Artikel top billede

Disse tre ting gør din arbejdsplads mere intelligent

Klumme: Her er de tre former for intelligens, som vi i de kommende år kommer til at se blive integreret i virksomheder verden over.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Vores arbejde bliver til stadighed mere digitalt, uanset om vi arbejder på kontor, er læge, advokat, logistikmedarbejder eller lastbilchauffør.

De flestes arbejdspladser er allerede – eller bliver det meget snart – digitaliseret og har udgangspunkt i en eller anden form for digital enhed, lad det være en computer, smartphone eller måske endda wearables.

Det er enheder, som lader dig tilgå backend-systemer, web-apps eller cloud-tjenester, så du og andre kollegaer hurtigst og bedst muligt kan udføre jeres arbejde.

Et dagligdagseksempel finder sted i togvognene på de danske jernbaner, hvor ansatte nu i stigende grad benytter sig af smartphones koblet op til diverse tjenester.

Det gør det lettere for de ansatte at kunne udføre en kontrol af både de rejsendes digitale og gammeldags billetter, tilgå rejseplaner opdateret i realtid samt vigtig intern kommunikation og eventuelt finde nye alternative ruter under forsinkelser til de rejsende.

Et før-i-tiden meget analogt job er nu digitaliseret, og resultatet er en mere effektiv kontrolindsats, hurtigere og mere fyldestgørende hjælp til de rejsende og ikke mindst en besparelse – både økonomisk og miljømæssigt – i form af et mindre papirforbrug.

Der er mange eksempler på arbejdspladser, som ikke blot er mere digitaliserede end tidligere, men også mere intelligente, og hvor digitale enheder bliver en port ind til mere indsigt og hurtigere handlinger.

Men hvad betyder en ”intelligent arbejdsplads” egentlig? Her er de tre former for intelligens, som vi i de kommende år kommer til at se blive integreret i virksomheder verden over.

Kunstig intelligens på din smartphone

Producenter af smarte enheder (smartphones, tablets og computere) såsom Samsung, Apple og Google bliver i stigende grad fyldt med hardware og software som bygger på en eller anden form af kunstig intelligens eller machine learning.

Helt grundlæggende giver det blandt andet brugeren mulighed for at kunne sige et navn til en digital assistent, hvorefter den starter et opkald via stemme- og sproggenkendelse, men den vil også automatisk kunne rådgive om alternative ruter, når enheden kender til din daglige kørselsvaner og har modtaget advarsler om trafikulykker.

Det kan være forskellen i, hvorvidt du når et kundemøde eller ej.

Det er den mest gængse ”kunstige intelligens” og den, som flest mennesker oplever i dagligdagen.

Vi ser også flere og flere smartphoneproducenter indbygge diverse machine learning-evner i telefonernes kameraer, så de automatisk kan genkende hunde, madvarer eller mennesker og justere billedets komposition, farver og kontrast derefter, eller automatisk omdanne et foto af et dokument til en pdf, så den kan sendes i mailform.

Det samme gælder på IoT-området, hvor forbundne enheder selv sender information ind til de relevante ansatte og på den måde skaber en præventiv tilgang til support.

Det er også denne type ”intelligens,” som vil bane vej for, at forbrugerne i højere grad forstår og stoler på computeres beslutninger i fremtiden.

Management- og sikkerheds-intelligence

”Intelligence”/Indsigt betyder ikke kun automatiske handlinger, det kan også betyde målrettet indsamling af informationer.

Eksempelvis benytter producenter af sikkerhedsløsninger og -software ”intelligente” trusselsindsigts-feeds til at opnå og vise opdateret information om ny malware, trusler og angrebsmønstre, og på samme måde kan moderne virtuelle skrivebordsløsninger bruge machine learning til at indsamle indsigt i, hvad der er normal adfærd hos brugerne af løsningen på virksomhedens netværk.

På den måde kan systemet spotte, hvis (nok nærmere ”når”) der sker uregelmæssigheder.

Det giver it-afdelingen de bedste forudsætninger for at stoppe skaden, hvad end det drejer sig om et netværksproblem, malware eller it-kriminelle, som har lusket sig adgang til netværket.

Det betyder, at en virksomhed nu kan reagere imens, eller endda nogle gange før skaden er sket og undgå lange nedetider eller det, der er værre: Datatab.

Sikkerhedsområdet er klart et af de områder, som i de kommende år for alvor vil mærke effekten af stadigt mere intelligente systemer, som selv kan opdage uregelmæssigheder.

Optimerede arbejdsrutiner

Endelig er der brugen af kunstig intelligens og machine learning i forbindelse med opbygningen af sikre digitale arbejdsmiljøer, som gør det lettere for virksomheder og dets ansatte at behandle og håndtere arbejdsopgaver på en sikker måde, uden at det går ud over brugerens arbejdsflow.

Et moderne fjerntilgået digitalt arbejdsmiljø giver eksempelvis den ansatte mulighed for at behandle og arbejde med kritiske dokumenter på deres notebooks og efterfølgende uden besvær lade dem læse og gennemgå dokumentet på deres tablet eller smartphone, så længe de er på virksomhedens netværk.

Så snart de ansatte forlader det sikre netværk, mødes de med en sikker, men stadig enkel login-løsning til det digitale skrivebord, og særligt kritiske applikationer blokeres automatisk, med mindre brugeren har administrative rettigheder til dem.

Det beskytter virksomhedens databaser og værdier, og systemet skifter også automatisk fra en almindelig webbrowser til en mere sikker, cloud-baseret browser, hvis brugeren besøger en hjemmeside, som enten virker mistænkelig eller udviser farligt adfærd. Alt sammen uden at brugeren opdager det eller generes.

Ligeså samler systemet input og informationer fra hele virksomheden, lad det være kommunikationsprogrammer som Slack eller din kalender, og viser det i en enkel og tilgængelig oversigt, hvilket sparer brugeren tid.

Rutiner, man udfører ofte bliver fuldstændig integreret i det digitale skrivebord, så man slipper for at skifte mellem mange forskellige applikationer i løbet af en arbejdsdag.

De tre typer ”intelligenser,” benyttes på forskellige måder, men spiller alligevel sammen i den intelligente arbejdsplads: På enhedsniveau med stadigt mere intelligente smartphones, digitale assistenter og IoT, og hvor systemet automatisk kan vurdere trusler og reagere derefter.

I det digitale abejdsmiljø, hvor vigtige informationer og handlinger automatisk og styret fremvises, så brugeren hurtigere kan gennemgå og handle på arbejdsopgaver. Ogtil sidst: Det reducerer risikoerne ved færden på nettet, hvilket gør it-afdelingens arbejde lettere.

Der findes mange løsningsbud på en intelligent arbejdsplads, og hvis din virksomhed ikke har påbegyndt rejsen, så er det på høje tid. Ellers ender du med at DSB’s togkonduktører har en mere moderne arbejdsplads end din.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Den nye kulørte iMac er så Applesk at det næsten gør ondt – og derfor ville jeg ikke selv købe en
Apple-dyderne lever i allerbedste velgående i selskabets nye, lækre og farverige iMac – og det bør få dig til at se dig om efter noget andet.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Der findes ikke noget vigtigere for din virksomhedskultur end psychological safety
Klumme: Forskningen er entydig: Vidensarbejde er mere effektiv, når du tør stille spørgsmål, rejse kritik og indrømme fejl helt uden frygt for at blive straffet eller gjort til grin. Hvis du ikke har fokus på denne del af din virksomhedskultur, så lever din virksomhed og dine medarbejdere ikke op til deres fulde potentiale.
White paper
Sådan: Sæt din fakturahåndtering på autopilot
Accounts payable automation frigør ressourcer i bogholderiet og minimerer risikoen for fejl, men hvordan kommer du i gang? Læs med her og få bud på, hvordan du opnår ”touchless flow.”