Stort galleri:Tag med til kåringen af Årets CIO 2021 - og se hvordan Morten Holm Christiansen blev udnævnt

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Sådan vil it påvirke din bil de kommende fem år: Mange innovative løsninger på vej

Klumme: Innovationen inden for de ikke-selvkørende biler går rigtigt stærkt for tiden. Her er fem ting, som din (nye) bil vil kunne om blot få år.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi hører hele tiden, at de selvkørende biler kommer.

Det gør de også, men imens vi venter på det – og det kommer vi til at gøre i en pæn årrække endnu -, så betyder det ikke, at innovationen indenfor de ikke-selvkørende biler er gået i stå. Tværtimod.

Udviklingen indenfor det teknologiske område afspejles på glimrende vis indenfor bilindustrien, og her er fem ting, din bil vil kunne om blot få år fra nu:

Tænke hurtigere end dig

Den selvkørende teknologi inddeles typisk i fem faser.

I fase fem er vi fremme ved det scenarie, man oftest hører omtalt indenfor området – altså hvor bilerne kører helt af sig selv. Men allerede om et-to år begynder bilen at kunne hjælpe dig markant, når vi taler sikkerhed og selvkørende features.

Dette gælder eksempelvis bilens evne til at bremse, selv om du har din fod på speederen, hvis den detekterer en potentiel faresituation hurtigere, end du kan nå at reagere.

Biometrisk kontrolsystem

Din bil vil snart kunne forstå, hvem der har sat sig ind i bilen og på den måde specialtilpasse sig til dine behov.

Ved hjælp af dit fingeraftryk, som du lige nu kender fra de seneste iPhones, kan du låse bilen op og i ved hjælp af fingeraftrykket.

Du vil derudover kunne bruge dit fingeraftryk til at fortælle bilen om den musik, du ønsker at høre, samt hvordan dit sæde skal indstilles. Og flere andre ting.

’Den aktive forrude’

I forruden af bilen vil du snart kunne få relevante beskeder om de steder, hvor der måtte være problemer med din bil.

Det sker ved hjælp af den såkaldte Head-Up Display (HUD)-teknologi, som dels identificerer problemer med bilen og dels fortæller dig, hvad du bør gøre for at løse disse.

Det hele bliver vist igennem grafik i din ’aktive’ forrude i bilen.

Stop! Det er politiet

Allerede fra i år eller næste år vil de fleste nye biler have indbygget den såkaldte ”remote vehicle shutdown”-teknologi.

Det betyder i praksis, at bilen kan kommunikere sammen med det lokale politi, som så kan bringe bilen til stop, hvis den eksempelvis er meldt stjålet.

Selvreparerende biler

Ligesom med de selvkørende biler bliver det ikke sådan, at alle biler indenfor få år kan reparere dem selv.

Dog ser vi allerede nu, hvorledes Audi’s nye nanoteknologiske overflader kan gøre netop det, så det er afgjort en fremtidens teknologi.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.



Premium
Kæmpe it-problemer i det danske skattevæsen: Har kun kortlagt it-beredskabet for syv ud af 230 it-systemer
Statsrevisorerne skyder en sønderlæmmende kritik af Skatteministeriets it-beredskab af sted. It-beredskabet for kritiske forretningsprocesser "er utilfredsstillende og utilstrækkeligt," lyder det. I værste fald kan det ende med, at staten ikke kan opkræve skatter og afgifter, udbetale løn, SU, sociale ydelser og pension.
CIO
“Der har simpelthen været for få gråhårede medarbejdere involveret i den her udviklingsproces. Folk der ved, hvad der skal til”
"Vi havde ansat nogle unge mennesker i sandaler og med langt skæg for at bryde med det traditionelle it-setup. De her vakse unge mennesker fik også ret hurtigt bygget en supersmart applikation til virksomheden. Men den brager ned, da vi ruller den ud, og den fylder cirka 1,5 procent af alle transaktioner."
Job & Karriere
35-årig kvinde gik amok på hjemmekontoret efter fyring: ”De fjernede ikke min adgang, så jeg slettede p-drevet lol”
En 35-årig kvinde står anklaget for at have slettet 21,3 gigabyte data fra fællesdrevet efter, at hun blev fyret. Nu risikerer hun op til 10 års fængsel.
White paper
Bringer dine sikkerhedssiloer data og systemer i fare?
Individuelle sikkerhedsservices til hvert behov skaber store problemer og øger sårbarheden. Det er tid til at samle dem, få det fulde overblik og lukke hullerne i beskyttelsen.