Artikel top billede

(Foto: Supphachai)

Software-optimering og kunstig intelligens: Vi er netop trådt ind i fremtidens netværk

Klumme: Fire teknologiområder kommer til at have en dramatisk effekt på enterprise-netværkene. Og det er uanset om de bliver implementeret i datacentre eller ved netværkets ”kant” (edge network), hvor IoT-forbindelserne hører til.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Virksomhedsnetværk ser i øjeblikket en massiv og hurtig udvikling: Software defineret netværk (SDN), kunstig intelligens, internet of things-opstandelsen og automatiserede netværk er blot nogle af de mange nye teknologier og funktioner, som kommer til at have en dramatisk effekt på enterprise-netværk. Og det er uanset om de bliver implementeret i datacentre eller ved netværkets ”kant” (edge network), hvor IoT-forbindelserne hører til.

Teknologier som hver især vil effektivisere de netværk, som alle – både virksomheder, kunder, forbrugere og samfund er dybt afhængige af i dagens Danmark.

Herunder finder du fire teknologier, som allerede findes på markedet i dag, og som kun bliver mere udbredt og mere avancerede i den nærmeste fremtid. Enhver virksomhed bør kende til dem.

Assistance fra den kunstige intelligens
Stadig flere producenter af netværksudstyr forbedrer produkterne med indbygget kunstig intelligens.

Den intelligente del består for det meste af en tilføjet form for machine learning (ML), som aktivt forbedrer håndteringen af netværksstrømmen og sikkerhedsniveauet. ML-algoritmer overvåger løbende netværkstrafikken og kan spotte mistænkelig adfærd, både i form af ukendte enheder og usædvanlig netværksaktivitet.

Det giver it-afdelingen mulighed for langt lettere at opdage svagheder på netværket. Svagheder som svækker netværkets stabilitet eller generelle hastighed, eller for tidligt at blive advaret imod eventuelle angreb, hvad end de kommer inde- eller udefra.

Den mest gængse metode benyttet af it-kriminelle er at udnytte en ansats login-oplysninger og på den måde tvinge sig adgang til et givent netværk.

Det betyder, at brugeradfærden på netværket vil være markant anderledes fra den tidligere bruger, hvilket machine learning indbygget i netværket kan opdage og rapportere.

I øjeblikket er det dog et typisk problem, at scanningsmekanismen kun er så god, som de rådata og datamønstre, som machine learning-algoritmen er fodret med.

Øget automatisering
På lang sigt vil netværksløsninger udvikle sig til at have bedre og ikke mindst automatisk kunstig intelligens indbygget. Det lyder som et buzzword, kunstig intelligens, men teknologien vil forbedre netværk på flere måder:

Først og fremmest vil det give netværksopsætninger mulighed for selv at opnå ny viden, uden først at skulle håndfodres af sine menneskelige med store mængder rådata.

For det andet giver det netværket mulighed for automatisk at kortlægge reaktioner på afvigelser i netværkstrafikken.

Et netværk med kunstig intelligens vil eksempelvis kunne lære af de reaktioner, som it-afdelingen foretager sig i en situation, hvor virksomheden bliver kompromitteret: it-afdelingen vil eksempelvis isolere en mistænkelig bruger og kortlægge dennes brugeradfærd for at kunne efterforske hændelsen – og alt dette sker først efter, at it-afdelingen er blevet advaret om afvigelsen i brugeradfærden.

Når netværket selv har lært både at genkende mistænkelig adfærd og it-afdelingens almindelige reaktion, vil det automatisk iværksætte reaktioner for at bremse den formodede ulykke – hvis altså it-afdelingen tillader det.

IoT-evner
Den stigende vækst i IoT (Internet of Things) og IIoT (Industrial IoT) teknologier tilføjet virksomhedsnetværk vil skabe en helt ny række opgaver og endda jobs. It-eksperter vil i fremtiden skulle håndtere en lang større mænge enheder.

Det gælder blandt andet forbundne industrimaskiner og enheder, der ”smartificerer” både fabrikker og kontorer.

Den nærmeste fremtid vil også selvkørende biler og andre typer selvkørende og automatiserede køretøjer såsom lagertrucks og ladvogne blive opkoblet på både offentlige og virksomheds netværk, hvilket tilføjer en helt ny dimension af datahåndtering.

Sammen med kunstig intelligens har IoT-netværk uanede muligheder. Det gælder eksempelvis for landmænd, som vil kunne sende droner ud i sine marker for at sprede pesticider i meget målrettede og markerede områder, hvor de forskellige droner automatisk koordinerer arbejdet mellem hinanden.

Alting bliver ”software defined”
Fremtidens dynamiske, alsidige og omstillingsparate netværk bliver i fremtiden software-defineret (SD-networks), fuldstændig som vi ser det i dag i datacentre og hos cloud-udbyderne. ”Software-defined” betyder, at funktionaliteten i netværket er adskilt fra hardwaren, hvilket giver hardwaren en langt større grad af udskiftelighed og fleksibilitet.

Fuldstændig som ved virtuelle server-miljøer bliver alle vigtige definitioner og beslutninger taget på software-niveau langt fra hardware-specifik kode, og det er en tilgang, som forventes at blive udrullet i virksomheder verden over i fremtiden.

Det bliver it-afdelingernes opgave at definere regelsæt, opsætninger og policies alt efter, hvilket form for software-defineret netværk, som de ønsker at oprette.

Samlet set vil den næste generation af netværk bane vej for automatisering af en lang række tidskrævende opgaver, og fremtidens netværk vil give mulighed for nye arbejdsgange, som ikke var mulige før. Det betyder, at netværket vil effektivisere en lang række arbejdsopgaver og muliggøre nye forretningselementer, hvad end de foregår i et datacenter, på kanten af netværket (IoT) eller i skyen.

Eksempelvis kan et ”software defined wide area network” (SD-WAN) tillade dynamisk og policy-styret distribution af ressourcer fordelt over et on-premise netværk og flere cloud-miljøer.

Et sådant netværk vil understøtte hurtig og let flytning af ressourcer til de applikationer, som i øjeblikket har brug for det. SD-WAN-funktionalitet eksisterer i øvrigt allerede i dag, om end hovedsageligt i de større datacentre. Som Sci-fi-forfatteren William Gibson sagde: "Fremtiden er her allerede: Den er bare ikke ligeligt fordelt.”

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.