Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Aggressive reklamer truer mobilen

Pop-up-annoncer, der fylder hele din skærm, mystiske sms-beskeder, der kommer ud af det blå samt ændringer af din ringetone der sker tilfældigt, er blot nogle af de typer "madware", der rammer mobilerne i øjeblikket.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Symantec har netop udgivet et whitepaper, der giver et overblik over de seneste tendenser inden for mobil adware (’madware’) og andre typer malware.

Madware er en meget aggressiv form for mobile reklamer. Det er ikke almindelige online-annoncer, men mange typer indtrængende pop-up annoncer, der fx fylder hele din skærm, SMS-beskeder du modtager når du ikke selv bruger den pågældende app, eller ændringer af din ringetone der tilsyneladende sker tilfældigt.

Hovedpointer fra Symantec Whitepaper:

• Andelen af madware (aggressiv mobil adware) på Google Play stiger støt – i år indeholder 23 % af alle apps i Google Play aggressive reklamer, sammenlignet med 15 % i 2012. Mange tredjeparts app-stores har mere madware end Google Play.

• Aggressive handlinger af diverse madwares – to tredjedele af alle madware-apps indsamler oplysninger om mobile enheder, såsom IMEI-nummer, telefonproducent og model. Derudover viser en tredjedel af madware apps, ofte til brugernes store irritation, reklamer i notifikationsmenuen.

• Android malware vokser fortsat eksponentielt – fra juni 2012 til juni 2013 er antallet af kendte malware-familier vokset med 69 procent, og antallet af kendte malware-tilfælde er næsten firdoblet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere