Artikel top billede

Hvornår begynder vi at flytte it-job tilbage til Danmark igen?

Klumme: Erhvervslivets udgifter til it-efteruddannelse er halveret over de seneste 10 år, og det burde betyde, at virksomhederne havde resurser til at ansætte flere danske it-folk. Men det sker bare ikke. Fire ud af 10 it-job skabt af danske virksomheder ryger stadig til udlandet.

Igennem det seneste årti har vi i Samdata/HK satset massivt på efteruddannelse af medlemmerne – både med konkrete kurser og konstant fokus på emnet. Guleroden har været arbejdsgivernes løfte om, at det ville give flere jobs i Danmark.

Det løfte er de bare aldrig blevet holdt op på, og i dag kan vi konstatere, at de er løbet fra løftet. Måske er det på tide at slå bremserne i ved forhandlingsbordet.

En hel stribe aftaler og forlig har alle forkælet virksomhederne eller skærpet kravene til lønmodtagerne.

Selskabsskatten er blevet sænket fra 34 procent til blot 22 procent. Pensionsreformen tvinger folk til at blive længere på arbejdsmarkedet. Og dagpengereformerne betød en betydelig forringelse af vilkårene for de arbejdsløse. Alt sammen initiativer, der skulle give virksomhederne bedre vilkår – så de kunne ansætte flere folk.

Fire ud af 10 stillinger havner i udlandet

Men reformerne har stort set ikke betydet, at flere danske it-folk er kommet i arbejde. Fire ud af 10 danske iit-stillinger havner stadig i udlandet.

I den ene overenskomstaftale efter den anden har grundpræmissen har været, at hvis blot it-folkene konstant blev efteruddannet, så ville der også være flere stillinger.

Af samme grund har vi i årevis belært vore medlemmer om, at de skulle sørge for at blive efteruddannet. Vi har også brugt betydelige resurser på at tilbyde medlemmerne de mest aktuelle kurser.

Men jeg er ved at tvivle på, om det stadig giver mening.

I stedet for at fokusere på at få mere i lønningsposen, har vi lavet forlig efter forlig, som har sendt store beløb i efteruddannelsesfondene.

Letter ubetinget arbejdsgivernes udgifter

Det letter ubetinget arbejdsgivernes udgifter til efteruddannelse, og jeg tror samlet set, at deres udgifter til efteruddannelse er halveret hen over de seneste 10 år.

Det burde betyde, at virksomhederne havde resurser til at ansætte flere danske it-folk. Men det sker bare ikke.

Før krisen lå fire ud af 10 it-job, der var skabt af danske virksomheder, reelt i udlandet. Så skulle man tro, at når Danmark kom ud af krisen, ville der opstå flere nye jobs i Danmark. Men det er ikke tilfældet.

Det er stadig sådan, at fire ud af 10 it-stillinger havner i Polen, Ukraine, Indien eller et andet land.

Statistik uden omtanke

Hver anden avisartikel om it-branchen indledes med en indgangsbøn om, at arbejdsgiverne vil mangle 19.000 it-specialister i 2030.

Men det er alt for lang en prognose til, at det giver reel mening at bruge den som politisk styringsredskab.

Fornuftige firmaer plejer sjældent at planlægge længere end fem år frem, fordi de ved, at det bliver alt for meget gætværk.

Hvis du går fem, 10 eller 15 år tilbage i tiden, ser vi både finanskriser og teknologiskift, som ingen kunne forudse, men som flytter et stort antal stillinger.

Tag blot udviklingen inden for cloud-computing og datacentre, eller revolutionen inden for streaming – eller den seneste finanskrise, der i sig selv kostede mindst 5.000 it-folk jobbet.

Jeg synes, at vi alt for ofte falder på halen over nye teknologier, og jeg tror, at det kræver en helt ny specialuddannelse. I stedet kunne man lade erfarne folk udvikle sig på jobbet.

En cloud-computer er jo bare en server. Det er jo ikke revolutionerende. Man taler også meget om No-SQL databaser, men de queries man laver, er jo ikke anderledes.

Mange af de erfarne folk, der arbejder med de her ting, slår jo bare tingene op, når der kom noget nyt.

Alt for mange af de statistikker, vi hører om, er blot politiske signaler, fordi man gerne vil have lov til at hente billigere it-folk til landet. Her kunne man ønske sig en mere kritisk presse og nogle arbejdsgivere, der tog mere ansvar.

Tilbage til et forpligtende samarbejde

Jeg synes, at det er på tide med et mere forpligtende samarbejde mellem arbejdsgivere og lønmodtagere.

I andre europæiske lande er det langt dyrere og langt mere ildeset at fyre folk.

I it-branchen ser du raskt væk, at virksomheder fyrer hundredvis af medarbejdere, mens de ikke har brugt resurser på at efteruddanne medarbejderne. Kort efter klager de så i fagmedierne over, at de ikke kan få medarbejdere med de rette it-kompetencer.

Det er måske meget praktisk for firmaerne lige at kunne justere lidt og skære 10 procent af medarbejderne væk. Man skal bare huske, at for de mennesker det rammer, så er det 100 procent af deres indtægt, der forsvinder.

Regeringen har lettet på byrderne for erhvervslivet – for eksempel ved at sænke virksomhedsskatterne.

Dengang hed det sig, at de så ville få råd til at ansætte flere folk, og at vi på den måde skulle få mere vækst i Danmark. Alligevel går mange af it-stillingerne til udlandet.

Siden finanskrisen har virksomhederne haft en vækst på 45 procent, men i samme periode er lønnen kun steget med ni procent. Det er egentlig ret mystisk, for normalt siger man jo, at hvis vi havde et velfungerende marked, så ville en stor vækst og en mangel på folk betyde, at priserne – og dermed lønningerne steg.

Det er på høje tide, at virksomhederne også bliver forpligtet af aftalerne, så der reelt kommer flere jobs her i landet. Ellers havner vi i en situation, hvor vi atter må fokusere på lønstigninger.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital transformation og innovation: Inspiration til digitale succeshistorier

Kom ind bag facaden hos nogle af Danmarks bedste it-folk, og lær hvordan de arbejder med digital transformation og innovation. Du får muligheden for at høre, hvordan du kan bruge den nye teknologi til at få etableret det mest effektive udviklings- og innovationsmilø.

19. maj 2021 | Læs mere


Internationale dataoverførsler: Bananrepublikker og spionage

Det er nu lovpligtigt at dokumentere beskyttelsesniveauet af persondata, når de overføres til tredjelande. Vi sætter derfor fokus på, hvordan virksomhederne styrer deres internationale dataoverførsler fri af tredjelandes overvågning. Vi dykker samtidig ned i hele det spegede kompleks omkring Schrems II, FISA 702 og EO 12.333, og hvordan det spiller sammen med dansk fortolkning og praksis.

25. maj 2021 | Læs mere


Empower your SAP

In this inspiring webinar you can get more information on how you can accelerate your cloud transformation and migration to SAP S/4HANA. We will present typical challenges of migrating to the cloud and transforming your SAP environments, while giving you insights on how to tackle the obstacles, including how T-Systems can help define and accelerate a digital roadmap for your SAP journey.

26. maj 2021 | Læs mere






Premium
Deloitte køber dansk SAP-specialist: "Opkøbet manifesterer vores ambitioner om at stå stærkt på SAP-agendaen"
Konsulentvirksomheden Deloitte køber den danske SAP-virksomhed Syncronic. Opkøbet er en del af en større strategi for Deloitte om at sætte sig massivt på det nordiske SAP-marked.
Computerworld
Bombe under Amazon og Wish-shopping: Millioner af danskere risikerer ekstra gebyr
Nye toldregler fjerner snart bagatelgrænse for handel udenfor EU – en skærpelse, der gør at over tre millioner danske nethandlende kan se frem til en ekstraregning.
CIO
Har du rost din mellemleder i dag? Snart er de uddøde - og det er et tab
Computerworld mener: Mellemledere lever livet farligt: Topledelsen får konstant ideer med skiftende hold i virkeligheden, og moden går mod flade agile organisationer. Men mellemlederen er en overset hverdagens helt med et kæmpe ansvar. Her er min hyldest til den ofte latterliggjorte mellemleder.
Job & Karriere
Eva Berneke stopper som topchef i KMD og flytter til Paris: Her er KMD's nye topchef
Efter syv år på posten som topchef for KMD forlader Eva Berneke selskabet. Nu flytter hun med familien til Paris, hvor hun vil fortsætte sit bestyrelsesarbejde. KMD har allerede afløser på plads.
White paper
Hvordan ser kundetilfredshed ud i det moderne kontaktcenter?
Det er simpelt: Dine kunder får de svar, som de har brug for, gennem deres fortrukne kanal, med forbløffende hastighed. Gå ikke glip af denne e-bog, hvor vi gennemgår alt hvad du behøver at vide omkring Cisco Webex Contact Center.