Heftig debat om Apples "rabat" på iPhone-reparation: Arrogant eller god service?

Problemer med skærmen og touch-funktioner på iPhone 6 Plus har fået Apple til at tilbyde kunderne en billigere reparation end normalt. Flere mener dog, at der er tale om en klar design-fejl, så det burde være helt gratìs at få iPhonen repareret.

Artikel top billede

Et ukendt antal iPhone 6 Plus'er fra Apple er blevet defekte, efter at være blevet tabt - men uden at være gået fysisk i stykker.

Brugerne har efterfølgende meldt om, at iPhonens multitouch-funktioner stopper med at fungere, eller den ellers så knivskarpe skærm begynder at blinke og virke ustabil.

Fredag gik Apple så ud med en officiel melding om de defekte iPhones:

"Apple har fastslået, at nogle iPhone 6 Plus-enheder kan vise blinkende displays eller have multitouch-problemer efter at være blevet tabt flere gange på en hård underflade, hvorefter enheden er pådraget yderligere stress," lød det fra Apple.

It-giganten henviser altså til, at problemerne opstår, når iPhonen bliver tabt.

Samtidig lyder det dog fra Apple, at de iPhones, der ikke har fysiske skader udvendigt, kan blive repareret til en billigere pris end normalt.

"Hvis din iPhone 6 Plus har de symptomer, der er beskrevet herover, ellers fungerer, og skærmen ikke er revnet eller gået i stykker, vil Apple reparere din enhed for en service-pris på 1.342,25 kroner," lyder tilbuddet fra Apple til kunderne.

Læs om det her: Apple om skærmproblemer på iPhone - nu kan kunderne få en "billig" reparation

Den nye pris, som Apple altså tilbyder kunderne, er under halvdelen af den oprindelige pris - selvom det altså fortsat er et anseeligt beløb.

Det er dog ikke det, der i de senere dage har fået en del forbrugere, både Apple-kunder og andre smartphone-brugere, til at fare til tasterne rundt omkring på nettet - blandt andet her på Computerworld. 

God service eller arrogant?

Diskussionen går i stedet på, om der i virkeligheden ikke er tale om en design-fejl i iPhonen, der gør, at problemerne opstår alt for let - og altså også selvom skærmen ikke er gået fysisk i stykker eller lignende?

"Hvorfor er denne reparation IKKE gratis, når det rammer mange, dvs. en produktions- eller designfejl," lyder det eksempelvis fra en læser i debatten under Computerworlds artikel fra i fredags. Læs den her.

"Sådan en reparation skal intet koste, der er heldigvis ingen slinger i valsen med Samsung. Alt bliver betalt eller ombyttet, og kunderne lider ingen økonomiske skade," skriver en anden læser.

Læs også: Magtskifte på vej: Samsung og Apple mister grebet om smartphonemarkedet - konkurrenter stormer frem

Flere argumenterer også for, at en smartphone trods alt skal kunne holde til at blive brugt. Eksempelvis skriver en læser i debatten:

"Hvis der er et problem, mange har (og det er det), så er der ret stor chance for, at designet kunne have været bedre. Det er en brugsgenstand, der skal kunne holde til at blive brugt. Hvor meget den skal kunne holde til er naturligvis en vurderingssag."

"Men hvis det er noget, mange oplever, er der også mange, der har vurderet forkert - eller så har selskabet, der producerer telefonen," lyderr et inspark i debatten.

Derfor kan det være en designfejl

Læseren Jon Lund kommer også med et indspark med lidt mere teknisk indsigt i debatten, da han, som han skriver, arbejder fuldtids med lige præcis bundkortsreparationer af Apple-enheder:

"Det ER en designfejl. Bagsidens godstykkelse er simpelthen for lille i forhold til de store dimensioner, telefonen ellers har, og dette skaber en "fleksibel" telefon. Fleksibilitet er ikke godt ved telefoner, for når telefonen vrides og bøjes, så følger bundkortet med."

"Placeringen af skruerne der holder bundkortet, skaber et vridningspunkt i bundkortet lige ved touch chippene, hvilket med tiden vil flække en eller flere af de lodninger som skaber kontakt mellem bundkort og touch chips. Hvis man holder i top og bund af telefonen, og vrider lidt i den, kan fejlen fremprovokeres = lodningerne mister/får kontakt."

"I mine øjne har Apple selv indrømmet deres fejl. De har nemlig valgt at produere 6s'eren og 6s+'eren med en bagside med større godstykkelse. Men selvfølgelig går de ikke ud og indrømmer det. Det er jo Apple. De skal kunne tjene penge på deres egne fejl."

"Med antallet 6+ere med touch problemer, jeg laver, kan jeg kun sige, at relativt til antal solgte enheder, så er det DET absolut mest udbredte bundkortsproblem."

Læs om det her: Apple om skærmproblemer på iPhone - nu kan kunderne få en "billig" reparation

Der er dog også flere, der forsvarer Apple i debatten:

"Apple har valgt at hjælpe, selvom de kan have en god samtidighed, og det kaldes altså god service på højt niveau," lyder det fra en læser.

"En tabt telefon er ikke en produktionsfejl, men en fejl i brugerhåndtering," lyder det et andet sted. 

En iPhone 6 Plus med 128 GB lagerplads kostede ved lanceringen i 2014 7.500 kroner.

Ifølge meddelelsen fra Apple gælder tilbuddet om den billigere reparation, indtil der er gået fem år fra den oprindelige start-dato for salget af iPhone 6 Plus.

Læs også:

Apple om skærmproblemer på iPhone - nu kan kunderne få en "billig" reparation

Magtskifte på vej: Samsung og Apple mister grebet om smartphonemarkedet - konkurrenter stormer frem

Tre ugers test af iPhone 6 Plus: Kæmpestor, dyr, besværlig og herlig

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S