Fremtidens digitale jobmarked – hvem har magten?

Klumme: Mit postulat er, at vinderne dels er de medarbejdere, der ser hele verden som deres mulighed for at skabe præcis den karriere, som de ønsker sig. Og dels virksomheder, som ser hele verden som en mulighed for at vælge den rette profil til jobbet.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter

Corona har vist os, at det ikke er fysisk fremmøde, der er afgørende for, om digitale profiler er succesfulde, men i stedet virtuelt nærvær og ihærdighed.

Denne erkendelse vil komme til at ændre magtbalancen på jobmarkedet – men hvem bliver sejrherre?

Virksomheder vil fremadrettet ikke være tvunget til at nøjedes med at rekruttere lokal arbejdskraft.

De vil heller ikke være stavnsbundet til at hyre digitale profiler fra de leverandører, som de har indgået rammeaftaler med. I stedet vil de hæve blikket og rekruttere lige præcis den profil, som de har brug for, fra et hvilket som helst sted i verden.

Den største udfordring vil være tidsforskel, men det kan man planlægge sig ud af.

Helt nyt jobmarked at boltre sig i

Medarbejdere, på den anden side, har fået et helt nyt jobmarked at boltre sig i. Pyt med, om man bor i Randers eller Nepal. The world is their oyster. Med de rette kompetencer og den rette indstilling til et virtuelt ansættelsesforhold og engagement, er det kun fantasien, der sætter grænser.

Også her kan tidsforskellen være en udfordring.

Og for de mere sociale er det digitale nærvær på længere sigt måske ikke tilstrækkeligt tilfredsstillende. Men for mange vil de uanede muligheder for jobmæssige udfordringer og karrieremæssige mål opveje sociale behov.

Leverandører og konsulenthuse vil få en udfordring. De vil opleve, at virksomheder stiller nye og skærpede krav til dem. Og kan de ikke finde kvalificerede profiler til global konkurrencedygtig pris, vil de blive forbigået på efterspørgsler, som de ellers har haft førsteret til at byde på.

De vil også opleve, at konsulenter med et ambitiøst DNA vil vælge præcis det job i verden, der passer til deres karrieremæssige forventninger og familiemæssige behov.

Så mit postulat er, at vinderne dels er de medarbejdere, der ser hele verden som deres mulighed for at skabe præcis den karriere, som de ønsker sig. Og dels virksomheder, som ser hele verden som en mulighed for at vælge den rette profil til jobbet.

Medarbejdere og virksomheder, som stadig foretrækker fysisk foretræde, vil få sværere ved at finde et match. Muligheden er der, men risikoen for at måtte nøjes og gå på kompromis med kvalifikationer og indstilling er også til stede.

Taberen, som det ser ud lige nu, er leverandører og konsulenthuse.

De har i årevis overlevet på at udfylde hullet imellem et hastigt foranderligt jobmarked og lokale rigide ansættelses- og opsigelsesforhold.

Deres force har været med relativt kort varsel at kunne stille med profiler fra den ganske verden, hvis det var dét, virksomheden eller kandidaten ønskede. Hvad skal de bidrage med fremadrettet? Hvilket hul skal de udfylde? Hvordan vil de være konkurrencedygtige på både kvalifikationer og pris?

Det må fremtiden vise.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Trustworks

    Tillid i en Zero-Trust verden

    Med voksende trusler, nye EU-krav og øget kompleksitet er cybersikkerhed nu en central ledelsesopgave på linje med strategi og økonomi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS