Foto: Povl D. Rasmussen

Solgt efter stor vækst og blodrøde regnskaber - Mofibo har altid handlet om volumen, volumen, volumen

Computerviews: Mofibo skulle være bøgernes svar på Spotify og Netflix, men er netop blevet solgt til en svensk konkurrent for 100 millioner kroner. Her er forklaringen.

Computerviews: Det virkede ekstremt ambitiøst, da den danske tele-iværksætter Morten Strunge i juli 2013 lancerede e-bogsselskabet Mofibo.

Dengang var det ambitionen, at tjenesten skulle være bøgernes svar på Spotify eller Netflix.

Det er nu tre år siden, og Mofibo er netop blevet solgt til den svenske konkurrent Storytel for 100 millioner kroner.

Det er anden gang på blot fem år, at Morten Strunge sælger et firma for et trecifret millionbeløb. For allerede i 2011 solgte han teleselskabet Onfone for 300 millioner kroner til TDC. 

Læs også:  Derfor kan tele-iværksættere tjene millioner på det samme trick igen og igen

At bygge to firmaer i den prisklasse på fem år er en succes, og det er beundringsværdigt. Punktum.

Streamingtjenester har underskud
Men salget af Mofibo fortæller os dog også en anden interessant historie, der ikke så meget handler om Morten Strunge, men mere om streamingtjenesterne generelt.

For i dag bliver streamingtjenester med flatrate-abonnementer set som det store dyr i åbenbaringen, og ofte bliver det i den offentlige debat fremført, at de danske medier burde lave en journalistikkens Spotify.

Men sagen er, at der i dag er ganske få profitable streamingtjenester.

Heller ikke Mofibo nåede at blive profitabel i løbet af virksomhedens tre år på markedet.   

I de to seneste to regnskabsår har Mofibo, der har 40.000 betalende brugere i Danmark, leveret to dundrende underskud. Det seneste på 21,8 millioner og det forrige på 16,9 millioner kroner.

Den samme tendens ser vi internationalt, hvor Spotify på trods af 30 millioner betalende brugere stadigvæk har blodrøde på tal på bundlinjen.

Senest har Spotify leveret et underskud på intet mindre end 1,3 milliarder kroner. Netflix er undtagelsen
Undtagelsen fra reglen er filmstreamingtjenesten Netflix, der især har formået at differentiere sig gennem en satsning på unikt indhold i form af egenproducerede tv-serier, som eksempelvis House of Cards og Making a Murderer.

Satsninger som disse har været en medvirkende årsag til, at tjenesten i dag er profitabel og har mere end 75 millioner betalende kunder på verdensplan. Netflix er i dag tilgængelig i 190 lande, hvor af de 130 af dem blev tilføjet så sent som i januar.

Netflix' overskud bliver i dag hentet på det amerikanske hjemmemarked, men det ventes, at de nye markeder vil levere overskud allerede i 2017.

Jagter høj volume
En stor del af forklaringen påstreamingtjenesternes underskud er, at de alle investerer kraftigt i vækst.

De jagter alle en meget høj volume og i sidste ende en markedsdominans, der en gang ude i fremtiden skal sikre dem profit.

Som Morten Strunge siger om Mofibos underskud: 

"Det er derfor udelukkende udtryk for en kalkuleret beslutning, som giver rigtig god mening, hvis du befinder dig på et marked, hvor der er et stort uudnyttet potentiale og dermed gode vækstmuligheder. Det samme er tilfældet med Spotify, der vokser med mange millioner brugere hvert eneste år. Spotifys underskud vil kun være et problem, hvis selskabet stod stille," siger han. 

Det er dog en lang og dyr proces. Noget som Mofibo har måtte sande.

Læs også: Mofibo-stifter efter million-salg: "Jeg er for ung til at trække mig tilbage og blive champagne-drukkenbolt"

Høj pris per bruger
Selvom Mofibo indtil nu har haft røde tal på bundlinjen, tyder det på, at det er et yderst lukrativt tilbud, som Morten Strunge og Mofibos investorer har modtaget.

For holder holder oplysningerne om en salgspris på 100 millioner stik, betyder det, at Storytel har betalt 2.500 kroner per danske kunde.

Til sammenligning betalte Facebook knap 280 kroner per bruger, da selskabet købte WhatsApp og i omegnen af 190 kroner per bruger, da Instagram blev opkøbt. 

Her er den afgørende forskel dog, at Mofibos brugere er betalende kunder, der har indvilliget i at betale 99 kroner om måneden for at bruge tjenesten, hvilket alt andet lige gør brugerne væsentligt mere værdifulde. 

Derfor giver det måske mere mening at sammeligne med Spotify, der i dag menes at være 56,6 milliarder kroner værd.

Det svarer til en pris på 1.866 kroner for hver af tjenestens 30 millioner betalende brugere. Her skal det i øvrigt tilføjes, at Spotify har yderligere 70 millioner brugere, som anvender den gratis og reklamefinansierede del af tjenesten. 


Læs også: Dansk bogtjeneste: Sådan finder teknologien præcis den bog, du har lyst til at læse


Derfor giver salget god mening
Når Mofibo vælger at sælge nu, er det derfor formodentlig fordi, at Morten Strunge og de øvrige investorer i Mofibo får to væsentlige ønsker opfyldt.

For det første sikrer de, at tjenesten i hænderne på Storytel får noget af den volume, der er så afgørende for denne type streamingtjenester.

I pressemeddelelsen der blev udsendt i forbindelse med salget fremgår det da også, at Storytel efter opkøbet nu er Nordeuropas største bog-streamingtjeneste.

Vi må således antage, at man i Mofibos bestyrelseslokale er kommet frem til, at man ikke kunne føre tjenesterne meget længere på egen hånd. Ambitionen om på egen hånd at blive bøgernes svar på milliard-forretninger som Spotify er Netflix er med andre ord blevet opgivet.

Til gengæld sikrer salget, at Strunge og investorer får et andet centralt ønske opfyldt:

For med det forbehold, at vi ikke kender alle detaljerne om, hvordan handlen er skruet sammen, ser det ud til, at de får muligheden for at komme ud af et særdeles hårdt marked med skindet på næsten - og en hel del mere. 

Læs også:

Nyt dansk teleselskab på vej: Stiftere fra Fullrate og Onfone søsætter spritnyt teleselskab


Telemillionær løfter sløret for ny streamingtjeneste 






Premium
IBM fortsætter offensiv opkøbsstrategi: Køber en af de største og ældste multicloud-leverandører i USA
IBM opkøber cloud-virksomheden MSP Taos. Det er blot det seneste opkøb fra IBM i jagten på de store cloud-giganter og falder i tråd med IBM's offensive hybrid cloud-strategi.
Computerworld
Verdens tredjestørste smartphone-producent blacklistes af Trump-administrationen
Smartphoneproducenten Xiaomi er blandt de ni nytilkomne på Trump-administrationens sorte liste over kinesiske virksomheder, som amerikanerne ikke længere må investere i.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Cisco Umbrella: Sådan udvikler truslerne sig netop nu
Hver eneste dag håndterer de mere end 30 datacentre under Cisco Umbrella mere end 240 milliarder forespørgsler fra 190 lande. Det giver sikkerhedseksperter hos Cisco Talos et enestående datagrundlag for at kortlægge, hvordan cybertrusselsbilledet udvikler sig. I dette whitepaper kan du læse, hvordan trusselsbilledet har udviklet sig hen over 2020. Men – endnu vigtigere – om, hvordan din organisation bedst forbereder sig på at håndtere truslerne i tiden der kommer.