Artikel top billede

Kunstig intelligens kan faktisk gøre verden mere menneskelig

Klumme: I fremtiden bliver det i høj grad de digitale iværksætteres og lederes etiske kodeks, der kommer til at afgøre, hvorvidt kunstig intelligens vil gøre verden bedre og mere menneskelig eller ej.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Kunstig intelligens gør verden mere menneskelig, hvis vi vælger at bruge den på den måde.

Omvendt kan vi også bruge algoritmerne til at skabe mere fremmedgørelse, og det handler i sidste ende om den etik og moral, vi som iværksættere og virksomheder er drevet af.

Lad mig gi’ dig et par eksempler.

For nylig talte jeg med chefen for Machine Learning & AI hos BBC.

Hun og hendes team er i gang med et vanvittigt spændende projekt, hvor de ved hjælp af avancerede algoritmer vil sikre, at deres seere og læsere bliver præsenteret for indhold, der udfordrer deres dogmer og opfattelse af verden.

Man kunne kalde det en slags anti-bias-filter indenfor nyhedsformidling.

BBC kan gøre dette grundet sin status som public service-medie, men som vi også talte om på mødet, er det langt fra således, at denne nye satsning vil betyde flere visninger eller kliks hos mediekoncernen.

Det er altså ikke en beslutning, man har truffet ud fra økonomiske overvejelser, men udelukkende baseret på etiske holdninger til nyhedsformidling og folkeoplysning.

Svær at realisere

Den slags tænkning er forbilledlig, men langt fra altid realiserbar i en virksomhedskontekst.

Hvis eksempelvis et stort dansk medie vedtog, at de ville designe alle deres algoritmer således, at læserne udelukkende bliver udfordret på deres vanetænkning, så ville de aldrig vise mange af de mere sensationelle historier, der rent faktisk høster kliks og visninger.

Og det ville meget direkte ramme virksomhedens økonomi og forretningsgrundlag.

Ovenstående mini-eksempel fra medieverden illustrerer, at vores valg omkring kunstig intelligens langt fra altid tager deres afsæt i, hvad der vil være bedst for verden og mennesket, men i høj grad også er baserede på økonomiske overvejelser og beregninger.

Nu, hvor dette er tilfældet, så bliver virksomheders værdimæssige grundlag endnu vigtigere i fremtiden.

Er det muligt for selskaber i vidste muligt omfang at kombinere etik og økonomi, når de tænker i AI og teknologi, eller vil balancen imellem moralen og bundlinjen for tit tippe ud til fordel for bundlinjen?

Vi har selv været der

I min egen virksomhed JumpStory har vi været igennem mange og spændende drøftelser, når det kommer til lige præcis dét spørgsmål.

Vi havde eksempelvis for nyligt muligheden for at implementere en ganske banebrydende teknologi, som var i stand til at erstatte ansigter på fotos og videoer med et bibliotek af flere end en million computergenererede ansigter – noget der kunne været skaleret helt vildt indenfor blandt andet mode- og modelbranchen.

Imidlertid var der den store etiske udfordring, at vi dels ville manipulere billedindholdet og dels risikere at skabe en stereotyp af det menneskelige udtryk, fordi de computergenerede modeller ganske vist så fuldstændig naturtro ud, men samtidig var mere eller mindre fejlfri i deres udseende og således modarbejdede den diversitetstankegang, som fylder meget internt hos os.

Derfor valgte vi at begrave teknologien, selvom det på den korte bane formentlig havde været en lukrativ cash-cow, for i stedet at tænke mere langsigtet omkring vores teknologi.

Vi bruger nu i stedet AI til at filtrere vores millionarkiv af fotos og kun vise brugerne fotos og videoer af mennesker, der er autentiske og udtrykker en stor diversitet i alt fra højde til drøjde, etnicitet, køn, seksualitet, handicap etc.

Vi er overbeviste om, at dette på den lange bane også vil være en klog forretningsmæssig beslutning, men på den korte bane næppe så skalerbart som AI-modellerne.

Imidlertid er vi tilbage ved indledningen på indlægget – nemlig at det for digitale iværksættere og ledere i fremtiden i høj grad bliver vores etiske kodeks, der kommer til at afgøre, hvorvidt kunstig intelligens vil gøre verden bedre og mere menneskelig eller ej.

I sidste ende er den beslutning én, som mennesket – i hvert fald indtil videre - træffer og ikke computerne. Heldigvis.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Computerworld
Ny rekord: Her er elbilen med den længste rækkevidde / Få timer til at Apple er klar med ny iOS 15 / Teslas vilde model S Plaid sætter fantomtid på hæderkronet bane