(Foto: Lars Jacobsen)

Sådan vil it påvirke din bil de kommende fem år: Mange innovative løsninger på vej

Klumme: Innovationen inden for de ikke-selvkørende biler går rigtigt stærkt for tiden. Her er fem ting, som din (nye) bil vil kunne om blot få år.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi hører hele tiden, at de selvkørende biler kommer.

Det gør de også, men imens vi venter på det – og det kommer vi til at gøre i en pæn årrække endnu -, så betyder det ikke, at innovationen indenfor de ikke-selvkørende biler er gået i stå. Tværtimod.

Udviklingen indenfor det teknologiske område afspejles på glimrende vis indenfor bilindustrien, og her er fem ting, din bil vil kunne om blot få år fra nu:

Tænke hurtigere end dig
Den selvkørende teknologi inddeles typisk i fem faser.

I fase fem er vi fremme ved det scenarie, man oftest hører omtalt indenfor området – altså hvor bilerne kører helt af sig selv. Men allerede om et-to år begynder bilen at kunne hjælpe dig markant, når vi taler sikkerhed og selvkørende features.

Dette gælder eksempelvis bilens evne til at bremse, selv om du har din fod på speederen, hvis den detekterer en potentiel faresituation hurtigere, end du kan nå at reagere.

Biometrisk kontrolsystem
Din bil vil snart kunne forstå, hvem der har sat sig ind i bilen og på den måde specialtilpasse sig til dine behov.

Ved hjælp af dit fingeraftryk, som du lige nu kender fra de seneste iPhones, kan du låse bilen op og i ved hjælp af fingeraftrykket.

Du vil derudover kunne bruge dit fingeraftryk til at fortælle bilen om den musik, du ønsker at høre, samt hvordan dit sæde skal indstilles. Og flere andre ting.

’Den aktive forrude’
I forruden af bilen vil du snart kunne få relevante beskeder om de steder, hvor der måtte være problemer med din bil.

Det sker ved hjælp af den såkaldte Head-Up Display (HUD)-teknologi, som dels identificerer problemer med bilen og dels fortæller dig, hvad du bør gøre for at løse disse.

Det hele bliver vist igennem grafik i din ’aktive’ forrude i bilen.

Stop! Det er politiet
Allerede fra i år eller næste år vil de fleste nye biler have indbygget den såkaldte ”remote vehicle shutdown”-teknologi.

Det betyder i praksis, at bilen kan kommunikere sammen med det lokale politi, som så kan bringe bilen til stop, hvis den eksempelvis er meldt stjålet.

Selvreparerende biler
Ligesom med de selvkørende biler bliver det ikke sådan, at alle biler indenfor få år kan reparere dem selv.

Dog ser vi allerede nu, hvorledes Audi’s nye nanoteknologiske overflader kan gøre netop det, så det er afgjort en fremtidens teknologi.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Premium
Hjalp virksomheder Atea med at klage over omstridt udbud i Region Sjælland? Forsvarer udpeger Ib Kunøe som fællesnævner
Der indløb klager fra flere it-selskaber, da Region Sjælland i 2015 udpegede 3A-it som vinder af et stort it-udbud foran næsen af Atea. Det pudsige er, at klagerne var næsten ens. Forsvarer i Atea-sagen peger på et interessant sammenfald - Ib Kunøe.
Computerworld
Fona-ejer skal betale million-beløb tilbage: Hævede 22 millioner kroner lige inden krak
Fona-ejeren Elkjøp Nordic trak uretmæssigt 22 millioner kroner ud af selskabet lige inden salget af den kendte kæde gik ned med flaget.
CIO
Her er tre vigtige spørgsmål, som du altid bør stille til sælgere af it-systemer
Klumme: Softwareudviklere elsker at hade sælgere, der generelt er lidt for glatte, lidt for smilende, lidt for hjertelige og også dygtige til at undvige eller parere, når man fagligt argumenterer for sine forbehold overfor det system, man lige har fået præsenteret og lynhurtigt har spottet ikke vil fungere.
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
Sådan virker Oracles svar på konvergeret infrastruktur i virkeligheden
Den såkaldte konvergerede infrastruktur, som sammensmelter software og hardware i datacenteret, er en populær metode til at effektivisere driften. En anden metode er Oracles Exadata Database Machine, som bygger på hardware specialsyet til databasesoftware, der sigter på at optimere databasens performance og gøre administrationen mere simpel. Men hvordan virker det i virkeligheden? Analysehuset IDC har undersøgt sagen blandt kunder, der bruger systemet, og resultaterne kan du læse i dette meget grundige whitepaper på 16 sider sponseret af Oracle. Business Value of Oracle Exadata Database Machine, whitepaper fra IDC, 16 sider på engelsk, oktober 2016. Få samtidig to infografik-filer fra om exadata fra Oracle.