Hvordan leder man fra køkkenbordet? Gode råd fra Ciscos danske direktør

Klumme: I den senere tid har vi set et væld af gode råd om, hvordan man indretter sit hjemmekontor, skaber gode vaner og arbejder sikkert hjemmefra. Men hvad gør du som chef for at motivere dine medarbejdere og lede din organisation fra køkkenbordet?

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

I Cisco har vi en lang tradition for at arbejde hjemmefra, og omkring 45.000 af vores 75.000 medarbejdere arbejder primært fra hjemmekontoret.

Den virtuelle virkelighed, der i disse dage er ny for mange virksomheder, er derfor velkendt hos os.

Vi har i årenes løb gjort os en hel del erfaringer med virtuelt samarbejde og ledelse fra distancen.

For hvordan sikrer man, at alle ledelsesmæssige opgaver fortsat varetages uden at have den daglige fysiske kontakt? Hvordan ved man, om medarbejdernes trives? Og at de er produktive, så vi når vores mål?

Her er et par gode råd.

Planlæg ’tilfældige’ møder
Man skelner ofte mellem den formelle og den uformelle interaktion på arbejdspladsen.

Den formelle er planlagte møder, hvor alle medarbejderne på forhånd har en idé om, hvad der skal ske, hvad de skal bidrage med, hvad de skal have ud af mødet, osv.

Den uformelle interaktion er derimod, når medarbejderne mødes tilfældigt ved kaffeautomaten, i parkeringskælderen, i elevatoren eller på gangen. Her bliver der snakket om gårsdagens fodboldresultater, men også om arbejdsmæssige opgaver.

Det styrker vidensdeling, relationer og følelsen af at være et team.

Som leder er det også her, du får en fornemmelse af, hvordan det går med medarbejderen eller teamet.

I en virtuel verden er det derfor rigtig vigtigt at genskabe disse ’tilfældige møder’.

Ring til dine medarbejdere, uden at I har en aftale, vær nysgerrig, og spørg ind til, hvordan medarbejderen har det, og hvad de laver for tiden. Se, hvor samtalen bringer jeg hen, og forvent ikke et konkret output af samtalen.

Vær synlig og tilgængelig
Det er afgørende, at du er synlig og tilgængelig for dine medarbejdere.

Og det kræver endnu mere kommunikation, når man ikke sidder sammen. Sørg for at være online og tilgængelig på alle jeres kommunikationsplatforme, og vis medarbejderne, at du i hvert fald er det.

Skriv eksempelvis oftere ud – det signalerer både, at du er tilgængelig, og det giver samtidig medarbejderne en anledning til at komme til orde.

Udfordringen er selvfølgelig balancen, da medarbejderne ikke skal blive bombarderet med mails, der forstyrrer dem i deres arbejde. Prøv dig frem, lyt til feedback og find et passende niveau for netop dit team.

Anerkend, at du skal bruge mere tid
At lede fra distancen tager tid og kræver energi.

Jeg hører nogle gange fra ledere i andre organisationer, at de synes, det er bøvlet og tager for meget tid fra kerneopgaverne. Men hvis det at lede ikke er kerneopgaven, så ved jeg ikke, hvad det er.

Du skal være mere bevidst om dit lederskab og det faktum, at dynamikken mellem dig og dit virtuelle team er helt anderledes end på et fysisk kontor.

Stol på medarbejderne
Hvis der stadig er ledere, der ikke har tillid til, at deres ansatte passer deres arbejde uden at blive kigget over skulderen, så vil den nuværende corona-krise sætte dem grundigt på plads.

Ledelse uden tillid til de ansatte hører simpelthen ikke hjemme i 2020.

Micro-management har aldrig været god ledelse og er det heller ikke virtuelt. Hav tillid til dine medarbejdere, og fokuser på, om opgaverne bliver løst. Ikke på hvornår og hvordan, medmindre det går ud over produktet eller samarbejdet.

Sænk paraderne
Vi ser også i disse tider, hvordan relationer og netværk rent faktisk bliver styrket.

En af mine kollegaer lavede for nylig en ”vis dit hjem frem”-session, hvor alle virtuelt kunne vise deres hjem og familie frem.

Det er jo meget personligt og måske også grænseoverskridende for nogle.

Men ved at sænke de professionelle parader, vi normalt har oppe, kan vi lære hinanden endnu bedre at kende, og det styrker både samarbejde og relationer.

Den nuværende situation er alvorlig, og der vil ikke komme meget godt ud af den. Dog er det opløftende at se, hvordan mange finder sammen, lærer nye ting om hinanden og finder nye digitale måder at arbejde sammen på.

For ledere er situationen også et spejl for den kultur, de står i spidsen for. Mærk derfor efter, hvad der fungerer og hvad der ikke gør. Skriv det ned og undersøg, hvad du kan ændre hos dig selv eller i dit team på den anden side af krisen.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.







Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Her er forårets mest lovende computere
2020 er en lovende årgang, når det gælder bærbare maskiner. Overraskende mange af dem er endda velegnede til de fleksible arbejdspladser, som corona-pandemien dikterer.
CIO
Podcast: Pandoras CIO Peter Cabello afslører sine tre vigtigste mål for digitaliseringen
Podcast, The Digital Edge: Hør Pandoras CIO Peter Cabello Holmberg fortælle om, hvordan et af verdens største smykkefirmaer arbejder med innovation og digitalisering af et traditionel offline salg, og hvordan Pandora udnytter data til at skabe en bedre kundeoplevelse.
Job & Karriere
10 spændende lederstillinger, som er ledige netop nu
Der er stadigvæk mange ledige it-job. Vi har fundet en række spændende lederstillinger, som du kan søge med det samme.
White paper
Her er 4 overraskende facts om digitaliseringen i detail og produktionsbranchen!
Analyseinstituttet Vanson Bourne foretog i august 2018 en markedsanalyse på vegne af TrueCommerce. Her blev 300 europæiske detail- og produktionsvirksomheder spurgt til deres nuværende samhandelsprocesser. Det kom der fire overraskende facts ud af, som vi bringer i dette whitepaper. Eksempelvis bruges fax stadig af 22% af de adspurgte 300 europæiske virksomheder. Nysgerrig? Så download dette gratis whitepaper nu.