Efter haste-lapning af endnu en kritisk sårbarhed i Flash: Er det tid til at deaktivere Flash helt?

Adobes Flash Player er igen blevet haste-opdateret, efter at endnu en kritisk sårbarhed blev udnyttet af it-kriminelle. Er det på tide helt at deaktivere Flash i browseren?

Artikel top billede

Denne uge bød - igen - på en [url=haste-opdatering til Adobe Flash Player, efter at en ny kritisk sårbarhed i softwaren var blevet opdaget af sikkerhedsforskere hos Google.

Der er tale om en opdateringen til Adobe Flash Player på både Windows, Mac, Linux og Chrome OS, så det er voldsomt mange brugere, der nu skal i gang med at opdatere. Igen.

Det er formentlig langt fra alle, der får det gjort, og det gør ikke truslen mindre, når Adobe samtidig må meddele:

"Adobe er opmærksom på en rapport om, at der eksisterer et exploit til CVE-2016-7855, og at det anvendes til afgrænsede, målrettede angreb mod brugere, der kører Windows i version 7, 8.1 og 10."

Læs mere her: Kritisk sårbarhed i Flash bliver udnyttet på Windows netop nu: Adobe udsender haste-opdatering

Selvom Adobe gør en ihærdig indsats for at lappe Flash-hullerne, efterhånden som de opdages, kan det ikke skjule det faktum, at Adobe Flash Player bare er en konstant kilde til problemer, når vi taler it-sikkerhed.

Mængden og hyppigheden af opdateringer til Adobe Flash Player betyder, at mange brugere opgiver at følge med, og derfor ender det med, at alt for mange kører med versioner af software, der slet ikke supporteres af Adobe længere.

Læs mere om det her.

Det hjælper dog lidt, at flere af browserne i dag opdaterer Adobe Flash Player automatisk i baggrunden - heriblandt er Googles Chrome-browser.

Tjek din aktuelle Flash-version i Chrome ved at skrive chrome://plugins/ i adressefeltet - samme sted kan Flash også deaktiveres.

Det er blevet nemmere at undvære Flash

Men Flash er ikke kun kendt for at være en for usikker software, teknologien er også ofte kritiseret for at være for performance-krævende.

Af samme grund er Flash ved at blive udfaset i de fleste af browserne, der i stigende grad forsøger at fremme brugen af HTML5 og åbne webstandarder.

Læs også: Nu får Flash og Silverlight kniven: Derfor får vi et bedre internet

Ifølge w3techs.com er det i dag kun 7,7 procent af siderne på internettet, der anvender Flash.

For bare fem år siden var det 28,8 procent.

Med den udvikling in mente kan man med rette spørge, om der efterhånden er mange argumenter tilbage for ikke at slå Flash fra på pc'en?

For selvom nogle websider (eksempelvis DR) stadig kræver Flash, er det blevet lettere med årene at undvære Flash som webbruger.

Eksempelvis er det efterhånden længe siden, at Flash blev droppet som standarden på YouTube til fordel for HTML5, og mange annoncer på nettet kører i dag også i HTML5.

Har du deaktiveret Flash?

Vi er interesseret i at høre, om Flash er slået fra på din maskine. Hvorfor/hvorfor ikke?

Læs også:

Kritisk sårbarhed i Flash bliver udnyttet på Windows netop nu: Adobe udsender haste-opdatering

Find lappegrejet frem: Adobe lapper kritiske huller i din Flash Player

Nu får Flash og Silverlight kniven: Derfor får vi et bedre internet

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S