Moderne netværk kan ikke gå ned – disaster recovery er død

Klumme: Historisk set har de fleste virksomheder haft en disaster recovery-strategi, men med de krav, der stilles til internettet i dag, er denne type totale sammenbrud utænkelige. Det har ført til en fuldstændig ændring af, hvordan data lagres (og distribueres) geografisk. Virksomhedene skal derfor udvikle sig hen mod en datainfrastruktur, der kan understøtte realtidsgendannelse uden at tilføje flere infrastrukturlag.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

En Google-undersøgelse viser, at 53 procent af brugerne forlader et website, hvis det tager mere end tre sekunder at indlæse.

Siden sommer har sidens indlæsningstid derfor været et parameter, når Google ranker mobile websider.

Alle virksomheder, der sælger online, ved også, at hvis deres website går ned, kommer kunden meget hurtigt til at lede efter det, som de søger et andet sted.

Denne forventning om hastighed er, hvad der udvikler og driver hele IT-arkitekturen i dag. Enhver proces, der kan tage et par timer at genetablere, bør være uacceptabel for erhvervslivet.

Alle infrastrukturer er ikke ens, men en arkitektur, der sikrer oppetid og ydeevne, og dermed giver besøgende og kunder mulighed for at blive fastholdt, er alfa og omega.

Uden en moderne infrastruktur er der ingen moderne forretning. Selv det stærkeste brand kan hurtigt bryde ned, hvis det ikke understøttes af en moderne webplatform.

Historisk set har de fleste virksomheder haft en disaster recovery strategi, men med de krav, der stilles til internettet i dag, er denne type totale sammenbrud utænkelige.

Dette har ført til en fuldstændig ændring af, hvordan data lagres (og distribueres) geografisk. Virksomhedene skal derfor udvikle sig hen mod en datainfrastruktur, der kan understøtte realtidsgendannelse uden at tilføje flere infrastrukturlag.

Hvorfor non stop-data er afgørende for virksomhedens vækst
En ny Gartner-undersøgelse blandt administrerende direktører vedrørende virksomhedernes prioriteter viste, at digitalisering af forretningen har en høj prioritet i år.

Lederne blev spurgt, om der forelå en beslutning om eller opgave i forhold til at udvikle digitaliseringen af ​​virksomhedens forretningsområder. 62 procent svarede ja.

Ifølge Gartner-rapporten kræves det i dag, at it-infrastrukturen kan sikre, at virksomheden altid er på og altid tilgængelig.

Det ser ud til, at virksomhederne fra i år vil udvikle sig og blive stadig mere agile, som følge af at de interagerer med kunderne via digitale kanaler.

Tillid til dataadgang, i realtid, vil også stige. Brug af teknologi der bidrager til at konkurrere mere effektivt og ikke lide under forsinkelser og træghed i netværket er afgørende.

Eftersom at virksomheder bliver mere og mere afhængige af indsigt fra dataanalyse, og står overfor konkurrence, drevet af 24-timers samfundets forventninger om øjeblikkeligt at kunne imødekomme diverse behov, bliver sikker oppetid forretningskritisk.

Den mørke side af digital transformation
Vores økonomi er blevet helt afhængig af it - og at det virker.

Så meget at infrastrukturarkitekter har absolut fokus på at sikre systemer, der altid er i gang. Overgangen fra en arkitektur baseret på restaureringsfilosofien til et "always on"-miljø er imidlertid ikke smertefrit.

Organisationerne kæmper med traditionelle løsninger, der bruger dedikerede "always on"- løsninger (for eksempel high availability gateways), da disse komplicerer administrationen og øger den samlede omkostning (TCO).

En vigtig del af at finde den optimale løsning er en teknologi, der opfordrer organisationerne til at beskytte flere applikationer ved ikke at hente mere, end hvad der kræves.

Man må også overveje, hvordan datahåndtering kan forenkles og konfigureres uden at forværre forsinkelserne.

TCO skal indbygges i enhver "always on"-strategi fra begyndelsen, ellers kan virksomhederne se frem mod at blive fanget i en kostbar og uholdbar plan.

Succesfuld non-stop dataadgang bygger på virksomhedens tillid, men det er evnen til hurtigt at flytte og opskalere kapaciteten til nye produkter og tjenester, der giver vækst i erhvervslivet.

Er loyalitet stadig nøglen til succes?
Ja, men forbrugerne ændrer sig.

Det er heller ikke billigt at få nye kunder.

Ifølge Profit Well er omkostningerne ved erhvervelse af nye kunder steget med næsten 50 procent de seneste fem år. At arbejde hårdere for at bevare kunderne giver både kommerciel og strategisk mening.

Forventningerne er højere i dag end nogensinde før. En undersøgelse fra Salesforce viser, at "92 procent af kunderne mener, at kundeoplevelsen er mindst lige så vigtig som det produkt eller den service, virksomheden tilbyder."

Og desuden siger ”70 procent, at online-processen i kontakten med virksomheden er meget vigtig, for at kunden vil vise tillid til virksomheden”.

"For at sikre den ønskede oplevelse, er det afgørende at få den underliggende teknologi til at fungere rigtigt. Hvis systemer og applikationer ikke er strømlinede og let tilgængelige, vil loyaliteten over for virksomheden altid blive truet.

Markedsforholdene kræver mere intelligente metoder til at holde kunderne glade. At sikre at en service altid er "online" bliver afgørende.

Fem succesfaktorer i forhold til ”always on”
1: Fjern it-kompleksiteten
I dag kræver de fleste virksomheder en ekstra, dedikeret, punkt-til-punkt-løsning (HA Gateway) med en alternativ funktion, administrationsværktøjer og overvågningskrav. Dette tilfører kompleksitet i forhold til både operationer og automatiseringsprocesser. Se efter en integreret løsning, der kombinerer lagring og "always on" -funktioner.

2: Reducer omkostninger
HA Gateways er dyre og ofte prissat efter kapacitet. Dette tvinger organisationer til at minimere antallet af applikationer, der nyder godt af at være "altid til rådighed". En ekstra omkostning tilføjes, når HA-løsningen kræver fiber-opkobling mellem webstederne. Organisationerne beskytter mere, når de ikke bliver opkrævet ekstra.

3: Den samme ydeevne, hvor som helst
Synkronisering over to lagringssystemer på to steder, øger responstiden. Dette gør det sværere at tilpasse til latens-følsomme løsninger.

Med fjerninstallationer vil skrivning til det lokale lager og en anden til remote lagring resultere i dobbelt ventetid og skabe en inkonsekvent brugeroplevelse.

Dette er ofte resultatet af, at der er fejlkonfigureret. Det kan let afhjælpes ved at forenkle og automatisere konfigurationen, så løsningen kan differentiere de stier, de skal bruge hele tiden, fra dem, de kun bør bruge i et failover-scenario.

Minimering af præstationspåvirkningen muliggør et bredere anvendelsesområde.

4: Variabel funktionalitet
Mange løsninger, der hævder at kunne håndtere ”always on” varierer kraftigt i funktionalitet. Nogle tilbyder en skrivebeskyttet kopi på et af datamiljøerne og automatiseret failover, mens andre har høj præstationspåvirkning, når der sendes datapakker til det sekundære center.

Ved at behandle begge kopier ens, med minimal eller ingen præstationsforringelse mellem dem, kan løsningen skrive til begge lagringssystemer uden nogen failover-proces, der kan forværre eventuelle forsinkelser.

5: Pålidelighed
Da en "always on"-klynge er en geografisk distribueret løsning, kræves der i tilfælde af en kommunikationsfejl et tredje site (vidne) mellem de to systemer.

Vidnet skal placeres på et tredje websted med redundant kommunikation til begge sites - og træder ind i tilfælde af at systemet og lokaliteterne mister kontakten med hinanden. Sikring af vidnefunktionen og tilpasning til kundens behov er producentens ansvar.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.








Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Midt i spionage-rygter og mediestorm: Computerworld besøger Huawei i Kina - tag med på besøg hos det måske mest omstridte tech-firma lige nu
Reportage, Shenzhen: “Exacting, rigorous, tests drive learning, all for real battles.” Computerworld er taget på besøg i det gigantiske hovedkvarter for verdens måske mest omtalte tech-selskab lige nu
Computerworld
Google slipper første version af Android 10 løs: Her er de vigtigste nyheder
Tiende version af styresystemet Android er ude i sin første betaversion: Her er de nye funktioner, som systemsoftwaren vil byde på.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Efter blodrødt regnskab: Nu fyrer Atea 20 medarbejdere i Danmark
Atea fyrer nu 20 medarbejdere. Det sker som en direkte konsekvens af, at den danske forretning er under pres, oplyser selskabets direktør.
White paper
Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder
En ny stor rapport viser, at 100% af de virksomheder i undersøgelsen, som ikke bruger EDI i dag, mener, at det vil være en fordel for deres forretning, hvis de benyttede EDI. Undersøgelsen er foretaget af Vanson Bourne på vegne af TrueCommerce, som er baseret på besvarelser fra 300 detail- og produktionsvirksomheder. Virksomheder inden for især detail og produktion oplever i dag et marked og en supply chain, som er i konstant udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til leveringstid, priser, produktudvalg, lagertilgængelighed, m.v., og der kommer hele tiden nye købskanaler til. Det kan være en udfordring for detail- og produktionsvirksomheder at holde sig på forkant med udviklingen, både når det drejer sig om at være til stede i de rette kanaler og - ikke mindst - den teknologi, som understøtter en mere effektiv supply chain. Hent hele rapporten helt gratis her.