Tre ting du skal kunne, hvis du skal have succes som moderne CIO

Klumme: Der er nok at gå i gang med for den ambitiøse it-chef. Der er lige nu en gylden mulighed for at spille en hovedrolle i den digitale omstilling, der rammer os alle i disse år. Her er tre bud på tre, der gør dig til en god it-chef i dag.

Disruption er over os alle. Skrækken for at blive overhalet inden om af en konkurrent, man ikke anede eksistensen af, får mangen en erhvervsleder til at dreje sig søvnløst i sengen om natten.

For det kræver sit erhvervsliv at omstille sig til en ny virkelighed, hvor de, der mestrer ny teknologier og digitale forretningsmodeller, kommer ud som vinderne.

Den omstilling har fået en hjælpende hånd i form af Det Digitale Vækstpanels 33 anbefalinger til, hvordan vi skaber digital vækst omstilling.

Dem kan du finde her: Her er opskriften på Danmarks digitale fremtid: 33 it-anbefalinger til regeringen

Men hvis forandringstoget for alvor skal rulle med os om bord, skal virksomhederne også kunne drive innovationen og disruptionen indefra.

De ved, at det er vigtigt:

Kan ikke overleve uden innovation
To ud af tre erhvervsledere i PA Consulting Groups globale innovationsrapport peger på, at de ikke vil overleve uden innovation.

Og hvad er så mere naturligt end at lade blikket falde på virksomhedens it-afdeling og CIO?

For det er jo ham, eller hende, der kender teknologierne og bedre end så mange andre forstår, hvad den nye digitale virkelighed rummer af potentiale og faldgruber for forretningen.

Men hvis it-chefen for alvor skal være innovativ, skal han eller hun kunne andet end drifte it-systemer og behandle data.

Jo, teknologiforståelse er vigtig, men gør det langt fra alene, hvis CIO'en skal drive innovationen.

Så hvad skal man kunne for at blive en innovativ it-chef?

Her er tre bud.

Man skal omsætte ideer til kommerciel virkelighed
It-afdelingen har altid skullet demonstrere sin værdi og bevise, hvorfor det er værd at investere i nye teknologier. 

Men som innovator skal it-chefen også forstå forretningen til bunds, hvis han skal forsvare en idé, der truer business as usual. 

Han skal have en klar business case der retfærdiggør investeringer i ny teknologi, også selv om det fører nye roller, processer og risici med sig.

Og han skal demonstrere, hvordan innovative teknologier, som for eksempel AI-løsninger, der kan automatisere callcentre, øger medarbejdernes produktivitet mærkbart.

Man skal skabe venner og overbevise andre
Det bringer os til det næste punkt.

For ud over at kunne vise forretningsværdien i en modig investering, må Iít-chefen også overvinde modstanden blandt de medarbejdere, der ikke kan lide forandringer.

CIO'en skal kunne overbevise andre og fortælle historien, så alle ved, hvorfor den nye måde at gøre tingene på, er den rette. 

En blød kompetence som denne er typisk ikke it-chefernes livret. Men den er vigtig.

Den stærke CIO kan kommunikere klart og ved, at teknologiprojekter kræver et bredt sammensat team af bløde og hårde kompetencer. Ikke alle behøver at kunne kode.

Man skal bygge netværk og hente hjælp udefra
Ofte fejler innovative tiltag, fordi organisationen ikke selv kan skabe de nødvendige forandringer indefra - især hvis det betyder, at man skal kannibalisere på dele af sin eksisterende forretning.

Vores innovationsrapport viser, at de virksomheder, der har succes med innovation, søger hjælp udefra, for eksempel ved at indgå partnerskaber med mindre, men hurtigere, accelererende innovationsvirksomheder, start-ups og udviklere. 

Er man en ægte, innovativ CIO, sørger man derfor for at skabe "økosystemer" af eksterne samarbejdspartnere, der kan levere den nødvendige innovation.

Og han eller hun sørger for at blive den, der binder de interne og de eksterne partnere sammen. 

Den måde at arbejde på vil være udfordrende for de fleste.

Selv en yngre CIO, født i 1971 og en del af Generation X, har sikkert tilbragt det meste af sit arbejdsliv i en traditionel virksomhed.

At samarbejde med mere uformelle start-ups og bringe noget af den kultur ind i egen virksomhed, kræver et tættere samarbejde med den nye generation af millenials, født efter 1980.

Der er altså nok at gå i gang med for den ambitiøse it-chef. Men han eller hun har også en gylden mulighed for at spille en hovedrolle i den digitale omstilling, der rammer os alle i disse år.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læs også:

Danmarks nye regering: It og den store digitale omstilling bliver et gennemgående tema i arbejdet - her er it-planerne.







Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Et halvt år efter kæmpe nytårs-nedbrud hos YouSee: Her er status på politiets efterforskning af 51-årig mands rolle
Københavns Politi har nu i næsten et halvt år efterforsket det store YouSee-nedbrud, der gav sort skærm nytårsaften og særligt en 51-årig mands rolle i sagen. Her er status.
CIO
Robotternes indtog er godt for Danmark: Gør os langt mere konkurrencedygtige i forhold til Kina
Klumme: Mulighederne i automatisering og robotter gør os mærkbart mere effektive og væsentligt mere konkurrencedygtige i forhold til ikke mindst Kina.
Comon
Test af OnePlus 5: Stadig vanvittig meget telefon for pengene
OnePlus 5 er stadig en af de bedste smartphones til prisen - også selvom prisen ikke længere er helt lige så god.
Job & Karriere
Se listen: Disse it-folk bliver ansat på stedet - cheferne skriger efter helt bestemte it-kompetencer
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
White paper
SharePoint implementeringens syv dødssynder
I dette whitepaper kan du læse mere om SharePoint-implementeringens syv dødssynder og om, hvordan man får sin SharePoint-løsning til at blive en succes ved at tage hånd om disse problemstillinger.