Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sådan ser Huaweis årsregnskab ud efter et hårdt 2020

Huawei leverer på trods af et udfordrende 2020 solide resultater med en global omsætning på 864,6 mia. kr. – en stigning på 31,5 mia. kr. ift. 2019.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Huaweis Deputy Chairman Ken Hu præsenterede i formiddags Huaweis årsrapport for 2020.

Rapporten viser at Huawei lukker 2020 med et globalt resultat, der stemmer over ens med de forretningsmæssige forventninger.

Den globale omsætning rundede 864,62 mia. kr., hvilket er en stigning på 31,5 mia. kr. ift. året før. Netto-overskuddet rundede 62,70 mia. kr., hvilket også er en stigning ift. året før. Som del af en langsigtet, løbende investering i forskning og udvikling investerede Huawei 137,63 mia. kr., eller 15,9%, af den samlede, globale omsætning i 2020 i forskning og udvikling.

”Over det sidste år har vi holdt skansen, selvom vi har stået i modvind,” sagde Ken Hu, som er Huaweis Deputy Chairman ifm. udgivelsen af årsrapporten.

”Vi har fortsat med at innovere, skabt værdi for vores kunder og hjulpet til i bekæmpelsen af corona-pandemien for at bidrage til den økonomiske genopretning og fremgang. Vi greb muligheden for at udvikle videre på vores aktiviteter, hvilket har ledt til en forretningsmæssig indsats, der stemmer overens med vores forventninger til året. ”

”På trods af de forretningsmæssige udfordringer, som vi har stået over for i løbet af det sidste år, har vi stået fast på at bidrage til en globaliseret og diversificeret supply chain – én, der ikke er afhængig af et enkelt land eller en region, men i stedet for gør brug af globale ressourcer for at sikre en konstant leverancestrøm, ” siger Ken Hu ifm. udgivelsen af årsrapporten for 2020.

Carrier-forretningen

I 2020 bidrog Huaweis carrier-forretning til virksomhedens vækst ved at supportere stabil netværksdrift i mere end 1,500 netværk i mere end 170 lande, selv under nedlukninger, som har fundet sted ifm. corona-pandemien.

Ved at samarbejde med operatørerne har Huawei også bidraget til udvikling af 5G-netværk. Virksomheden har implementeret mere end 3000 5G-innovationsprojekter i mere end tyve industrier, fra minedrift til stålproduktion, havnedrift og produktionssektoren. Den samlede omsætning fra operatør-forretningen landede på 293,54 mia. kr., hvilket er en stigning på 0,2% ift. året før.

Enterprise-forretningen

Også virksomhedens enterprise-forretning gjorde store fremskridt ift. den digitale transformation, som i disse år sker globalt. Bl.a. har 253 virksomheder fra Fortune Global 500-indexet og mere end 700 byer verden over valgt Huawei som deres partner i deres digitale transformation. Således omsatte Huaweis enterprise-forretning for 97,32 mia. kr. – en stigning på hele 23% ift. sidste år.

Consumer-forretningen

Også Huaweis Consumer-forretning leverede gode, globale resultater. Bl.a. fortsatte den globale udrulning af Seamless AI Life-strategien, 1+8+N, som kan forbinde kundernes forskellige enheder med hinanden og skabe en intelligent verden, der kan bruges i mange hverdagssituationer fra smart office, til fitness og sundhed, rejser, og underholdning. Det samlede resultat lød på 468,42 mia. kr., en stigning på 3,3% ift. 2019.

Uden for de tre hovedgrene af forretningen (carrier, consumer, enterprise) har Huawei tjent 5,32 mia. kr.

“Huawei tror fuldt og fast på, at digitale teknologier kan skabe nye og friske løsninger på de problemer, vi alle sammen går rundt med. […] vi bliver nødt til at have åbent samarbejde, minimere ricisi og dele udkommet af vores arbejde. Det er den eneste måde vi kan skabe fælles fremgang på, “ sagde Ken Hu, og fortsatte:

”Hvis vi skal kunne gøre det, bliver vi nødt til at fremme og beskytte globale standarder, etablere alliancer i både økosystemet og i forskellige industrier, støtte verdensomspændende open-source projekter og skabe landvendinger igennem udvikling af nøgle-teknologier. Vi bliver nødt til at sammenlægge, skabe og dele ressourcer på tværs af hele den teknologiske industri, og blive ved med at holde fokus på at skabe værdi for vores slutkunder. Dét er nøglen til at bygge et åbent og globalt økosystem, der kan bringe organisationer sammen på tværs af industrier, ” afsluttede han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere