Artikel top billede

Hvad gør vi når der ikke er mere arbejde, og statsstøtten er udløbet?

Klumme: Hvordan kan vi som it-branche ruste os til at komme helskindet igennem en tid, hvor både vi og kunderne er pressede på økonomien? Og hvor vi mange steder stadig ikke har set de egentlige konsekvenser.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

I mange virksomheder er salget stagneret, efter at coronakrisen for alvor har fået greb i det danske erhvervsliv.

Projekter er aflyst – andre er sat i stå på ubestemt tid. Regeringen har udsendt en række hjælpepakker til danske virksomheder, der skal kunne hjælpe os igennem krisen.

I det økonomiske puslespil har it-branchen ikke trukket det længste strå. For hjælpepakkernes effekt er her og nu og ikke særlig langsigtet.

Når der på et tidspunkt bliver åbnet op, ændrer det ikke situationen for it-virksomhederne med det samme, som det måske er tilfældet for andre brancher.

Coronakrisen vil trække tråde langt ud i fremtiden, og vil i mange it-virksomheder først rigtig kunne mærkes, når statskassen er klappet i. Og hvad gør vi som it-virksomhed, når statsstøtten udløber, og der ikke er mere arbejde? Der kan mange af os ende med at stå i en usikker situation.

Mange vil spare

Som it-virksomhed kan vi selv se, hvordan de virkelige økonomiske konsekvenser stadig lader vente på sig. Vi har haft mange projekter, der har været bundet nogle måneder ud i fremtiden, hvilket har hjulpet os sikkert gennem den første del af lockdownen.

Men på trods af statsstøtten vil mange kunder sandsynligvis spare, fordi statsstøtten i første omgang kun afhjælper konkurs. Og det vil naturligvis få betydning for, hvornår virksomhederne ringer og efterspørger nye it-projekter.

Jeg er både en del af et it-konsulenthus, hvor vi selvfølgelig er på stikkerne i forhold til situationen og opmærksomme på, hvordan vi kan komme bedst muligt igennem det næste år.

Samtidig er jeg også en del af en SaaS-virksomhed, der leverer en platform til it-konsulenter. Og som SaaS virksomhed har vi selvfølgelig også selv spekuleret i, hvordan vi bedst muligt kan hjælpe it-virksomheder igennem krisen og vise samfundssind.

I den proces er vi kommet frem til, at hvis hjælpeinitiativer og hjælpepakker skal have en reel effekt, er vi nødt til at tænke i nogle længerevarende initiativer, der gælder det næste år.

Lad os tænke langsigtet

Vi ønsker nemlig ikke en halveret it-branche, hvilket kan blive resultatet af fyringer og nedskæringer. Og rigtig mange virksomheder har virkelig lagt sig i selen og præsenteret forskellige initiativer. Jeg kan kun opfordre til, at vi tænker langsigtet.

Som værende en del af it-branchen er mit håb selvfølgelig, at der i virksomhederne bliver fokuseret på at optimere og effektivisere arbejdsprocesser, så vi i højere grad investerer os ud af krisen ved at spare ressourcer og arbejde mere effektivt.

Det kan dog være en utopi, for det kræver jo selvfølgelig, at der trods alt er lidt penge i kassen. Og hvis der ikke kommer kunder, får det betydning for en i forvejen presset it-branche. Så hvad kan vi gøre for at få gang i markedet?

It-branchen er nemlig desværre også kendt for udfordringer med kontrakter, der går i vasken og projekter, der går i stå.

Ofte fordi projekter ender med at tage længere tid end først antaget, og det koster kunderne mange flere penge, end de fra start havde forventet. Og hvis ikke vi formår at skabe gennemsigtighed og tryghed, ser jeg en risiko for, at projekterne udløber. Selv har vi valgt at levere til fast pris netop for at sikre forudsigelighed.

Som branche ser jeg, at vi gør klogt i at overveje følgende:

- Kan vi gøre en forskel for andre virksomheder ud fra et langsigtet perspektiv? Og derigennem være med til at skabe de bedste forudsætninger for, at it-branchen ikke lider for store tab.

- Hvordan kan vi være nytænkende i forhold til måden, vi driver it-projekter på? Så vi skaber de bedste rammer for, at kunderne kan optimere på it-fronten til trods for pressede budgetter.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.