Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Piratkopierede du dine konkurrenter i julen?

Trods af den store risiko, der er forbundet med ikke at varemærkeregistrere, afskærer flere virksomheder registreringen fra budgettet. Og det kan blive en kostbar fejltagelse.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Op til jul lancerer virksomheder ofte årets største marketingkampagner. Fra Halloween til Black Friday og Cyber Monday bliver forbrugerne bombarderet med reklamer og markedsføring. Og det fortsætter frem til jul.

For nogle virksomheder består julens marketingkampagner af øget annoncering og butiksudsmykning, mens året for andre virksomheder kulminerer omkring juletid i omfattende salgs- og marketingindsatser både i butikkerne, i gadebilledet, i webshops, på sociale medier, i tv-reklamer og med de stadig populære julekataloger.

Hvorfor skal virksomheder være ekstra opmærksomme i julen?

Kampagnerne giver forbrugerne gode julegaveideer, skaber hyggelige samtaler på arbejdspladserne og bringer folk i julestemning. Men for virksomhederne er kampagnerne kulminationen på kreative brainstorms, hårdt arbejde og travle juridiske afdelinger, der skal tjekke rettigheder for slogans og produktnavne.

De store julekampagner omfatter nemlig ofte nye sæsonbetonede slogans og produktnavne, som alle skal være varemærketjekket og varemærkeregistreret før lancering, så virksomhederne undgår risikoen for ubevidst at piratkopiere et andet brand.

Besparelser på varemærkeregistrering kan koste dyrt

Men på trods af den store risiko, der er forbundet med ikke at varemærkeregistrere slogans og produkter, afskærer flere virksomheder registreringen fra budgettet ifølge varemærkeeksperterne fra CompuMark. Og det kan blive en kostbar fejltagelse at opbygge en kampagne med et produktnavn eller et slogan, der ikke er blevet godkendt. Det kan både koste dyre retssager og spild af kampagnebudget, da al markedsføringsmateriale og emballage skal trækkes tilbage, hvis det kan kategoriseres som piratkopiering.

Udover varemærker er det også essentielt at være opmærksom på andre IP'er, som fx ophavsret. Har du fx nogensinde tænkt på, hvilke julesange, der er beskyttet af ophavsretten? Tænker du, at når du nu hører sangene overalt, så de er sikkert ikke ophavsretsbeskyttet? Faktisk er favoritter som

”Rudolf med den røde tud”, ”Let It Snow!”, ”Santa Claus Is Coming To Town”, og mange andre fængende julesange alle sammen beskyttet af ophavsretten. Og det er vigtigt at have sig for øje, hvis de skal bruges i marketingkampagner eller til at lokke kunder ind i butikken.

Så selvom det kan være fristende at skære ned på budgettet, når det kommer til godkendelse af sæsonbetonede varemærker, kan det i det værste tilfælde ende med at blive en dyr affære. Langt dyrere end hvis varemærkeregistreringen var inkluderet i kampagneplanlægningen og ikke mindst budgettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere