Artikel top billede

Bog: Zoom ind på værdien i AI og data hos nordiske virksomheder når blandet andet LEGO deler ud af erfaringerne

Ny bog giver cases via fra blandt andet LEGO og Telia eksempler på, hvordan virksomheder kan udnytte data langt bedre til at styrke forretningen og konkurrenceevnen.

Verden er de seneste måneder gået AI-amok. Men udfordringen er som altid hvordan du helt konkret får skabt værdi med den nye teknologi - og helst uden alt for mange dyre svinkeærinder.

Det er der imidlertid massere af inspiration til, i den nye bog ” The Future of Data – How Nordic companies scale and transform with data and AI”.

Bogen bygger på interviews med nordiske virksomheder som Essity, Fortum, LEGO, Neste, Northvolt, Scania, Securitas, Sinch, Telenor, Telia og WirelessCar. Hertil kommer undersøgelser og forskning fra Capgemini, Stockholm School of Economics og Copenhagen Business School.

Blandt bidragsyderne til bogen er Samay Mir, chef for Insights & Data og AI hos Capgemini Danmark samt Associate Professor og centerdirektør på CBS i København, Raghava Rao Mukkamala.

Selve bogen er casebaseret og det er med nedslag i en række nordiske cases fra blandt andet LEGO og Telia at du får eksempler på, hvordan virksomheder kan udnytte data langt bedre til at styrke forretningen og konkurrenceevnen.

Problemstillingen omkring dataparathed og AI belyses blandt andet via cases fra 11 nordiske virksomheder.

Herunder Lego, hvor man i flere år har udnyttet data til at løse udfordringer i den daglige drift alle i forretningsenheder for at skabe forretningsmæssig og konkret værdi i forhold til innovation, kunder, marketing osv.

Her er læren ifølge Valeri Voev, Principal Data Engineer hos The Lego Group, at de digitale teams skal fokusere mere på værdi og resultater og mindre på teknologi og hype som AI og big data.

The Future of Data – How Nordic companies scale and transform with data and AI, bygger på interviews med nordiske virksomheder som Essity, Fortum, Lego , Neste, Northvolt, Scania, Securitas, Sinch, Telenor, Telia og WirelessCar. Hertil kommer undersøgelser og forskning fra hhv. Capgemini, Stockholm School of Economics og Copenhagen Business School.

Bogen kan købes i boghandlere eller online fra 21. marts, 2023.