Donald Trumps hotelkæde hacket: 70.000 kreditkort kan være stjålet

En af præsidentkandidatens hotelkæder har fået en bøde efter dårlig datasikkerhed, der angiveligt gav hackere adgang til tusindvis af kreditkort.

Hackere og cyber-krigere har spillet en stor rolle i den amerikanske valgkamp. Ikke mindst i form af mange tusinde lækkede mails fra Det Demokratiske Parti.

Men nu er det så modkandidaten Donald Trump, der er blevet fanget i hackernes spin.

Læs også: Sikkerheds-eksperter slår alarm: It-bombe tikker under præsidentvalget i 32 stater

Hans hotelkæder har fået en bod for dårlig it-sikkerhed, der angiveligt har givet hackere adgang til ikke mindre end 70.000 kreditkort.

Det har hans hotelkæde nu modtaget en bøde på 50.000 dollar eller 330.000 kroner for.

Boden er også en straf for, at hotelkæden undlod at varsle de berørte kunder med det samme.

Kæden blev nemlig bekendt med dataindbruddet allerede i juni sidste år, men først i september kom der en udmelding om problemerne.

Beløbet er et resultat af et forlig mellem hotelkæden Trump Hotel Collection og statsadvokaten i delstaten New York.

Det skriver Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

Forliget indebærer også en forpligtigelse til at forbedre datarutinerne i hotelkæden.

Et af mange angreb
Trump Hotel Collection er et af flere hoteller, som har været mål for hacker-indbrud, og det er kreditkort og følsomme persondata, der har været målet.

Det omtalte hackerangreb blev kendt af efterforskerne i maj 2015.

Under en analyse af et større antal kreditkort, som var blevet anvendt til svindel eller svindelforsøg viste et stort antal sig at være benyttet på ganske lovlig vis i Trump Hotel Collections univers.

Det blev tolket som et tegn på, at kreditkortene var blevet opsnappet gennem et eller flere hackerangreb mod hotellets it-systemer.

Den bagdør, som har åbnet adgangen til systemerne, viste sig efterfølgende at være plantet på hotellets computere allerede i maj 2014.

Men det er langt fra den eneste gang, at Trump-hotellerne er blevet ramt.

I november 2015 fandt efterforskerne ud af, at Trump Hotel Collection var blevet udsat for endnu et hacker-angreb, hvor kreditkortinformationer blev samlet ind fra 39 it-systemer på fem forskellige Trump-hoteller.

Også i marts 2016 blev Trump International Hotel & Tower New York udsat for et angreb, hvor hackere fik fat i personlige oplysninger, herunder navn og CPR-nummer på 302 hotelgæster.

Igen var varslingen sen. Først i juni blev kunderne informeret.

Trump-hotellerne indførte i april i år en to-faktorløsning for at undgå flere angreb.

Hotelkæden har ikke ønsket at give en kommentar til forliget eller angrebene udover en udtalelse til New York Times om, at sikkerheden omkring kundernes data har topprioritet.

Læs også:
Utilfredse ansatte hjælper hackerne ind hos tele- og internetleverandører

USA går i cyberkrig


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

28. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

30. august 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
IBM efter overtagelsen af 300 KMD-medarbejdere: "Vi har ikke planer om at indføre tryghedsaftaler"
Interview: IBM ønsker ikke at indføre tryghedsaftaler. Det er meldingen fra selskabets kommunikationschef, Benedicte Strøm, der understreger, at selskabet vil overholde sine forpligtelser over for de 300 KMD-ansatte, der overflyttes til virksomheden fra begyndelsen af oktober.
Computerworld
KMD tæt på milliardaftale med IBM: Klar til at outsource infrastruktur og hundredevis af medarbejdere
Ifølge Computerworlds oplysninger er KMD tæt på at outsource selskabets infrastruktur og driftsopgaver til IBM. Det betyder, at flere hundrede medarbejdere vil blive berørt af den flerårige aftale, som har en årlig værdi på omkring 500 millioner kroner.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Gør som millioner af andre brugere i hele verden - bind hele dit forretningssystem sammen med Microsoft Dynamics 365 Business Central
Alle kender efterhånden til ”digital transformation”, og uanset hvor langt din virksomhed er i processen, så kan I med det rette forretningssystem, tage de nødvendige skridt og løfte det hele op i skyen. Herigennem opnår I højere effektivitet gennem automatisering og enklere arbejdsgange for jeres medarbejdere. Det er nemt og hurtigt at komme i gang, og løsningen kan tilpasses i takt med at jeres forretningsbehov ændrer sig. Bliv klogere på Microsoft Dynamics 365 Business Central her.