Moderne netværk kan ikke gå ned – disaster recovery er død

Klumme: Historisk set har de fleste virksomheder haft en disaster recovery-strategi, men med de krav, der stilles til internettet i dag, er denne type totale sammenbrud utænkelige. Det har ført til en fuldstændig ændring af, hvordan data lagres (og distribueres) geografisk. Virksomhedene skal derfor udvikle sig hen mod en datainfrastruktur, der kan understøtte realtidsgendannelse uden at tilføje flere infrastrukturlag.

Artikel top billede

(Foto: Jens Møller Nielsen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

En Google-undersøgelse viser, at 53 procent af brugerne forlader et website, hvis det tager mere end tre sekunder at indlæse.

Siden sommer har sidens indlæsningstid derfor været et parameter, når Google ranker mobile websider.

Alle virksomheder, der sælger online, ved også, at hvis deres website går ned, kommer kunden meget hurtigt til at lede efter det, som de søger et andet sted.

Denne forventning om hastighed er, hvad der udvikler og driver hele IT-arkitekturen i dag. Enhver proces, der kan tage et par timer at genetablere, bør være uacceptabel for erhvervslivet.

Alle infrastrukturer er ikke ens, men en arkitektur, der sikrer oppetid og ydeevne, og dermed giver besøgende og kunder mulighed for at blive fastholdt, er alfa og omega.

Uden en moderne infrastruktur er der ingen moderne forretning. Selv det stærkeste brand kan hurtigt bryde ned, hvis det ikke understøttes af en moderne webplatform.

Historisk set har de fleste virksomheder haft en disaster recovery strategi, men med de krav, der stilles til internettet i dag, er denne type totale sammenbrud utænkelige.

Dette har ført til en fuldstændig ændring af, hvordan data lagres (og distribueres) geografisk. Virksomhedene skal derfor udvikle sig hen mod en datainfrastruktur, der kan understøtte realtidsgendannelse uden at tilføje flere infrastrukturlag.

Hvorfor non stop-data er afgørende for virksomhedens vækst

En ny Gartner-undersøgelse blandt administrerende direktører vedrørende virksomhedernes prioriteter viste, at digitalisering af forretningen har en høj prioritet i år.

Lederne blev spurgt, om der forelå en beslutning om eller opgave i forhold til at udvikle digitaliseringen af ​​virksomhedens forretningsområder. 62 procent svarede ja.

Ifølge Gartner-rapporten kræves det i dag, at it-infrastrukturen kan sikre, at virksomheden altid er på og altid tilgængelig.

Det ser ud til, at virksomhederne fra i år vil udvikle sig og blive stadig mere agile, som følge af at de interagerer med kunderne via digitale kanaler.

Tillid til dataadgang, i realtid, vil også stige. Brug af teknologi der bidrager til at konkurrere mere effektivt og ikke lide under forsinkelser og træghed i netværket er afgørende.

Eftersom at virksomheder bliver mere og mere afhængige af indsigt fra dataanalyse, og står overfor konkurrence, drevet af 24-timers samfundets forventninger om øjeblikkeligt at kunne imødekomme diverse behov, bliver sikker oppetid forretningskritisk.

Den mørke side af digital transformation

Vores økonomi er blevet helt afhængig af it - og at det virker.

Så meget at infrastrukturarkitekter har absolut fokus på at sikre systemer, der altid er i gang. Overgangen fra en arkitektur baseret på restaureringsfilosofien til et "always on"-miljø er imidlertid ikke smertefrit.

Organisationerne kæmper med traditionelle løsninger, der bruger dedikerede "always on"- løsninger (for eksempel high availability gateways), da disse komplicerer administrationen og øger den samlede omkostning (TCO).

En vigtig del af at finde den optimale løsning er en teknologi, der opfordrer organisationerne til at beskytte flere applikationer ved ikke at hente mere, end hvad der kræves.

Man må også overveje, hvordan datahåndtering kan forenkles og konfigureres uden at forværre forsinkelserne.

TCO skal indbygges i enhver "always on"-strategi fra begyndelsen, ellers kan virksomhederne se frem mod at blive fanget i en kostbar og uholdbar plan.

Succesfuld non-stop dataadgang bygger på virksomhedens tillid, men det er evnen til hurtigt at flytte og opskalere kapaciteten til nye produkter og tjenester, der giver vækst i erhvervslivet.

Er loyalitet stadig nøglen til succes?

Ja, men forbrugerne ændrer sig.

Det er heller ikke billigt at få nye kunder.

Ifølge Profit Well er omkostningerne ved erhvervelse af nye kunder steget med næsten 50 procent de seneste fem år. At arbejde hårdere for at bevare kunderne giver både kommerciel og strategisk mening.

Forventningerne er højere i dag end nogensinde før. En undersøgelse fra Salesforce viser, at "92 procent af kunderne mener, at kundeoplevelsen er mindst lige så vigtig som det produkt eller den service, virksomheden tilbyder."

Og desuden siger ”70 procent, at online-processen i kontakten med virksomheden er meget vigtig, for at kunden vil vise tillid til virksomheden”.

"For at sikre den ønskede oplevelse, er det afgørende at få den underliggende teknologi til at fungere rigtigt. Hvis systemer og applikationer ikke er strømlinede og let tilgængelige, vil loyaliteten over for virksomheden altid blive truet.

Markedsforholdene kræver mere intelligente metoder til at holde kunderne glade. At sikre at en service altid er "online" bliver afgørende.

Fem succesfaktorer i forhold til ”always on”

1: Fjern it-kompleksiteten
I dag kræver de fleste virksomheder en ekstra, dedikeret, punkt-til-punkt-løsning (HA Gateway) med en alternativ funktion, administrationsværktøjer og overvågningskrav. Dette tilfører kompleksitet i forhold til både operationer og automatiseringsprocesser. Se efter en integreret løsning, der kombinerer lagring og "always on" -funktioner.

2: Reducer omkostninger
HA Gateways er dyre og ofte prissat efter kapacitet. Dette tvinger organisationer til at minimere antallet af applikationer, der nyder godt af at være "altid til rådighed". En ekstra omkostning tilføjes, når HA-løsningen kræver fiber-opkobling mellem webstederne. Organisationerne beskytter mere, når de ikke bliver opkrævet ekstra.

3: Den samme ydeevne, hvor som helst
Synkronisering over to lagringssystemer på to steder, øger responstiden. Dette gør det sværere at tilpasse til latens-følsomme løsninger.

Med fjerninstallationer vil skrivning til det lokale lager og en anden til remote lagring resultere i dobbelt ventetid og skabe en inkonsekvent brugeroplevelse.

Dette er ofte resultatet af, at der er fejlkonfigureret. Det kan let afhjælpes ved at forenkle og automatisere konfigurationen, så løsningen kan differentiere de stier, de skal bruge hele tiden, fra dem, de kun bør bruge i et failover-scenario.

Minimering af præstationspåvirkningen muliggør et bredere anvendelsesområde.

4: Variabel funktionalitet
Mange løsninger, der hævder at kunne håndtere ”always on” varierer kraftigt i funktionalitet. Nogle tilbyder en skrivebeskyttet kopi på et af datamiljøerne og automatiseret failover, mens andre har høj præstationspåvirkning, når der sendes datapakker til det sekundære center.

Ved at behandle begge kopier ens, med minimal eller ingen præstationsforringelse mellem dem, kan løsningen skrive til begge lagringssystemer uden nogen failover-proces, der kan forværre eventuelle forsinkelser.

5: Pålidelighed
Da en "always on"-klynge er en geografisk distribueret løsning, kræves der i tilfælde af en kommunikationsfejl et tredje site (vidne) mellem de to systemer.

Vidnet skal placeres på et tredje websted med redundant kommunikation til begge sites - og træder ind i tilfælde af at systemet og lokaliteterne mister kontakten med hinanden. Sikring af vidnefunktionen og tilpasning til kundens behov er producentens ansvar.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S