Jeg har en udfordring til dig: Kan du forklare, hvad dit it-firma egentlig laver?

Computerworld mener: Er du i it-branchen, og kan du forklare, hvad dit firma egentlig laver? I så fald vil jeg påstå, at du tilhører et mindretal. Og at hvis du ikke kan, så koster det dig penge.

Er du i it-branchen, og kan du forklare, hvad dit firma egentlig laver? Sådan helt klart, så andre uden for teamet, afdelingen eller virksomheden kan forstå det smarte i det - og hvor værdien er i det for dem?

I så fald vil jeg påstå, at du tilhører et mindretal. Og at hvis du ikke kan, så koster det dig penge.

Der er selvfølgelig altid en risiko for, at det er mig, der er noget galt med. Men de seneste 10 års teknologiske udvikling har på trods af lækre brugerflader reelt medført en vild kompleksitet og en stor grad af arbejdsdeling. Både mellem dig og dine kollegaer og mellem skyen, det lokale udstyr og al limen imellem.

Det er alt sammen meget smart og har åbnet døren for forretningsidéer, som vi ikke har set før - i takt med at alt kan måles, overvåges og styres på 12 forskellige nye måder og detaljeniveauer.

Det vidner de horder af pressemeddelelser, som jeg modtager hver dag, i den grad om. Virkelysten er i top.

Varme minder fra Kontor & Data-messen i Bella Centeret sælger ikke billetter
Det ændrer bare ikke på, at det for udenforstående oftest næsten er uforståeligt, hvad du laver - og hvor og hvordan det gavner dem. Heller ikke, selv om du har lavet en folder, købt en roll-up til din messestand eller lært at sige digitalisering i hver anden sætning.

Og selv om jeg har hørt, at udsigten er fed fra elfenbenstårnet, er det endnu federe at blive forstået. Ikke mindst af de potentielle kunder, som i stigende grad ikke kommer fra it-afdelingen.

I stedet er de sagesløse mennesker fra forretningen, HR eller marketing - og ingen af dem mindes med samme varme følelser som du Kontor & Data-messen Bella Center i 1998.

Den gode nyhed er, at det er der stadig flere succesfulde it-virksomheder, som har forstået.

Derfor indgår elementer som prototyper og hackatons med potentielle kunder som en naturlig del af deres produktudviklings- og salgsproces.

Spørger du de virksomheder, som behersker værktøjerne, så virker det, fordi kunden selv finder og oplever den værdi, som korrekt anvendt teknologi kan skabe for deres organisation.

Skal jeg derfor forsigtigt pege på det mest spændende område i 2017, handler det ikke om teknologi, men om skiftet i den måde, vi skaber og formidler den på.

Sådan, at alle kan forstå, hvad det er egentligt er, du laver.

Læs også: "Vi kunne jo med det samme se, at dem, som vi gerne ville ansætte, ikke følte sig godt tilpas, når til de kom til samtale på vores traditionelle kontorer"






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Indsigt: Forstå iOS 11 på tre minutter - og få forklaringen på, hvorfor det er Apples vigtigste styresystem
Til september barsler Apple med årets vigtigste software-opdatering. Vi forklarer, hvorfor iOS 11 spiller en afgørende rolle for Apple, og hvad vi kan forvente af det nye styresystem.
CIO
Indsigt: Seks vigtige konklusioner om det store hacker-angreb mod Mærsk efter nyt regnskab
Det store hackerangreb mod A.P Møller - Mærsk 27. juni har fået alvorlige konsekvenser, viser selskabets nye regnskab. Her har du seks vigtige konklusioner i kølvandet på regnskabet.
Comon
Her er Nokias comeback-telefon: Masser af kræfter til fornuftig pris
Nokia er tilbage på markedet med en toptelefon til en skarp pris og - igen - med tysk kameralegende bag sig
Job & Karriere
Se listen: Disse it-folk bliver ansat på stedet - cheferne skriger efter helt bestemte it-kompetencer
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.