Foto: Europa Parlamentet

Nu tvinger EU roamingpriserne længere ned: Sådan skal teleselskaberne tjene pengene hjem

Snart falder roamingpriserne for mobiltelefoni igen i hele EU inden de forsvinder helt i 2017. De høje takster har betydet en næsten gratis indtjening for teleselskaberne. Men de skal nok få pengene op af dine lommer igen. Læs her hvordan teleindustrien skal genopfinde sig selv.

Det er ikke nogen hemmelighed, at teleselskaber i hele verden er glade for roamingtakster:

Avancen har været enorm, når turister og erhvervsrejsende har ringet hjem, sms'et og surfet på mobilen.

For enorm, mener EU, som efter en længere årrække nu er ved helt at afvikle roamingtakster indenfor unionens grænser.

Næste skridt på den vej kommer 30. april, når maksimumtaksterne får endnu et nøk nedad, før roaming helt afskaffes i 2017.

Det betyder millioner for teleselskaberne, forklarer senioranalytiker hos Sydbank, Morten Imsgard.

"Ingen teleselskaber synes, at det er en god ide, for det ødelægger et lukrativt indtjeningsområde. Forbrugerne får glæde af det, og selskaberne taber penge. Det har ikke fyldt voldsomt meget i den danske telebranche, men det er stadig flere hundrede millioner, der forsvinder." forklarer han.

Alene hos TDC betyder roamingtaksterne hvert år en indtjening på mere end 200 millioner.

Kunderne skal forbruge mere
Der findes ikke en virksomhed i verden, som vil se passivt til, imens gyngerne lukker, uden at lokke kunderne over på karussellerne.

Spørgsmålet er så, hvordan karussellen skal se ud for de danske teleselskaber.

"Over tid vil man nok forsøge at flytte den tabte indtjening et andet sted hen, men på kort sigt vil det selvfølgelig betyde billigere telefoni i udlandet. Men vi kan nok være sikre på, at det bliver strikket sammen, så pengene kommer ind igen," vurderer Morten Imsgard.

Senioranalytikeren regner blandt andet med, at de lavere priser vil føre et til et øget forbrug, som igen vil betyde flere kroner i kassen hos teleselskaberne.

"En af mulighederne er, at et øget forbrug i udlandet løfter det samlede forbrug, så et større del af forbrugerne rammer loftet på specielt data. Nu, hvor festen på roaming er forbi, skal forbrugerne vendes til at bruge så meget data, at de skal købe mere end deres månedlige abonnement giver."

Flere spillere på markedet bruger allerede den strategi, understreger Morten Imsgard.

"Vi kan se, at et firma som "3" har oplevet, at kunderne bruger mobilen i udlandet langt mere end tidligere."

Teleselskaberne skal ud over telebranchen
Tabet af de mange roaming-millioner er blot det seneste tegn på, at teleselskaberne skal til at finde andre indtægtskilder end telemarkedet, mener Morten Imsgard.

"Det kommer i en periode hvor flere aktører har svært ved at strikke en indtjeningsmæssig holdbar forretning sammen. Men det er ikke et chok for dem. TDC sidder jo på en meget stor del af den samlede indtjening specielt indenfor mobiltelefoni, så de andre aktører har meget svært ved at lave en forretningsmodel der giver indtjening."

Derfor er det de teleselskaber, der kan genopfinde det produkt de sælger til kunderne, som kommer til at klare sig bedst fremover.

"Teleselskaberne skal hver dag arbejde på ikke at ende som leverandør af adgang. Et teleselskab er ikke meget værd, hvis de kun leverer adgang til internet eller en telemast," mener Morten Imsgard.

For efterhånden kan man altid finde en bedre pris på minutter og mobil-data hos et andet selskab. Så der skal andre boller på suppen, hvis man skal beholde kunderne i butikken.

"Vi ender med, at det er ligegyldigt at tale om megabyte og minutter. På et tidspunkt skal man hellere tale med kunderne om, hvad de ellers kan få udover det. Vi kommer til at se en industri, hvor samarbejdsaftaler og rettigheder er mere interessante," lyder det fra Morten Imsgard.

TDC præsenterer: Superligaen
Selskaberne skal til at tænke stort. For det handler om at levere en eksklusiv vare, som alle vil have forklarer Morten Imsgard.

"Forestil dig at TDC har rettighederne til at vise Superligaen. Det ville kunne flytte kunder."

Men hvorfor er alle teleselskaberne så ikke hoppet på den galej for længst?

"Skal teleselskaberne købe sportsrettigheder, er det en helt anden forretning end i dag. De store spillere er gået ombord, men ikke helhjertet. For den etablerede branche er hunderæd for, at deres kerneprodukt bliver ligegyldigt."

De små tør godt
De nyere spillere på markedet er derimod ikke bange for at forsøge sig med en anderledes forretningsmodel. Morten Imsgard peger blandt andre på en af de helt nye aktører, som har lugtet lunten.

"Sidste nye skud på stammen er jo Plenti som tilbyder et abonnement med forskellige indholdsmæssige aspekter og ikke fokuserer på telefonidelen. Et lille selskab som Plenti har intet at tabe på at gå planken ud på det."

Omvendt er der også fordele at finde for en gigant som TDC, hvis firmaet tør at prøve den nye forretningsmodel af.

"TDC har en fordel i at kunne krydssælge sine produkter og kan udnytte sin distributionskraft til at forhandle aftaler med rettighedshavere," vurderer Morten Imsgard.

Læs også:
Microsoft vil sælge mobildata til Windows 10-brugerne

Se hvad du kan spare: Så meget koster det at ringe og surfe i EU næste år





Premium
Skal du tage en Pro eller ej? Sådan vælger du imellem iPhone 12 og 12 Pro
Apples to iPhone-nyheder minder overraskende meget om hinanden. Der er dog væsentlige forskelle, som du skal være opmærksom på, når du vælger.
Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan: Beskyt virksomheden effektivt mod mailbårne angreb
Mailserveren er rykket i skyen, typisk i form af Office 365, men det er truslerne også. For trods højt sikkerhedsniveau hos Microsoft er virksomhederne mindst lige så udsat for mailbårne cyberangreb som førhen. Enten i form af social engineering – hvor angriberne prøver at lokke adgangsgivende informationer ud af medarbejderne, i form af phishing eller gennem deciderede malwareangreb. Dertil kommer forsøg på svindel i form af eksempelvis CEO-fraud, falske fakturaer og meget andet. Denne hvidbog giver et opdateret overblik over angrebsformerne og konkrete bud på, hvordan du bedst forebygger, at din virksomhed rammes.