Måske skal du snart betale for at streame tv: Ny afgift formentlig på vej

Klumme: Ekspertudvalg skal se på tv's fremtid i en digital verden. I dag sker der en stor forskelsbehandling af forbrugere ud fra deres valg af teknologi. Måske ender det med, at streaming af tv skal pålægges et gebyr.

Vidste du, at der er et skjult gebyr på tv, så du betaler to gange for indholdet?

Hvis du for eksempel ser Bagedysten på DR1, så betaler du licens, men herudover betaler du også et såkaldt retransmissionsgebyr.

Retransmissionsgebyret kan du finde på din regning typisk under navnet KODA/Copydan-afgift eller lignende.

Men hvad værre er, gebyret betales ikke af alle tv-seere.

Hvis du for eksempel ser tv via kabel-tv, fiber eller satellit, skal du generelt betale et retransmissionsgebyr.

Hvis du derimod streamer tv over internettet, slipper du. I hvert fald indtil videre.

Forældet lovgivning
Forklaringen på, at nogen skal betale, mens andre slipper, skyldes forældet lovgivning, som desværre betyder, at digitaliseringen af tv-området forskelsbehandler forbrugerne.

Det er ikke bare et problem for forbrugerne. Det er også et problem for de virksomheder, der distribuerer tv.

Almindelige danske distributører som Stofa, YouSee og Waoo skal opkræve retransmissionsgebyr, som fordyrer tv-abonnementerne. Det skal Apple eller Sony ikke, selvom de store selskaber har en DR-app indbygget i deres bokse - Apple tv og PlayStation - hvorfra man kan tilgå nøjagtigt samme indhold fra for eksempel DR.

Det er svært at forstå, hvorfor store internationale giganter skal slippe for at opkræve et retransmissionsgebyr hos deres kunder, mens almindelige danske tv-distributører skal.

Ikke småpenge
Og det er ikke småpenge, der er tale om. Ifølge Kulturministeriet betales der samlet 800 mio. kr. i retransmissionsgebyr i Danmark om året.

Pengene går til producenterne af indhold. For et lille sprogområde som Danmark, er det vigtigt at sikre, at der kommer midler til at producere dansk kvalitetsindhold for.

Men det må være et krav, at alle betaler det samme.

En forskelsbehandling der går på, hvilken teknologi man bruger, er urimelig forskelsbehandling.

Dette problem er Kulturministeriet klar over og har efter pres fra ikke mindst Mogens Jensen (S) nedsat et ekspertudvalg til at se på sagen.

Hovedfokus på nye gebyrer
Desværre ser det ud som om, at hovedfokus i arbejdet bliver at sikre nye måder at opkræve retransmissionsgebyr på snarere end at forhindre forskelsbehandling. Det vil sige, at streaming af tv over internettet måske kan ende med på en eller anden måde også at skulle pålægges et gebyr.

Hvordan man har tænkt sig, at internationale giganter skal opkræve et retransmissionsgebyr hos deres kunder, står mildest talt hen i det uvisse.

Lad broadcasteren betale
I Stofa tror vi på en anden løsning, nemlig at lade broadcasteren - for eksempel DR - betale for rettighederne, og herefter kan alle videresende indholdet på helt lige vilkår.

Så bliver ingen forbrugere forskelsbehandlet, uanset om de ser Bagedysten på DR TV's app eller via et Stofa-abonnement.

Forslaget betyder samtidig, at der stadig er det samme beløb at udvikle dansk indhold for i en digital tidsalder, uanset om man ser tv på traditionel vis eller on-demand. På den måde skal man ikke ud og opkræve nye gebyrer hos streaming-kunderne.

Denne løsning betyder, at DR skal finde måske omkring 300 millioner kroner ud af licensrammen på 3,7 milliarder kroner. Men det synes dog mere rimeligt, at det er alle licensbetalerne, der én gang for alle betaler for indholdet via licensen fremfor gennem et skjult gebyr, der kun pålægges visse kunder afhængig af, om man ser Gunnars drøm af en mandehørmer-kage via internettet eller kabel-tv-nettet.

Vi har til gode at se, hvordan ekspertudvalget lander sagen. Vi er lovet et svar til september 2017.

Til den tid vil endnu flere forbrugere sikkert se Bagedysten over internettet og dermed ikke betale retransmissionsgebyr.

Det vurderes, at streaming af tv overhaler traditionelt tv i 2019. I så fald vil der være færre midler til udvikling af dansk indhold. Det har ingen interesse i.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Se listen: Her er Danmarks bedste konsulentvirksomheder - medarbejderne skal have det sjovt hos vinderen
Interview: Prisen som Danmarks bedste konsulentvirksomhed gives til et nichehus, hvis medarbejdere boltrer sig i en særdeles lukrativ sektor. Selskabet har på otte år skabt en forretning, der bider skeer med de store huse.
Computerworld
En slags nekrolog: Den fikse, kompakte smartphone er endegyldigt død
Det her bliver lidt af en af en nekrolog. Men med ugens iPhone-lancering ser fremtiden skidt ud for dem, der foretrækker en mobil, som kan betjenes med en hånd.
CIO
Machine learning og kunstig intelligens med Jesper Steen Møller "Der er rigtigt meget teknik som for nogen ser nærmest magisk ud"
Tech fra Toppen: Hvornår det giver mening at bruge machine learning - og hvordan du kommer bedst muligt i gang? Få svaret i den seneste udgave af Computerworlds podcast "Tech fra toppen" med datalog Jesper Steen Møller.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.