(Foto: Lars Jacobsen)

Sådan vil it påvirke din bil de kommende fem år: Mange innovative løsninger på vej

Klumme: Innovationen inden for de ikke-selvkørende biler går rigtigt stærkt for tiden. Her er fem ting, som din (nye) bil vil kunne om blot få år.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi hører hele tiden, at de selvkørende biler kommer.

Det gør de også, men imens vi venter på det – og det kommer vi til at gøre i en pæn årrække endnu -, så betyder det ikke, at innovationen indenfor de ikke-selvkørende biler er gået i stå. Tværtimod.

Udviklingen indenfor det teknologiske område afspejles på glimrende vis indenfor bilindustrien, og her er fem ting, din bil vil kunne om blot få år fra nu:

Tænke hurtigere end dig
Den selvkørende teknologi inddeles typisk i fem faser.

I fase fem er vi fremme ved det scenarie, man oftest hører omtalt indenfor området – altså hvor bilerne kører helt af sig selv. Men allerede om et-to år begynder bilen at kunne hjælpe dig markant, når vi taler sikkerhed og selvkørende features.

Dette gælder eksempelvis bilens evne til at bremse, selv om du har din fod på speederen, hvis den detekterer en potentiel faresituation hurtigere, end du kan nå at reagere.

Biometrisk kontrolsystem
Din bil vil snart kunne forstå, hvem der har sat sig ind i bilen og på den måde specialtilpasse sig til dine behov.

Ved hjælp af dit fingeraftryk, som du lige nu kender fra de seneste iPhones, kan du låse bilen op og i ved hjælp af fingeraftrykket.

Du vil derudover kunne bruge dit fingeraftryk til at fortælle bilen om den musik, du ønsker at høre, samt hvordan dit sæde skal indstilles. Og flere andre ting.

’Den aktive forrude’
I forruden af bilen vil du snart kunne få relevante beskeder om de steder, hvor der måtte være problemer med din bil.

Det sker ved hjælp af den såkaldte Head-Up Display (HUD)-teknologi, som dels identificerer problemer med bilen og dels fortæller dig, hvad du bør gøre for at løse disse.

Det hele bliver vist igennem grafik i din ’aktive’ forrude i bilen.

Stop! Det er politiet
Allerede fra i år eller næste år vil de fleste nye biler have indbygget den såkaldte ”remote vehicle shutdown”-teknologi.

Det betyder i praksis, at bilen kan kommunikere sammen med det lokale politi, som så kan bringe bilen til stop, hvis den eksempelvis er meldt stjålet.

Selvreparerende biler
Ligesom med de selvkørende biler bliver det ikke sådan, at alle biler indenfor få år kan reparere dem selv.

Dog ser vi allerede nu, hvorledes Audi’s nye nanoteknologiske overflader kan gøre netop det, så det er afgjort en fremtidens teknologi.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Microsoft skærper sikkerhedskravene for mange Windows-brugere: Dropper SHA-1 helt fra juni - du skal opgradere, hvis du vil modtage opdateringer fremover
En række Windows-brugere skal installere SHA-2, hvis de fortsat vil modtage opdateringer fra Microsoft, som skrotter den 17 år gamle forgænger om få måneder.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder
En ny stor rapport viser, at 100% af de virksomheder i undersøgelsen, som ikke bruger EDI i dag, mener, at det vil være en fordel for deres forretning, hvis de benyttede EDI. Undersøgelsen er foretaget af Vanson Bourne på vegne af TrueCommerce, som er baseret på besvarelser fra 300 detail- og produktionsvirksomheder. Virksomheder inden for især detail og produktion oplever i dag et marked og en supply chain, som er i konstant udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til leveringstid, priser, produktudvalg, lagertilgængelighed, m.v., og der kommer hele tiden nye købskanaler til. Det kan være en udfordring for detail- og produktionsvirksomheder at holde sig på forkant med udviklingen, både når det drejer sig om at være til stede i de rette kanaler og - ikke mindst - den teknologi, som understøtter en mere effektiv supply chain. Hent hele rapporten helt gratis her.