GeForce3 slår alt

Et grafikkort med grafikprocessoren GeForce3 fra Nvidia har været i testcentret, og resultatet imponerer. Især i de høje opløsninger er der ingen andre grafikkort, der kan følge med. Nye effekter gør det muligt at lave 3D-scener med en realisme, der aldrig er set før på pc.

Høj ydelse

Langt om længe har vi fået et GeForce3 grafikkort i testcentret, nærmere bestemt ELSA Gladiac 920 med 64 megabyte DDR RAM. De GeForce3-baserede grafikkort har været længe undervejs, blandt andet fordi Nvidia fandt en fejl i GeForce3-chippen og tilbagekaldte grafikkort med den fejlbehæftede chip.

Med et GeForce3 grafikkort kan man spille de nyeste og mest krævende 3D-spil i en opløsning på 1600x1200 med 32 bit farver og mere end 50 billeder i sekundet. Så kan man vist ikke forlange meget mere. En så høj ydelse får man dog kun, hvis pc'en er af en hvis størrelse - vi testede grafikkortet på en maskine med en 1,7 GHz Pentium 4 processor.

Vi benyttede benchmark-programmerne 3DMark2001 fra MadOnion.com og 3D WinBench fra Ziff Davis samt det gode gamle 3D-skydespil Quake III til at måle grafikkortets hastighed. Særligt i de meget høje opløsninger imponerede ydelsen. Vi har sammenlignet GeForce3-kortet med et GeForce2 GTS grafikkort, nemlig V7700 fra ASUS, og GeForce3 er dobbelt så hurtig i 3D-spil, når opløsningen er oppe på 1600x1200x32. Forspringet er lidt mindre i lavere opløsninger, men stadig imponerende 60 procent i opløsningen 1024x768x32. De hurtigste GeForce2-grafikkort med tilnavnet Ultra ligger et sted mellem GeForce2 GTS og GeForce3 rent ydelsesmæssigt.


ELSA Gladiac 920 er et af de mange nye grafikkort, der drives af en GeForce3 grafikprocessor.

Testresultater:

Benchmark-programmer:GeForce3 GeForce2 GTS
3DMark2001 1024x768x32 5708 3DMarks 3497 3DMarks
3DMark2001 1600x1200x32 3692 3DMarks 1674 3DMarks
3D WinBench 2000 1024x768x32 198 fps 122 fps
3D WinBench 2000 1600x1200x32 107 fps 50 fps
Quake III Arena 1024x768x32 143,5 fps 90,9 fps
Quake III Arena 1600x1200x32 67,2 fps 35,3 fps

Høj båndbredde

GeForce2 GTS og GeForce3 har samme clockfrekvens nemlig 200 MHz, men hukommelsen er hurtigere på GeForce3-kortet. Her sidder der DDR RAM med en frekvens på 460 MHz, mens man på GeForce2 GTS-kortet må nøjes med en RAM-frekvens på 333 MHz. Begge de testede kort har 64 megabyte grafikhukommelse.

Den hurtige RAM kan forklare en del af GeForce3's forspring, men det er absolut ikke hele historien. Man finder nemlig den samme hukommelseshastighed på grafikkort med GeForce2 Ultra, hvor grafikchippens frekvens endda er oppe på 250 MHz. Alligevel er GeForce3 suveræn, og den overlegne ydelse i de høje opløsninger vidner om, at Nvidia har gjort noget rigtigt ved forbindelsen mellem hukommelse og grafikprocessor. Det er nemlig her, flaskehalsen typisk ligger på de hurtigste grafikkort. Løsningen på problemet er en samling teknologier, som Nvidia kalder Lightspeed Memory Architecture.

Crossbar Memory Controller
En 3D-scene er opbygget af polygoner for eksempel trekanter. Antallet af polygoner i en typisk 3D-scene er støt stigende, og dermed falder polygonernes størrelse. En pæn del af polygonerne er kun på få pixels, og det er en begrænset mængde data, der skal overføres fra grafikhukommelsen til grafikchippen for disse små polygoner.

Problemet med den traditionelle controller er, at der mindst overføres 256 bit data for hver polygon, selvom der måske kun er brug for 64 bit, som tilfældet er for en polygon på to pixels hver i 32 bit farver. Dermed går tre fjerdedele af båndbredden til spilde.

Med Crossbar Memory Controller har Nvidia bygget fire under-controllere til hukommelsen ind i GeForce3. Hver af disse controllere kan tage sig af op til 64 bit data, og til sammen kan de sørge for, at båndbredden udnyttes langt mere effektivt.

Optimering af z-buffer
Skærmen fremviser billeder i to dimensioner, men når en 3D-scene skal udregnes, skal der selvsagt bruges data om alle tre dimensioner, inklusive dybden, der benævnes med et z. Flere 3D-objekter kan ligge bag hinanden i scenen, men kun det forreste objekt skal fremvises. Hver pixel tildeles en z-værdi, og kun den pixel, der har den laveste værdi, tegnes på skærmen. I GeForce3 komprimeres disse z-data, så der spares på båndbredden. Der skal nævnes, at ATI har en lignende teknologi ved navn HyperZ i Radeon.

Normalt bliver der regnet på alle pixels, uanset om de kommer til at være synlige eller ligge bag andre pixels i det endelige billede. GeForce3 forsøger tidligt at afgøre, om en given pixel optræder i det færdige billede, og hvis det ikke er tilfældet, bruges der ikke yderligere kræfter og båndbredde på at optegne den.

Flotte kurver
ATI har for nyligt meddelt, at fremtidige grafikkort fra firmaet bliver udstyret med en teknologi kaldet TruForm, der gør det muligt at skabe kurvede overflader ud fra forholdsvis små mængder data. Allerede nu har Nvidia en tilsvarende teknologi i GeForce3. I stedet for plane overflader kan man skabe kurvede flader ved at tilføje nogle kontrolpunkter, der indeholder information om krumningen. Disse højere-ordens overflader, der er en del af DirectX 8, giver større realisme til 3D-objekter, uden at antallet af polygoner stiger. Dermed kan der vises flottere scener uden at den krævede båndbredde stiger voldsomt.

Tilsammen betyder disse teknologier, at mængden af information, der skal flyde fra hukommelsen til grafikchippen, holdes nede. Dermed behøver grafikchippen ikke at stå og vente på data, og resultatet er højere hastighed.

Høj kvalitet

Ikke alene er hastigheden høj, billedkvaliteten er også helt i top - især hvis programmerne er optimeret til GeForce3 eller rettere til de nyeste version af DirectX eller OpenGL programmeringsflader (API'er).

GeForce3 er den første grafikchip, der kan programmeres. Det giver helt nye muligheder for programmørerne, som får langt friere hænder. Den programmerbare del af GeForce3, som Nvidia med vanlig sans for tåbelige sammenblandinger af store og små bogstaver kalder nfiniteFX, har vi skrevet om i en tidligere artikel.

Andre nye funktioner giver en hidtil uset realisme i særlige tilfælde. For eksempel kan man lade et objekt beklæde med en overflade, der har en struktur og samtidig genspejler omgivelserne.


Effekter som denne, hvor omgivelserne spejler sig i et stykke matteret glas, kan kun laves med GeForce3.

En forbedret anti-aliasing fjerner (eller rettere kamuflerer) de takkede linier, der kan opstå i en scene, men denne funktion går ude over ydelsen. Den er til mest nytte i programmer, hvor opløsningen er lav.

Grafikkort med GeForce3-chip er meget dyre - man skal af med i omegnen af 4.000 kroner. Samtidig er det de færreste spil, der indtil videre understøtter de effekter, som kun GeForce3 kan byde på. For de fleste kan en opgradering fra GeForce2 eller ATI Radeon ikke betale sig endnu, men hvis man vil have det bedste af det bedste, er der ingen vej uden om GeForce3.

Grafikkortet er venligst udlånt af Uniteam.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse