Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Sådan påvirker corona danskernes bevægelsesmønstre

På baggrund af data fra deres mobilnetværk kan teleselskabet 3 spore sig frem til, at andelen af danskere som bevæger sig mere end 10 km fra deres hjem hver dag, er faldet med over 10 procent, og knap halvdelen af københavnerne holder sig inden for en radius af 2 km fra hjemmet.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Danskerne har lyttet efter myndighedernes henstilling til at blive hjemme og hold social afstand. Det viser en analyse fra teleselskabet 3, som har bearbejdet anonymiserede mobildata for at illustrere, hvordan danskernes bevægelsesmønstre på få uger har ændret sig.

Mobilitetsdata med potentiale

Analysen, som er foretaget på baggrund af 3 og Oister’s 1,4 millioner kunder, viser, at andelen, som rejser mere end 10 km hver dag, er faldet med 10 procent (fra 35 til 25 procent). I Københavnsområdet holder knap halvdelen af kunderne sig inden for en radius af 2 km fra deres hjem, hvilket er dobbelt så mange som i tiden før coronakrisen.

Myndighedernes tiltag afspejler sig også ved Københavns Hovedbanegård og Strøget, hvor 3 også har registreret markant færre bevægelser. Til gengæld er faldet langt mindre i de grønne åndehuller som fx Fælledparken, hvor danskerne søger ud i det gode vejr. Ifølge 3 har mobilitetsanalyser som denne et stort samfundsmæssigt potentiale, fordi de kan være med til berige beslutningsprocesser og optimere ressourceforbrug.

”Med vores mobilitetsanalyser kan vi kortlægge bevægelsesmønstre ret præcist i et område. Det har tidligere vist sig meget nyttigt – fx da Femern A/S skulle forsøge at beregne, hvor mange rejsende der kan forventes at benytte Femern-tunnelen. Dertil har vi leveret data på rejsemønstre over Storebælt i udvalgte perioder. I landets nuværende situation kan det også være relevant at kigge nærmere på mobilitetsanalyser. Det kunne fx være oplagt at undersøge, om danskerne følger statsministerens ønske om at droppe sommerhusturen i påsken. Vi er derfor nu i dialog med myndighederne om, hvordan de kan bruge vores data,” siger Jesper Larsen Wagner, der er Vice President for Business Development & Operations hos teleselskabet 3.

Bygger på anonymiseret aggregeret data

3 understreger, at de med disse projekter ikke udleverer data om enkeltpersoner eller data, som kan føres tilbage til en enkelt person.

”Det er vigtigt at forstå, at vi i vores mobilitetsanalyser ikke videregiver en registrering af konkrete individers bevægelser. Kundernes data bliver anonymiseret og inddelt i klynger. Vi leverer dermed kun information om bevægelsesmønstre – dvs. hvor mange kunder der bevæger sig fra ’A’ til ’B’ på givne tidspunkter, men ikke hvem de er. Metoden lever selvfølgelig op til de gældende regler for persondatabehandling,” siger Jesper Larsen Wagner fra 3.

Om 3’s mobilitetsanalyse

3 har foretaget en såkaldt mobilitetsanalyse, som giver indblik i, hvordan mennesker bevæger sig, hvor de kommer fra, og hvor de er på vej hen. Analysen tager udgangspunkt i data fra perioden 2. til 31. marts 2020.

Analysen er baseret på anonymiseret aggregeret netværksdata, som fortæller noget om en samlet gruppes bevægelsesmønstre – hvor mange, der bevæger sig fra A til B på et givent tidspunkt.

Dermed indeholder dataet ingen oplysninger, som hverken direkte eller indirekte kan identificere et konkret individ og dennes aktiviteter.

For at måle, hvor langt kundebasen bevæger sig fra hjemmet, tager analysen ikke udgangspunkt i konkrete adresser, men hvilken mast en telefon oftest har været på kl. 4 om natten over en periode og defineret denne mast som kundens ’hjem’

Analysemetoden lever op til gældende regler for persondatabehandling og følger guidelines for anonymisering fra EU-databeskyttelsesmyndighedernes arbejdsgruppe (tidligere kendt som Article-29 Working Party)




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere