Fik kritik for Apple Watch: Nu udfordrer Apple verdens største urproducenter

Et år efter lanceringen er Apple Watch stadig et lille produktområde for Apple. Alligevel er salget så stort, at Apple er i gang med at udfordre hele urindustrien.

Artikel top billede

I disse dage er det et år siden, at de første udgaver af Apples smartwatch, Apple Watch, landede på håndledene af forventningsfulde kunder.

Gadget-anmeldere over hele verden har givet uret en blandet modtagelse, og blandt andet derfor har mange udråbt det til at være et flop.

Men hvordan har Apple Watch rent faktisk klaret sig i det år, der er gået? Lad os kigge på tallene. 

Apple offentliggør ikke de præcise salgstal for Apple Watch, men den amerikanske avis Wall Street Journal vurderer, at Apple har solgt i omegnen af 12 millioner ure i løbet af de første 12 måneder, hvor uret har været på markedet.

Det svarer til en omsætning på seks milliarder dollar eller knap 40 milliarder danske kroner.

Sammenlignet med Apples andre store produkter er Apple Watch således stadigvæk en parantes. Eksempelvis solgte Apple 232 millioner iPhone-telefoner og 55 millioner iPad-tabletcomputere i hele 2015.

Spørgsmålet er dog om, det giver mening at sammenligne et nyt produkt med etablerede succesprodukter, der har henholdsvis otte og seks år på bagen. 

Lad os derfor begynde et andet sted. 

Større end Fitbit

Lad os først sammenligne Apple Watch med de nærmeste konkurrenter på markedet. 

Ifølge it-analysehuset IDC står Apple Watch for 61 procent af det globale salg af kropsbåren teknologi. Det er den produktkategori, der også kaldes for wearables.

Sammenligner vi Apple Watch med den nærmeste konkurrent, Fitbit, så omsætter Apple Watch for tre gange så meget som hele Fitbit.

En sammenligning med Apples tidligere produktlanceringer viser desuden, at Apple Watch er det ny-lancerede Apple-produkt, der har haft det næstbedste salg nogensinde.

Apple solgte eksempelvis blot 600.000 iPods og 6,1 millioner iPhones i de to produkters første år på markedet.

Til gengæld kan Apple Watch-salget ikke hamle op med lanceringen af iPaden. I løbet af det første år på markedet blev der langet 19,1 millioner iPads over disken i butikker over hele verden.

Verdens næststørste urproducent

Scott Galloway, der er professor og ph.d i marketing og strategi ved det amerikanske universitet NYU Stern School of Business, har ved flere lejligheder påpeget, at Apple Watch også klarer sig ganske glimrende sammenlignet med den etablerede ur-industri. 

"Apple Watch er i gang med at dræbe ur-industrien og efter bare et år på markedet er Apple i dag verdens næststørste urproducent. Apple Watch er den største produktlancering, som vi nogensinde har set på et modent marked," lød det fra Scott Galloway, da han i begyndelsen af året talte på tech-konferencen DLD Conference i New York. 

Her vurderede han, at Apple Watch i løbet af det første år på markedet vil omsætte for mellem 30 milliarder og 60 milliarder kroner.

Til sammenligning omsætter hele den schweiziske ur-industri ifølge Scott Galloway for knap 150 milliarder kroner om året. 

Læs også: Efter Apple Watch-lancering: Ur-salget dykker

Afmålt modtagelse 

Apple Watch blev dog modtaget relativt afmålt af anmelderne.

De store amerikanske tech-medier kaldte uret for det bedste smartwatch på markedet, men gav blandt andet uret kraftig kritik for at være for langsomt. 

De samme kritikpunkter havde vi her på Computerworld, hvor vi gav uret 4 ud af 6 stjerner. 

Det er dog kritikpunkter, som Apple ifølge Wall Street Journal arbejder på at løse med den næste udgave af uret. 

Ifølge avisen vil den næste generation af Apple Watch blive udstyret med en hurtigere processor.

Wall Street Journal mener desuden at vide, at Apple også arbejder på at udstyre Apple Watch med en mobil-chip, hvilket vil gøre det muligt at bruge uret uafhængigt af en iPhone.

Det ventes, at Apple vil lancere den næste udgave af Apple Watch i løbet af 2016. Det bliver formodentligt til efteråret, hvor Apple også ventes at lancere den næste generation af iPhonen.

Læs også:
Her er Apples store problem - og det er ikke faldet i iPhone-salget

Efter seks uger med Apple Watch: Her er vores endelige dom

Salget af Apple Watch skuffer - får tæsk af Fitbit

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-supporterelev til Lokal IT på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S