Anmeldelse: Forza Horizon 4 er en bildrøm i digital form

For de af os som ikke har fået en værtsrolle i The Grand Tour, står Microsoft nu klar med det digitale alternativ.

Artikel top billede

De forskellige sæsoner kan få selv de mest kendte strækninger til at fremstå som nye lokationer, og så gør det naturligvis heller ikke noget at de ser fremragende ud.
Foto: Playground Games.

Mange ville pege i retningen af Jeremy Clarkson, James May og Richard Hammond hvis du spurgte dem hvad deres drømmejob var, for de tre tv-værter har siden 2002 drønet det meste af jordkloden tynd i nogle af verdens lækreste biler, i programmerne Top Gear og efterfølgende The Grand Tour.

Med humor og eventyrlyst har de på fantastisk underholdende vis, vist os alle hvorfor biler i alle farver, størrelser og former ikke kun er noget for entusiaster, men i stedet kan være en passion uanset om man har 2000kr eller 20 millioner kroner stående på kontoen til det næste bilkøb.

Forza Horizon-serien har alle date stået for det samme i digitalt spilbar facon. Hvor andre titler succesfuldt har jagtet realisme til en stadig mere og mere vanvittig grad, er Horizon-serien gået den anden vej uden dog at glemme sine rødder.

Og fundamentet er solidt, for mens Turn 10 Studios i årevis har sørget for at Forza Motorsport har været Microsofts ekstremt solide bud på en semi-seriøs bilsimulator, har engelske Playground Games i stedet haft en helt anden tilgang.

Således har Playground lånt den imponerende teknologi udviklet af Turn 10, forfinet den og brugt den til at realisere deres egen vision om bilræs i alskens scenarier, tilsat alle regnbuens farver og enhver bil-drøm man kunne ønske sig.

Se også: Anmeldelse: Disse tre spil har netop imponeret på den store E3-spilmesse

Oplægget er det samme for seriens fjerde kapitel, men ambitionerne har været større end nogensinde før. Således er der denne gang tale om en åben, online-verden hvor biler på kryds og tværs af de mange landeveje, repræsenteres af andre menneskelige spillere, hvis man ellers har sørget for at give sit system online-adgang.

Det hele foregår aldeles problemløst og faktisk er her hverken indstillinger eller regler der skal sættes op, men i stedet blot en spil der beder dig om at give gas, mens det i baggrunden tager sig af alt det andet.

Læs også: F1 2018 anmeldelse: ”Alt bliver mere udfordrende med 300km/t”

Playground har samtidigt taget sig tiden til at skrue det hele sådan sammen, at det ikke er muligt for særligt forbistrede spillere at irritere andre, hvilket betyder at de der mest af alt har lyst til at tage alt i eget tempo, ikke vil have nogen grund til at bemærke at andre menneskelige spillere også gør sig gældende på den digitale asfalt.

Baggrunden for det motoriserede slaraffenland er denne gang Storbritannien, som måske ikke på papiret lyder ligeså bombastisk som nogle af seriens tidligere omgivelser, men som på overraskende vis alligevel viser sig, efter timevis af spil måske endda at være seriens lokations-højdepunkt indtil videre.

Diversiteten i omgivelserne er større end tidligere, hvilket passer rigtig godt med et spil der byder på så mange forskellige kategorier af motorræs. Særligt rally i mudrede skove er et højdepunkt, mens det rullende bakkelandskab i yderkanterne af spillets verden, er den perfekte baggrund til fuldblodsræs i nogle af verdens dyreste sportsvogne.

Den detaljerede verden er dog blevet tilføjet et højdepunkt mere ved tilføjelsen af fire sæsoner, der drastisk ændrer lokationer, strækninger og udfordringer du allerede troede at have mestret.

Det siger sig selv at et ræs i sol ikke foregår på samme måde som det samme ræs med snedækkede veje. Efterårets våde strækninger har det på samme måde med at spænde ben for de mest fartglade, mens det charmerer med sine vanvittigt flotte farvekombinationer.

Hvordan du vælger at tilgå det hele er helt op til dig selv, og det er således muligt kun at satse på de kategorier man har det sjovest med, mens points til fremtidige løb, samt penge til biler, huse og opgraderinger indtjenes.

Man bør dog tage sig tiden til at prøve nogle af de særlige historie opgaver og Showcases. Historierne lader dig eksempelvis træde til som stuntmand, hvor belønningerne er store for at perfektionere flyvehop eller særligt modige biljagter, og fungerer fint som midlertidige distraktioner fra den normale vej gennem spillet.

Showcases er derimod stort opsatte ræs hvor udfordringerne måske er knapt så realistiske, men fabelagtigt bombastiske i deres opsætning. Her bydes eksempelvis på ræs på tid, hvor modstanderen er et lokomotiv og vejen mod mål udgøres af mudder, grus og et par dristige smutveje. Det er Top Gear-fjollet og fantastisk fornøjeligt.

Når det alt sammen fungerer så godt, er det til dels fordi Playground Games har haft en virkelig solid fysikmodel at støtte sig op af, i forhold til det arbejde som Turn 10 i så lang tid har lavet med Forza Motorsport-serien.

Det betyder at selvom stemningen er mere løssluppen i Forza Horizon 4, og det måske er lidt nemmere at holde speederen i bund end i virkeligheden, er alle bilerne fyldt med tyngde og solidt placeret på asfalten. Det gør det enorme sortiment af fartøjer til en fornøjelse at købe og gøre brug af, hvilket særligt bliver tydeligt når man begynder at åbne op for personlige favoritter.

Som med bilfysikken har Turn 10 og Playground Games også i længere tid gjort brug af delte tekniske kræfter de to udviklere i mellem. Når man nu havde indtryk af at Turn 10 havde hevet de sidste hestekræfter ud af konsolhardwaren med Forza Motorsport 7, er det imponerende at se hvordan Forza Horizon 4 alligevel formår at tilføje det hele endnu flere detaljer.

Det nyeste Horizon er med andre ord et af de flotteste spil på markedet, og det uanset om du har tænkt dig at spille det på Xbox One eller PC hvor en moderne processor og grafikkort vil kunne tilføje det hele en ekstra gang grafisk fyrværkeri.

Engelske Playground Games har ramt plet med Forza Horizon 4, der selv med et par virkelig underholdende forgængere, formår at være seriens bedste, mest fuldendte og velspillende kapitel til dato. Har du bare en snert af benzin i blodet og en drøm om at ræse i alverdens fartmonstre som i et godt afsnit Top Gear, findes der ikke et bedre digitalt alternativ end det her.

Se også: Anmeldelse: Vend verdenshistorien og overskrid adskillige grænser

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S