Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sludrerobot hjælper svindelofre

SAS Institute har udviklet en avanceret chatbot ved navn ViViAN, der skal hjælpe ofre for identitetssvindel. ViViAN er i stand til at udvise empati, og tage en dialog, der kan hjælpe ofrene i gang, med hurtigere at få deres identitet igen.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Løsningen er sat i brug i USA, men kunne også godt komme til at passe ind i Danmark, hvor 5% af 16 til 89 årige har været udsat for kreditkortbedrageri indenfor det seneste år. Og det er kun et område af identitetssvindel. I USA har Identity Theft Resource Center oplevet rekordhøje niveauer af svindel og identitetstyveri i kølvandet på corona-pandemien. Sidste år betjente de mere end 11.000 mennesker alene gennem deres kontaktcenter, og deres hjemmeside havde 1,1 millioner unikke besøgende. Derfor er der et behov for hjælp fra den nye chatbot.

Robotten kommer til redning

”Med fremskridtene inden for samtale-AI er chatbots og digitale assistenter blevet mainstream og anvendes i mange brancher som finansielle tjenester, detail og sundhedspleje,” forklarer Pernille Hertel, Director Customer Advisory, Nordics hos SAS Institute. "Chatbots drevet af SAS teknologi tilbyder en anden måde at interagere med hele SAS Viya-økosystemet ved at samle rapportering og visualisering, analyse og AI gennem et no-code, samtaleinterface. ViViAN er en forkortelse for Virtual Victim Assistance Network og robotten er seneste eksempel på hvordan AI-teknologien kan hjælpe mennesker i seriøse problemer og afhjælpe scenarier der ellers kan udvikle sig meget uheldigt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere