Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Det nye Digital Post fra det offentlige udskydes til 2022

Det nye Digital Post fra offentlige myndigheder, som var planlagt til at gå i luften den 30. november 2021, udsættes til første kvartal 2022. Indtil da vil borgere og virksomheder fortsat modtage Digital Post fra det offentlige i e-Boks, på borger.dk og Virk, som de plejer.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den nye løsning til Digital Post sættes først i drift i begyndelsen af det nye år. Lanceringen af løsningen, som ellers er færdigudviklet og klarmeldt til at gå i luften d. 30. november, udskydes til første kvartal 2022. Det skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.

Rykkes på grund af corona

Udskydelsen forklares med at den nye Digital Post-løsning er en kompleks løsning, som kræver flere end tusinde integrationer mellem løsningen, myndigheder og leverandører. Regionerne har rejst bekymring om, at en fastholdelse af det planlagte lanceringstidspunkt udgør en betydelig risiko på et tidspunkt, hvor sundhedsvæsnet i forvejen er presset. Hertil kommer, at sundhedsmyndighederne i den nuværende situation vurderer det afgørende at kunne sende coronarelateret Digital Post ud til borgerne.

"Sygdomssituationen i det danske samfund stiller i øjeblikket særligt høje krav til, at leverancen af Digital Post til borgere og virksomheder er stabil og pålidelig til hver en tid, så sundhedsfaglig information kan komme hurtigt, nemt og sikkert ud til alle modtagere. Det er derfor afgørende, at der på nuværende tidspunkt ikke sker større driftsforstyrrelser på en kritisk infrastruktur som Digital Post-løsningen, også selvom sådanne forstyrrelser måtte være kortvarige", hedder det i pressemeddelelsen.

Sikkerhed og tryghed i første række

Digitaliseringsstyrelsen vurderer således, at det er mest hensigtsmæssigt at udskyde lanceringen for yderligere at sikre driftssikkerheden ved lanceringen af den nye løsning på et tidspunkt, hvor rettidig kommunikation mellem offentlige myndigheder, borgere og virksomheder aldrig har været vigtigere.

”Som ansvarlig myndighed for landets kritiske it-infrastruktur er det vigtigt for os ikke at skabe usikkerhed hos myndighederne. Vi befinder os i øjeblikket i en tid, hvor sundhedsvæsenet er under pres, og kommunikation fra offentlige myndigheder om fx vaccineindkaldelser er helt kritisk for vores samfund. Det stiller øgede krav til driftsstabiliteten ved en løsning som Digital Post. Derfor må vi desværre med kort varsel meddele, at vi har besluttet at udsætte lanceringen. Vi skal nu lægge en detaljeret plan for, hvornår løsningen helt præcist lanceres i første kvartal af 2022”, siger vicedirektør Adam Lebech, fra Digitaliseringsstyrelsen.

Digital Post består ikke bare af den centrale postkasse (selve Digital Post-løsningen) men også af alle de systemer, som bruges til at sende post til og fra postkassen. Derfor er der tale om adskillige tusinde integrationer, der skal sættes op i tillæg til de integrationer, der skal finde sted fra de platforme, hvor borgere og virksomheder læser deres post.

En ny dato for lancering forventes annonceret i december.

Udsættelsen sker i forbindelse med leverandørskift af Digital Post og ved overgangen fra det hidtidige it-system hos e-Boks A/S til det kommende it-system, der driftes af Netcompany A/S. Ved overgangen til den nye postløsning hjemtager Digitaliseringsstyrelsen dataansvar, strategisk ejerskab og beslutningskompetence for Digital Post, samt sørger for flytning af borgeres og virksomheders post.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere