Artikel top billede

Netcompany er vokset fra startup til sværvægter, og forklaringen er simpel: "Vores kultur er andres overlegen"

Top 100/2016: Kom i mål, og lad være med at finde på undskyldninger. Sådan kan Netcompanys kultur sammenfattes, lyder det fra virksomhedens sitfter André Rogaczewski.

Du finder ingen kulturrelativisme hos det danske it-konsulenthus Netcompany. Her er man helt overbevist om, at virksomhedens kultur er andre kulturer overlegne

Ikke alene understreger virksomhedens administrerende direktør og medstifter, André Rogaczewski, at det var helt afgørende for virksomheden, at den kunne fastholde sin egen kultur, da virksomheden sidste år blev opkøbt af kapitalfonden FSN i en milliardhandel.

Læs også: Netcompany efter milliardhandel: Vi vil kæmpe for at bevare vores kultur

Men han slår samtidig fast, at når Netcompany selv opkøber mindre virksomheder, er det målet, at Netcompanys egen kultur hurtigst muligt skal implementeres og dermed erstatte den eksisterende kultur i den opkøbte virksomhed.  

"Vi tror rigtig meget på det, som vi står for, og derfor udbreder vi Netcompanys kultur, når vi overtager nye virksomheder. Når vi skal vækste en virksomhed, så bliver det med udgangspunkt i vores kultur - og ikke noget andet," siger han til Computerworld.

Leverancekultur

André Rogaczewski beskriver Netcompanys kultur som en såkaldt leverancekultur, og den er især drevet frem af Netcompanys unge medarbejderstab, hvor gennemsnitsalderen er omkring 30 år.  

Lidt forenklet kan Netcompanys kultur oversættes til "mindre snak - mere action". For det handler i bund og grund om at komme i mål, forklarer André Rogaczewski.

"I it-branchen har folk ofte alle mulige religiøse diskussioner, hvor de diskuterer frem og tilbage om metoder, teknologier og produkter. Men ‘at the end of the day' handler det kun om en ting, og det er at komme i mål med med sine projekter. Derfor siger jeg: Kom i mål, og lad være med at finde på undskyldninger for, hvorfor du ikke kom i mål,"siger han.

Vil være bedre mand for mand

Det danske it-konsulenthus Netcompany blev grundlagt i 1999, da internettet og digitaliseringen for alvor begyndte at skylle ind over det danske samfund.

Dengang var ambitionen ifølge André Rogaczewski, at virksomheden på trods af en lille medarbejderstab alligevel skulle være bedre end selv de største konsulenterhuse i branchen.

"Netcompanys kultur udspringer af en ide om, at vi kan konkurrere med selv de største virksomheder i branchen, hvis vi blot er bedre end dem mand til mand," siger han.

I løbet af de forgange 17 år er meget sket.

I dag har Netcompany mere end 750 ansatte, og i Computerworlds Top 100-konkurrence er virksomheden endnu en gang højtplaceret og snupper en andenplads i sværvægter-kategorien, der tæller virksomheder med personaleomkostninger på mere end 250 millioner kroner i det seneste regnskab. 

Folk grinede

Siden 1999 er Netcompany således vokset fra startup til en virksomhed i sværvægter-klassen.

"Folk grinede af os, da vi tidligere sagde, at vi kunne blive større end Accenture, KMD og NNIT. Men vi har efterhånden nået et niveau, hvor vi nærmer os deres størrelse," siger han.

Hvad gør det for jeres selvforståelse og den historie i fortæller om jer selv, at I nu selv er en af de store?

"Det mener jeg ikke betyder noget. For Netcompany er summen af mange forskellige projekter, og projekterne har ikke ændret karakter. Der er ikke forskel på et projekt med 10 mand hos Netcompany nu og et projekt med 10 mand dengang. Men til gengæld betyder det noget, at vi nu er blevet så store, at vi kan vinde ordrer af en størrelse, som vi ikke tidligere kunne vinde"

Ifølge André Rogaczewski er det dog afgørende, at virksomheder med vokseværk ikke lader afstanden vokse sig for stor mellem medarbejdere og ledere.

"Det er essentielt at topledere, mellemledere og projektledere er så tætte på deres folk som overhovedet muligt. Der skal være en nærhed mellem dem, der er på et af deres første projekter og så dem, der har prøvet det mange gange før. Hvis du ikke er i stand til facilitere den nærhed, får du alle de ulemper, der er forbundet med at være en stor virksomhed," siger han.

Læs også:
Kæmpe-analyse af 482 danske it-virksomheders resultater: Sådan klarer de danske selskaber sig

Netcompany kan være på vej mod at blive solgt - igen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere