Digitalisering vil ændre hele shipping-branchen, når kæmpe-skibene kommer: De fleste container-rederier vil forsvinde

Inden længe vil vi se de første gigantiske , selv-sejlende containerskibe med plads til 50.000 containere stævne ud. Digitaliseringen vil ændre rederi-branchen fuldstændigt, lyder det i ny rapport.

Artikel top billede

Det er ikke kun bilbranchen, der står over for store forandringer i kraft af øget digitalisering og udnyttelse af machine learning.

Samtidig med at de selvkørende biler er på vej frem, sker der også store ting i skibsbranchen, hvor selv-sejlende kæmpeskibe kommer til at dominere fremtidens markeder.

Sådan lyder det i en rapport fra konsulenthuset McKinsey, som vurderer, at kæmpeskibe, der hver kan medbringe 50.000 skibscontainere, sammen med drone-lignende flydende containere vil kunne dominere verdenshavene om 50 år.

Samtidig vurderer McKinsey, at der om 50 år kun vil være tre-fire store container-rederier tilbage i verden, som til gengæld vil dominere markedet ret massivt.

Skibs-branchen er faktisk allerede på trapperne med de selvsejlende skibe, som vi kan vente i danske farvande inden for ganske få år.

Det kan du læse mere om her: Robotskibe på vej i danske farvande: Nu skal det være slut med ulykker og spritstive kaptajner.

Mere interessant er det måske, at digitaliseringen ifølge McKinsey vil føre til totalt opbrud i shipping-branchen, hvor de store selskaber inden for de kommende år vil blive udfordret af nye og innovative selskaber, som meget vel kan blive tech-selskaber.

Fremtidens ganske få store container-rederier vil opstå som følge af konsolideringer og opkøb. Og de vil have et meget stærkt fokus mod værdiskabelse for deres kunder, ligesom de meget vil kunne være drevet af tech-giganterne.

“Fragt-transport som stand-alone-business vil være stort set udryddet i takt med, at digitale interaktioner vil reducere behovet for dette. Alle vindere, der vil være tæt forbundne via data-økosystemer, vil have fuldt digitaliserede kunde-interaktioner og styresystemer,” lyder det fra McKinsey.

Ifølge McKinsey er netop forbedringen af kunde-servicen af stor betydning. For det er netop her, at de store etablerede tech-giganter i dag rykker meget hurtigt.

McKinsey anbefaler i rapprten, at shipping-selskaberne investerer i ‘digitale teknologier til at differentiere deres produkter, fjerne barrierer i værdikæderne, forbedre deres kunderservice, øge produktitiveten og minimere deres omkostninger.

“Der er risiko for, at tech-giganter og digitale disruptorer vil erobre det meste af den værdi, der ligger i kunde-forhold, ved at rykkke hurtigere end de etablerede spillere,” lyder det fra McKinsey.

Samtidig vurderer konsulenthuset, at fragt-selskaberne om 50 år vil have udviklet deres tjenester til også at omfatte den såkaldte ‘last mile-delivery’ - altså leveringen helt ud til slutkunderne. Dette vil måske kunne foregå med drone.

Forberedelse i gang

Flere af verdens store shipping-selskaber er allerede begyndt at forberede sig på denne udvikling.

Herhjemme har A.P. Møller-Mærsk indsat den tidligere SAP-topchef Jim Hagemann Snabe, som bestyrelsesformand. Det er den klare hensigt, at han skal bruge sin viden om digital innovation og digitale processer til at udvikle Mærsk i en mere digital retning.

Mærsk har afsat hele 5.5 milliarder kroner om året til øget digitalisering. Og investeringerne skal blandt bruges på at udvikle nye metoder og ny forståelse til at kunne bekæmpe ikke mindst Amazon, som for tiden er på mange af de store ‘gamle’ selskabers læber som en af de største trusler.

Det gælder også for Mærsk, selv om Amazon jo slet ikke ejer skibe. Men måske kan komme til det.

Det kan du læse mere om her: Valget af Jim Hagemann Snabe handler om digitalisering

McKinsey anbefaler, at shipping-firmaer også fokuserer på integration. For de næste løsninger og systemer vil være sammenhængende på tværs af funktioner og siloer.

Eksempelvis mener McKinsey, at der kan være fordele i at koble store skibe bedre sammen med havnenes infrastrukturer for at øge transparensen, når det gælder skibsankomster og -afgange, losning, pakning, læsning og lignende.

Det er en tilgang, som i dag i meget høj grad bliver skubbet frem af selskaber som Microsoft, der i dag udvikler med netop tanke på de sammenhængende universer.

Det kan du læse mere om her: Microsoft: Nu kommer de intelligente it-systemer, hvor alting smelter sammen.

Rolls Royce bedyrede for mere end et år siden, at vi ville se de første store besætningsløse kæmpefragtskibe på verdenshavene inden 2020.

Fordelene er mange: Uden besætning er der plads til mere last, da der ikke skal afsættes plads på skibet til kahytter, kabys og andre opholds-områder. I stedet kan hele skibet udnyttes til at stable containere.

Uden mandskabs-områder vil skibene desuden blive langt lettere, ligesom selve skibskonstruktionen vil meget enklere, da store dele af et skib i dag er bygget alene til forplejning af mandskabet.

Forenklingen vil dermed føre til mindre vedligeholdelsesbehov, hvilket vil minimere omkostningerne, tidsforbruget og risikoen for nedbrud, hedder det.

Skibene vil samtidig blive billigere at bygge.

Desuden vil rederierne slippe for at skulle håndtere den ret omfattende logistiske håndtering af besætningsmedlemmer, der skal rejse til og fra påmønstrings-steder over alt i verden, ligesom de selvfølgelig vil kunne spare anseelige beløb i løn-omkostninger.

Også den amerikanske flåde arbejder på at udvikle selvsejlende skibe. Flåden har allerede søsat skibet Sea Hunter, som ubemandet kan sejle togter på op til tre måneder.

Du finder McKinsey-rapporten her: How container-shipping could reinvent itself for the digital age.

Læs også:

Masser af it, sensorer og dataanalyser skal i spil: Danmark skal helt i front med selvsejlende skibe.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Dennis Kobberø Nagy som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Han har tidligere beskæftiget sig med flere andre fagområder - bla. har han været forsikringsrådgiver og rekrutteringskonsulent. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S