Artikel top billede

Susanne Schustin i sin grønne Mini som hun to gange om ugen krydser Storebælt i. (Foto: Thomas Møgelbjerg)

Blandt de bedste CIO'er i Danmark: Susanne Schustin flyver sine ansatte til planlægningsmøder i Vestjylland

Nomineret til CIO 2023: Et cyberangreb blev anledningen til en omfattende it-omvæltning i Blue Water Shipping, der har Susanne Schustin siddende på toppen af transportgigantens it-afdeling. ”Jeg tror, jeg var "heldig", at jeg kom ind på et tidspunkt, hvor der var en lille krise i virksomheden,” fortæller hun blandt andet.

Susanne Schustin har rejst Europa tyndt som konsulent for bl.a. Ernst & Young, Accenture og senest Deloitte.

Men siden september 2020 har hendes rejseaktivitet primært været køreturen mellem Sjællands nordkyst og Jyllands vestkyst, hvor Susanne Schustin er CIO for den familieejede transportvirksomhed Blue Water Shipping (BWS) i Esbjerg.

”Jeg tror, de syntes, jeg var mærkelig. Hende damen fra Hellerup der sagde nogle mærkelige ting og var vildt begejstret hele tiden,” siger Susanne Schustin.

Og Susanne Schustin er gået all in på opgaven. Hun har købt hus på Fanø, hvorfra hun fire dage om ugen tager færgen på arbejde, mens hun bruger weekenderne på sin bopæl i Hellerup.

”Jeg larmer måske lidt mere end mine forgængere. Jeg kører i min lille grønne Mini, den skiller sig jo ud på parkeringspladsen, jeg taler anderledes end de fleste på Esbjerg-kontoret, og jeg jokede i starten med, at jeg ville lave t-shirt med printet #københavner-begejstring,” fortæller Susanne Schustin.

Ansat efter cyberangreb

Anledningen til Susanne Schustins ansættelse var et cyberangreb, der ramte Blue Water Shipping 11. september 2020.

It-afdelingen opdagede ved et sikkerhedstjek, at BWS var i gang med at blive kompromitteret, og Susanne Schustin blev sendt til Esbjerg som rådgivende konsulent.

Men da BWS ikke havde en CIO på tidspunktet, blev Susanne Schustin ansat som interim i stillingen.

”Jeg tror, jeg var "heldig", at jeg kom ind på et tidspunkt, hvor der var en lille krise i virksomheden. Cyberangrebet gav jo en enorm motivation for at gøre noget ved it-systemerne,” fortæller Susanne Schustin.

Og det gjorde hun så. Efter fem måneder blev hun fastansat som CIO og ændrede it-infrastrukturer, processer, erp-systemer og hele måden, it-afdelingen hidtil havde arbejdet på.

”I hele genopbygningen slukkede vi for 200 services. Så havde 250 tilbage, som enten er blevet rehostet, refactored eller replaced,” forklarer Susanne Schustin og fortsætter:

”Det er meget få forundt at få lov til at bygge al it fuldstændigt forfra i en etableret virksomhed. Jeg fik jo virkelig et mandat til at udføre en kæmpe forandring i BWS' it-system, og den forandringsvillighed, jeg er blevet mødt med, er et meget stort privilegie.”

Flyver it-ansatte til Esbjerg

I hendes snart tre år som CIO har Susanne Schustin ansat cirka 40 nye medarbejdere i BWS’s it-afdeling, så den i dag tæller lidt over 80 medarbejdere.

Og for at lokke kvalificeret it-arbejdskraft til en transportvirksomhed i Esbjerg, har hun etableret ”it-hubs” forskellige steder i Danmark, herunder i Aarhus og Greve.

”Da jeg kom ind, sad alle i Esbjerg. Man var på arbejde, når man sad på sin plads. Jeg har tilbudt de ansatte en moderne måde at arbejde på. Det er svært at tiltrække arbejdskraft i den her branche. Nu kommer de selv til os,” fortæller Susanne Schustin.

Derudover har hun ansat et mindre antal it-medarbejdere, der sidder i Miami og Houston i USA, i Singapore og Australien og i Warszawa i Polen.  Kun en tredjedel af de cirka 80 it-ansatte sidder i dag på hovedkontoret i Esbjerg.

”Vi er ikke lønførende. Vi prøver at give de ansatte nogle andre ting. Jeg tror, at mindst 75 procent af mine medarbejdere er her, fordi de kan se det spændende ved vores digitale transformation. Det er opgaverne, der motiverer dem,” forklarer Susanne Schustin og fortsætter:

”Og så er jeg religiøs omkring samarbejde. Jeg tror, vores ansatte synes, det er fedt at blive en del af et team.”

Hvordan samarbejder I, når I sidder så spredt?

”En af de ting, jeg har indført, hvor man sikkert godt kunne spare, det er, at jeg ved hvert planlægningsmøde flyver jeg alle til Esbjerg. Det gælder alle udviklere, der sidder i Europa.”

”Vi bruger to dage på at være sammen, spiser noget god mad og lærer hinanden at kende. Og så arbejder vi med, hvad det er for nogle mål, vi sammen skal levere, indtil vi mødes igen om ti uger. Planlægningsmøderne holdes cirka fire gange om året,” fortsætter Susanne Schustin.

Hvorfor skal Susanne Schustin være årets CIO?

En anden væsentlig ting, Susanne Schustin peger på har ændret sig, siden hun er blevet CIO, er, hvordan it er blevet et anker i hele BWS.

Fra at it før stod for sig selv i transportforretningen, er det nu en inkarneret del af at tjene penge.

”Jeg plejer at sige, at vi ingen it-strategi har, og it ingen mål har i sig selv. Men vi har et forretningsmål og en forretningsstrategi. Hver eneste uge sidder mine it-medarbejdere og evaluerer med kunderne om, hvor værdien bliver skabt, og hvad vi kan gøre bedre," siger Susanne Schustin.

”Jeg er meget forretningsorienteret, jeg ved, hvad der koster, og hvad der driver værdi. Og det er en moderne CIO's forpligtelse af kunne begå sig i den verden,” fortsætter hun.

Derfor er hun sammen med en stor del af BWS’s øvrige ledelsesteam blevet en del af den udvidede direktion, der ugentligt drøfter, hvordan de står stærkest sammen.

Hvorfor skal du være årets CIO?

”I gamle dage var en CIO en it-chef, der var vokset op i infrastruktur med styr på it og kun fokuserede på det. Det er også vigtigt, at vi har det i dag, men i dag er en CIO en naturlig integreret del af en virksomheds ledelse,"

"Vi skal kunne snakke forretning. For vi kan ikke forvente, at forretningen kan snakke it. Og jeg vil vinde, fordi jeg er eksemplet på en CIO, der godt kan snakke forretning,” siger Susanne Schustin.