Disse organisatoriske mekanismer sikrer strategisk brug af big data

Klumme: Der er ret delte meninger om, hvorvidt en organisation vil have fordel af at omstille hele organisationen på samme tid eller lade det ske trinvist eller endda udenfor den eksisterende organisation.

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Forskning viser, at forskellige typer organisatoriske styreformer hver har deres fordele og ulemper.

Det er væsentligt at erkende, at strategisk brug af markedsvendt data typisk har stor fordel af en agil, initiativrig og velkoordineret brug af data på tværs af eventuelle siloer, så alle kan tilgå relevante data centralt i en flad organisation (79 procent).

Det ser vi fra virksomheder, som er født digitaliseret og er dataorienterede.

Læs mere om det i vores analyse: "Digital transformation handler slet ikke om teknologi” (CBS - Okt. 2021).

Demokratisering eller meritokratisering af data?

Hvad angår medarbejderinddragelse, så viser erfaringen, når det gælder mere traditionelle virksomheder, at omkring 20 procent typisk ikke er omstillingsparate, 40-50 procent vil gerne trænes i brugen i brugen af data, og de resterende 30-40 procent er klar til hurtig omstilling.

Hvorvidt virksomheden vil have fordel af at omstille hele organisationen på samme tid, eller lade det ske trinvist eller endda udenfor den eksisterende organisation, hersker der stadig delte meninger om.

Mærsk er for eksempel i gang med en massiv omstilling af hele organisationen og har i den forbindelse reduceret organisationens syv ledelseslag til fire.

Danske Bank lancerede Projekt X uden for organisationen, der skulle forbigå interne tankemønstre og silotænkning, mens andre forsøger at omstille mindre enheder i organisationen.

Resultaterne er dog blandede med hensyn til hvad der virker bedst.

Typisk er det dog, at det er en mindre del af organisationen, der viser vejen og inspirerer gennem eksemplets magt.

Det kræver, at man eksperimenterer og er villig til at se kritisk på gænge måder at interagere på, mere end det kræver en top-down styring.

Viden og agilitet

Data kræver en omhyggelig analyse, men når denne først er i hus, kræver det hurtig handling på de nye indsigter.

Undersøgelsen viser sådan set begge disse indsigter, og svarene afhang muligvis af hvor i beslutningsprocessen den enkelte respondent var.

I en verden hvor kunderne forventer hurtighed og enkelhed er viden og indsigt afgørende for at kunne træffe de rigtige beslutninger og yde den optimale service.

Det stiller ikke alene krav til adgang til data men også at de som har interaktionen med kunden har rettighederne til at kunne anvende data aktivt og proaktivt.

Det kan udfordre organisationen og ledelsesstile – og så er vi grundlæggende tilbage til hvilket ledelsesmæssigt mindset, der praktiseres.

Desværre er dette ofte baseret på det mentale bur, som man som leder befinder sig i – Man ser verden, som man selv er, og ikke som den er.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Kromann Reumert

    Legal Tech & AI Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse