Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Nørgaard: Inflationen har været med os længe. Brug den til egen vinding

Klumme: Jeg håber, at jeg med denne klumme kan give læseren nogle idéer til at forbedre chancerne for at lykkes i livet.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Der tales en del om inflationsspøgelset i disse dage. Det fik mig til at tænke på den type inflation, somvi har haft i mange år indenfor EDB og IT: Titel-inflation, både hvad angår titler på foredrag og de titler, som vi pynter os med på visitkortene og i mailfooteren.

Jeg havde i mange år i Miracle-tiden et visitkort, hvor der i stedet for en titel stod , som var en idé, som jeg stjal fra Morten Egan (hvis far nævnes lige om lidt).

Vi begynder med nogle opbyggelige historier fra det virkelige liv.

På første klasse

Året var 1988, stedet var Bruxelles, og årsagen var den europæiske Oraclebrugergruppe-konference.

Jeg husker specielt tre ting fra den:

1) Business Class:
Mogens Egan og jeg havde bedt Rejseafdelingen i Sparekassen SDS købe to flybilletter til os.

Det var lige i de år, hvor SAS-direktøren Jan Carlson ("Verdens Bedste Carlson") havde lanceret begrebet Business Class, hvor man sad oppe foran i flyet, fik gratis drinks og kunne ombooke sin billet.

Sådan nogle billetter købte Rejseafdelingen til os uden, at vi havde bedt om det. De kostede 7.000 kroner stykket. I 1988. Det ville svare til ca. 12.600 i dag.

Vi var begge fra Albertslund. Vi var dybt chokerede. Og lidt forargede på arbejderklassens vegne.

Men så fik jeg jo én af de dér idéer, der går under kategorien ISAGI (It Seemed A Good Idea): Lad os se, hvor meget vi kan få retur til SDS i form af drinks på den 1 time og 45 minutter lange flyvetur.

Så da hun smilende gik rundt med en bakke med champagneglas og spurgte, om vi ville have noget at drikke, svarede jeg "Ja tak, vi vil begge gerne bede om champagne, hvidvin, rødvin, cognac og en øl".

Hun spurgte venligt, om vi skulle starte med champagnen, hvortil jeg svarede "Nej, vil vil gerne have det hele på én gang - ellers når vi det ikke", hvilket fik hende til at se på os som om vi kom fra Albertslund.

Men vi fik det. Og vi drak til.

Vi nåede faktisk at dele en ekstra øl, før flyet landede. Vi havde garanteret drukket for op i nærheden af 50-60 kroner hver. Nogle timer senere kom vi ligesom til os selv igen, siddende i skrædderstilling overfor hinanden i en våd, græsbeklædt midterrabat på en af de motorveje, der kører gennem byen.

Vi kunne ærligt talt ikke huske, hvor vi havde checket ind, eller hvordan vi var havnet i midterrabatten. Men vi fandt ud af det.

2: Flaget
Konferencecentret var præget af utallige strømsvigt, som gjorde, at alt lyset gik, hvilket gav mange ekstra kaffepauser udenfor.

Det gav mig en idé, som er årsagen til, at den danske Oracle-brugergruppe (den hed OUG/DK dengang, nu hedder den DOUG) i mange år havde et stort flag fra Bruxelles, som blev fremvist ved arrangementer.

3) Foredraget

Og så var der foredraget, der var lige ved at vælte hele konferencen.

Det var en mand fra Jylland, der havde indsendt et abstrakt med en titel, der handlede om, at det var lykkedes ham at implementere objekt-orienteret tingeltangel i en Oracle relationsdatabase. Hieraki i en to-dimensional tabel-verden! Cirklens kvadratur!

Det var en titel, der opfyldte alle hede drømme på den tid. Næsten for godt til at være sandt.

Der var vanen tro sat et kæmpelokale af til en af Oracles head hunchos, der var fløjet ind fra San Francisco, og et ret lille lokale til vor lokale jydehelt.

Det måtte der laves om på, da vi nærmede os 300 mennesker i mikrolokalet og flere stod udenfor og råbte, at de også ville høre foredraget.

Ansat nummer seks i Oracle Corp, manden vi kaldte Dr. DBA, Ken Jacobs himself, var mødt op for at høre om denne revolution sammen med andre hardcore Oracle-folk.

Vi danskere var også helt vildt stolte og var blevet enige om aftenen før, over en drink, at vi havde en patriotisk pligt til at møde op. Så vi var der - alle 50 eller så.

Det endte med, at arrangørerne byttede rundt, så Senior Executive Vice President DillerDaller fra USA måtte ind i mikrolokalet og jydehelten endte op i gigantlokalet sammen med blandt andet chefen for Development i Oracle HQ, som også var meget nysgerrig på, hvordan det kunne lade sig gøre.

Vor helt var tydeligt påvirket af situationen, svedte heftigt og rystede synligt på hænderne. Det kan man sgu' ikke fortænke ham i.

Nå, men det hele endte selvfølgelig i det bare ingenting, for man kunne bare ikke trylle objekt-orientering ind i en relationsdatabase på den tid.

Siden er der lavet en del pseudo-tiltag på området, men det er og bliver en selvmodsigelse. Hvilket folk jo elsker.

Men vor helt kom til Bruxelles, betalt af den offentlige institution han arbejdede for, fordi han havde fået accepteret et foredrag med de rigtige nøgleord. Jeg tror bare ikke, at han havde regnet med helt den grad af opmærksomhed.

Mode-ord virker

Alle vi, der har fået godkendt indlæg på konferencer, ved, at der er en særlig kategori af folk, der fylder deres titler og abstracts op med de seneste mode-ord, aka bullshit-bingo-plade-ord, for at få dem godkendt.

Engang i San Francisco til Oracles årlige 50.000-deltagere-konference talte min islandske ven Gunnar og jeg op, at der var flere hundrede indlæg, hvor ordene "best practice" indgik i titlen.

Vi fandt tæt på 1.000 best practices, hvilket forekommer tæt på umuligt at implementere, så vi blev enige om, at der var brug for "Best Best Practices" i fremtiden, men dér tog vi fejl.

Det er aldrig blevet en ting.

Æv for best practice

Jeg hader i øvrigt hele tankegangen omkring Best Practices.

Det er at sætte baren (stangen, ikke drikkestedet) lavt på et fælles niveau og så ellers læne sig tilbage og slappe af.

Man burde i stedet til stadig studere Worst Practices og implementere ting og sager for at undgå disse.

Dermed kan man kontinuert hæve baren. Men det kræver, at man ikke er intellektuelt doven. Man skal for eksempel ikke bare æde usammenhængende modebegreber som "rettidig omhu".

Men inflation findes jo ikke kun indenfor abstracts og foredragstitler. Det findes også indenfor jobbeskrivelser.

Alle skulle være DevOps

Jeg kan tydeligt huske, hvornår det gik op for mig. Det var for en del år siden, da DevOps tog fat for alvor. Pludselig var alle mine gamle Oracle-venner, der udviklede i PL/SQL, sørme DevOps i deres profiler og CV'er.

Og nogle få år senere kunne jeg se, at big data, nærmest overnight, gjorde en del af mine gamle Oracle DBA-venner (DataBaseAdministrator) til Data Scientists. Det er nok det, man i dag ville kalde agil tilpasning.

På samme måde kan jeg se, at alt nu er AI eller til nød maskinlæring. Det er i hvert fald noget med algoritmer.

Jeg har en grum mistanke om, at ganske almindelige programmer udnævnes til at være "maskinlæring", mens ganske almindelig, automatiseret statistikopsamling (aka maskinlæring) udnævnes til at være kunstig intelligens.

IF-THEN-ELSE bliver udnævnt til at være en algoritme.

Jeg tør slet ikke tænke på, hvad de smarte kunne kalde Exception Handling nu om dage.

Let inflation er godt

Lad os ikke kun være morsomme og lettere spydige. Livet går videre og en let inflation er altid at foretrække, som man siger i økonomkredse, hvor man frygter deflation som pest & kolera kombineret - i øvrigt af grunde man ikke kan forklare.

Mennesket er nok også mere til inflation end deflation.

Det virker mere muntert og fremadrettet og positivt. Deflated Expectations lyder ikke sjovt.

Derfor: Jeg vil stilfærdigt gøre opmærksom på, at for eksmpel titlen Generaldirektør ikke er beskyttet. Ej heller Overdirektør, som én person i Danmark kalder sig selv.

En hurtig søgning viser et godt, initielt udvalg af ikke-beskyttede titler:

Antropolog, arkitekt, bager, borgmester, dagplejer, designer, detektiv, ekspert, forfatter, formand, forsker, glasmager, glaspuster, ingeniør, journalist, kunstner, lærer, mæcen, revisor, professor, programmør, præst, pædagog, sexolog, sagsbehandler.

Bemærkede I også "arkitekt"?

Jeg håber, at jeg med denne klumme har givet læseren nogle idéer til at forbedre chancerne for at lykkes i livet. Skulle du/I have gode historier, eksempler eller idéer desangående hører jeg gerne om dem på firmakanal mogens@teo.dk eller privatkanal mogensxy@gmail.com. Jeg sender alle ugens dage på bredbåndet.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.