Cyberkriminelle lægger hårdt pres på kunder og partnere til ransomware-ofre for at få dem til at betale

Ny rapport afslører fald i antallet af ransomware-angreb og giver et opdateret indblik i, hvordan cyberkriminelle afpresser deres ofre.

Artikel top billede

(Foto: Avast / BlackBerry)

IBM Security X-Force er klar med sin årlige Threat Intelligence Index Report, der afslører, at andelen af ransomware-hændelser er faldet en smule og viser samtidig også, at virksomhedernes sikkerhedsfolk er blevet bedre og mere succesfulde i at opdage og forhindre angrebene.

Rapporten viser samtidig, at cyberkriminelle nu i højere grad inddrager både kunder og forretningspartnere til de ramte virksomheder, så der kan blive lagt pres på disse fra de kriminelles side.

Det er den såkaldte backdoor deployment-teknik, der er den mest anvendte blandt cyberkriminelle, når de skal udføre ransomware-angreb.

I to tredjedele af alle ransomware-forsøg i det forgangne år var det netop denne metode, der blev anvendt.

Angribere finder altid en vej rundt om detektion

Charles Henderson, leder af IBM Security X-Force, siger i rapporten, at sikkerhedsfolks fokus på at opdage samt reagere har givet dem mulighed for sætte en kæp i de cyberkriminelles hjul langt tidligere i processen end før.

Glæden er dog kortvarig, lyder det fra Henderson.

”Det er kun et spørgsmål om tid før nutidens backdoor-problemer bliver morgendagens ransomware-kriser. Angribere finder altid en vej rundt om detektion,” lyder det.

Rapporten viser også, at Europa var den region i verden, hvor flest angreb var rettet mod.

Den mest almindelige form for cyberangreb var i 2022 afpresning – hvilket primært skete gennem ransoware-angreb eller gennem kompromitterede forretnings-e-mails.

De cyberkriminelle har formået at gøre hackede e-mailkorrespondancer til et våben, der kan benyttes til afpresning. Der er samtidig sket en betydelig stigning i de såkaldte thread hijackings – hvor cyberkriminelle kaprer tråde – der også benyttes til afpresning.

Produktionsvirksomheder var den mest afpressede industri i 2022

For andet år i træk var det produktionsvirksomheder, der var den industri, der var mest udsat for afpresningsforsøg i forbindelse med ransomware.

En af grundene til det er, at disse virksomheder er meget følsomme, hvad angår ’nedetid’. Når de står stille, bliver ingenting produceret, og de mister indtjening.

Derfor kan disse virksomheder være mere tilbøjelige til at give efter for afpresningen.

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S