Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskerne storshopper rejser på nettet

Hele otte ud af ti danskere foretrækker at købe deres sommerferie på nettet, mens kun 11 procent vil købe deres rejse hos en fysisk forhandler.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Når regnen står ned i stænger, er afbudsrejsernes tilbud om billige bølgeskvulp og palmesus tillokkende for de fleste danskere. Men kun de færreste besøger et rejsekontor, når de vil købe sig til en varm sommerferie.

Hele otte ud af ti danskere køber nemlig rejser og oplevelser online, mens kun 11 procent foretager handlen i en fysisk butik. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Eniro Danmark blandt 2000 respondenter fordelt på hele landet. Tallene viser også, at tre ud af fire, der handler online, foretager deres køb i en dansk online-butik.

Rejsebranchen er frontløber

Årsagen til den store begejstring for online-rejseshopping hos de danske forbrugere skal ifølge Eniro Danmark findes i rejsebranchens evne til at give brugerne en god købsoplevelse, der gør det bekvemt for dem at handle:

”Når danskerne i så høj grad køber rejser online, hænger det sammen med, at mange rejsebureauer har formået at skabe en helstøbt brugeroplevelse. På den måde har rejsebranchen været frontløber for den udvikling, der pt. finder sted inden for nethandel,” siger Stefan Kercza, der er adm. direktør hos Eniro Danmark.

Han fortsætter: ”Nettet er allerede verdens suverænt største indkøbscenter. Det kan rumme uendeligt mange købere, men hvis de skal finde vej til lige din butik, er det ekstremt vigtigt, at man afsætter ressourcerne til at tegne en skarp og synlig online-profil. Det gælder både i rejsebranchen og i alle andre brancher inden for detail og service. Hvis virksomheden ikke er søgbar på både web og mobil, går den glip af kontakt til potentielle kunder.”

Læs også:
Guide: 6 sikkerhedstips til sommerferien

Stort uforløst potentiale

De virksomheder, der endnu ikke er online, kan med fordel skele til deres succesrige online-kolleger og forsøge at efterligne dem. Potentialet er til stede.

”Konkurrencen er jo benhård. Rejsebranchen er bare ét eksempel på, at man ser, hvordan virksomhedernes succes kan afhænge af deres liv på nettet. Men det er ikke for sent. De fleste virksomheder kan med forholdsvis enkle midler opnå god søgbarhed, så de nemt bliver fundet af det hav af kunder, der er derude,” afslutter Stefan Kercza.

Læs også:
De hotteste gadgets til ferien




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere