Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Sikkerhedskopien er ikke længere tilstrækkelig til at beskytte data

Klumme: It-sikkerhed og databeskyttelse på flere forskellige niveauer er et absolut must for at sikre virksomheder og organisationer i dag. Korrekt implementeret giver en god strategi såkaldt cyberresiliens. I klartekst handler det om at få en virksomhed i gang hurtigt efter et cyberangreb.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Alle forstår, at databeskyttelse er af allerstørste betydning.

Alle tilgængelige statistikker viser, at cyberkriminalitet, såsom ransomware, datatyveri og lignende, er stærkt stigende. Man kan opsummere det ved at sige, at man simpelthen kan regne med, at ens arbejdsgiver bliver angrebet.

Et angreb kan være ekstremt dyrt, og i mange tilfælde ender det med konkurs for berørte virksomheder. For ikke at nævne forringet produktivitet og omdømme samt forpassede forretningsmuligheder.

Et interessant spørgsmål er derfor, hvordan man beskytter sine data.

Traditionelt har universalmidlet været at tage backup af data, eller "backup" som det hedder.

Det er stadig vigtigt, men i dag kun en del af en mangefacetteret beskyttelsesstrategi.

Perimeterbeskyttelse (first line defence) er også en etableret strategi, som er nødvendig, men slet ikke tilstrækkelig i forhold til it-sikkerhed.

Det betyder, at en virksomhed ses som et slot, som skal beskyttes af uigennemtrængelige cybermure.

Cyberkriminelle skal simpelthen ikke kunne komme ind på virksomhedens netværk eller plante skadelig software. Det er urealistisk at indfri det mål i dag, ikke mindst fordi mange typer indtrængen igangsættes internt på forskellige måder.

cyberresistens

Behovet for en bredere sikkerhedsstrategi hænger sammen med, at begreber som it-sikkerhed og cybersikkerhed i stigende grad erstattes af det engelske "cyber resilience".

Det vil være cyberelasticitet, hvis vi skal oversætte ordret, men cyberresistens beskriver på en bedre måde, hvad det handler om.

Der kræves således en langt bredere strategi med flere komponenter, såsom flere kopier af data, flere løsninger til genoprettelse af it-drift, garantier for tilgængelighed og så videre.

Det er ikke nok kun at beskytte data, men også applikationer og tjenester, uden hvilke data ikke har nogen værdi, skal sikres.

Tilsammen giver sådanne løsninger cybermodstand. De uundgåelige angreb og indtrængen kan håndteres, når de opstår.

På det tekniske plan er der flere interessante, moderne løsninger. Det gælder for eksempel netværks- og edgesikkerhed.

En gennemgående, vigtig evne er at kunne opdage og neutralisere angreb.

Ved data handler det om kopier i form af snapshots af data, der ikke kan ændres (immutable snapshots), altid at have offline kopier af data (air gapping replication), kryptering af data, kontrol over adgang til data og lynhurtig genindlæsning af data.

En strategi og løsninger for cybermodstand skal omfatte både primær og sekundær lagring.

En evne, der nogle gange glemmes, er at kunne teste, at kopierede data er korrekte og kan genlæses, hvilket bør gøres i isolerede it-miljøer.

Sikkerhedskopier af data, der ikke kan ændres eller slettes, er en nøglefaktor for succes, samt at kunne verificere dem hurtigt for at få en hurtig genindlæsning af data.

En opsummerende beskrivelse af cyberresistens er, at det handler om at kunne sætte virksomheden i gang hurtigt efter et angreb.

Der er forskellige ideer om, hvor de teknologiske løsninger for at opnå dette skal implementeres. Når det kommer til databeskyttelse, er datahåndteringsplatforme et naturligt sted.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




CIO
Stort CIO-interview: Lemvigh-Müllers milliard-omsætning er blevet digital