Artikel top billede

Dansk styrelse måtte droppe nyindkøbt sikkerhedssoftware - fungerede ikke sammen med medarbejdernes smartphones

Slots- og Kulturstyrelsen købte ny sikkerhedssoftware til sine mobilenheder. Men på grund af forkert vejledning fra Statens It virker løsningen ikke, og styrelsen står tilbage med en stor regning og utilstrækkelig sikkerhed.

På grund af forkert vejledning fra Statens It har Slots- og Kulturstyrelsen været nødt til at droppe en nyindkøbt sikkerhedsløsning, der skulle det gøre det sikkert for styrelsens medarbejdere at arbejde fra mobilenheder som smartphones og tablets.

Styrelsen er - ligesom alle andre myndigheder - udsat for et stigende antal hackerangreb, og enhedschef for udvikling og koncern it Kresten Bay mener ikke, at Slots- og Kulturstyrelsens data i dag er tilstrækkeligt sikre.

Han ærgrer sig derfor over, han ikke har mulighed for at bruge den sikkerhedssoftware, styrelsen har købt.

Det kan du læse mere om her: Styrelse dropper stort mobil-projekt og går tilbage til gammelt system: Har brændt 600.000 kroner af på ubrugelige Android-smartphones

“Det står i kontrast til, at vi er udsat for flere og flere forsøg på at komme ind i vores systemer. Derfor er det også nødvendigt, at vi øger beskyttelsesniveauer og særligt på vores mobile devices, som er uden for huset,“ siger han til Computerworld.

“Baggrunden for, at vi ønskede at tage den her platform i anvendelse, var, at vi som alle mulige andre oplever et skærpet trusselsbillede, og at vi havde et behov for at få en bedre beskyttelse af vores mobile platform.”

Styrelsen købte nye smartphones til alle medarbejdere for at understøtte systemet, men på grund af fejlagtig vejledning fra Statens It endte styrelsen med telefoner, der ikke fungerer sammen med systemet MIA.

Private apps kan stjæle data fra det offentlige

Det system, Slots- og Kulturstyrelsen har været nødt til at skrotte, går under navnet MIA og er et Citrix-produkt, som Statens It har tilpasset.

Formålet er at isolere styrelsens data i en krypteret container på den enkelte medarbejders telefon, og ifølge Mads Skalbo, der er landechef for Citrix i Danmark og Sverige, køber mange myndigheder netop softwaren for at undgå, at ondsindede apps skal stjæle oplysninger fra medarbejderens mail og kalender.

“Hvis du bare synkroniserer det med den standard-applikation, der er på telefonen, så ligger dine data i princippet frit tilgængeligt på telefonen."

"De er selvfølgelig beskyttet af det password, du har til telefonen, men i princippet er der andre applikationer, der kan læse med. Den omgang med offentlige data, der kan være personfølsomme, har man formentlig svært ved at retfærdiggøre som korrekt," siger han til Computerworld.

Slots- og Kulturstyrelsen er nu gået tilbage til at bruge ActiveSync, og på grund af indkøbsaftaler har styrelsen ikke tilladelse til at købe en anden løsning.

Statens It afviser at lade sig interviewe om sagen for at fortælle, hvordan den fejlbehæftede indkøbsvejledning er blevet til.

Læs også: Statens It i vildrede efter kaotisk rådgivningsforløb: Fejlagtig rådgivning har kostet styrelse 600.000 kroner




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere