(Foto: Lars Jacobsen)

Sådan vil it påvirke din bil de kommende fem år: Mange innovative løsninger på vej

Klumme: Innovationen inden for de ikke-selvkørende biler går rigtigt stærkt for tiden. Her er fem ting, som din (nye) bil vil kunne om blot få år.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vi hører hele tiden, at de selvkørende biler kommer.

Det gør de også, men imens vi venter på det – og det kommer vi til at gøre i en pæn årrække endnu -, så betyder det ikke, at innovationen indenfor de ikke-selvkørende biler er gået i stå. Tværtimod.

Udviklingen indenfor det teknologiske område afspejles på glimrende vis indenfor bilindustrien, og her er fem ting, din bil vil kunne om blot få år fra nu:

Tænke hurtigere end dig
Den selvkørende teknologi inddeles typisk i fem faser.

I fase fem er vi fremme ved det scenarie, man oftest hører omtalt indenfor området – altså hvor bilerne kører helt af sig selv. Men allerede om et-to år begynder bilen at kunne hjælpe dig markant, når vi taler sikkerhed og selvkørende features.

Dette gælder eksempelvis bilens evne til at bremse, selv om du har din fod på speederen, hvis den detekterer en potentiel faresituation hurtigere, end du kan nå at reagere.

Biometrisk kontrolsystem
Din bil vil snart kunne forstå, hvem der har sat sig ind i bilen og på den måde specialtilpasse sig til dine behov.

Ved hjælp af dit fingeraftryk, som du lige nu kender fra de seneste iPhones, kan du låse bilen op og i ved hjælp af fingeraftrykket.

Du vil derudover kunne bruge dit fingeraftryk til at fortælle bilen om den musik, du ønsker at høre, samt hvordan dit sæde skal indstilles. Og flere andre ting.

’Den aktive forrude’
I forruden af bilen vil du snart kunne få relevante beskeder om de steder, hvor der måtte være problemer med din bil.

Det sker ved hjælp af den såkaldte Head-Up Display (HUD)-teknologi, som dels identificerer problemer med bilen og dels fortæller dig, hvad du bør gøre for at løse disse.

Det hele bliver vist igennem grafik i din ’aktive’ forrude i bilen.

Stop! Det er politiet
Allerede fra i år eller næste år vil de fleste nye biler have indbygget den såkaldte ”remote vehicle shutdown”-teknologi.

Det betyder i praksis, at bilen kan kommunikere sammen med det lokale politi, som så kan bringe bilen til stop, hvis den eksempelvis er meldt stjålet.

Selvreparerende biler
Ligesom med de selvkørende biler bliver det ikke sådan, at alle biler indenfor få år kan reparere dem selv.

Dog ser vi allerede nu, hvorledes Audi’s nye nanoteknologiske overflader kan gøre netop det, så det er afgjort en fremtidens teknologi.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Sådan afgør Lyngby Taarbæk Kommune valget mellem Schultz og KMD: "Der er ingen tvivl om, at det vil være allernemmest bare at blive hos KMD"
Interview: Kampen om at levere det nye fagsystem til Lyngby Taarbæk Kommunes jobcenter står mellem Schultz og KMD, efter KMD har opsagt den nuværende kontrakt tre måneder før tid. Læs her hvordan Lyngby Taarbæk Kommune beslutter sig for, hvilket af de to nye systemer kommunen skal bruge fra årsskiftet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
It-fagforbund rasler med sablerne over for IBM: Kræver overenskomst til 300 fyringstruede KMD-medarbejdere
It-fagforbundene Prosa og HK kræver nu, at de 300 fyringstruede KMD-medarbejdere, der den 1. oktober bliver virksomhedsoverdraget til IBM, bliver sikret med en overenskomst. Hvis kravene ikke bliver efterkommet, kan det ende med en faglig tvist, lyder det fra Prosa.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.