Artikel top billede

Han er en af Danmarks bedste CIO'er: Sådan udnytter Bestseller-CIO Nicolas Skovmand sin erfaring fra hæren

Nomineret til Årets CIO 2023: Nicolas Skovmand, der er CIO hos Bestseller og tidligere officer, kan se en række ligheder mellem at være soldat og hvordan man som chef for en tech-organisation angriber implementeringen af digitale løsninger.

Nicolas Skovmand er tidligere officer i den danske hær. Og selv om der måske er langt fra slagmarken til digitale løsninger, så kan Bestseller-CIO'en rent faktisk bruge sin erfaring fra slagmarken på kontorerne ved Aarhus havn.

Det fortæller han til Computerworld i forbindelse med nomineringen til Årets CIO 2023.
Her står han i spidsen for Bestseller Tech-organisationen, der har omkring 300 ansatte.

Det er i øvrigt bevidst, at det hedder Bestseller Tech og ikke Bestseller it, forklarer han.

Det skyldes, at EDB som begreb havde en værdi indtil 90'erne, hvorefter informationsteknologi tog over efterfølgende, siger han.

"Jeg synes, at tiden er inde til at stryge i’et, fordi det er mere end bare information, vi arbejder med. Vi arbejder med teknologi i alle mulige afarter," lyder det.

Bygger egen Digital Fashion Platform, herunder ERP: Det bliver betydeligt billigere

Nicolas Skovmand fortæller også, at hans tech-organisation er i fuld gang med at bygge sin egen digitale fashion platform, herunder også ERP.

Adspurgt om, hvad det skyldes, siger han, at det nok ville have været nemmere at gå i byen og købe et færdigt produkt - og det gør Bestseller da også på nogle områder, lyder det fra Skovmand.

"Vi har analyseret os frem til, at der er nogle steder, hvor vi ikke vil bygge selv. Vi vil ikke bygge HR-systemer og finance controlling-systemer, og vi vil heller ikke bygge avancerede warehouse management-systemer."

Men der er en række områder, hvor Bestseller gerne bygger selv, fordi organisationen er overbevist om, at det simpelthen er den eneste måde at få den bedste løsning på, som understøtter virksomhedens forretningsmodel og krav om agilitet, lyder det.

Det gælder blandt andet en selvbygget leverandørportal, en kundeportal samt et salgs- og indkøbsmodul.

"Vi vil ikke gå på kompromis med, hvordan vi kører vores forretning. Og når du vælger et standardsystem, er du nødt til at gå på kompromis og vælge nogle best practice-processer fra softwareleverandøren, og så kan du selvfølgelig konfigurere dig omkring det," siger han og fortsætter:

"Der vil vi bevæge os en lille smule mod strømmen i forhold til, hvad andre gør."

Er løsningen bygget færdig endnu?

"Nej, men vi er i fuld gang med det," siger han og forklarer, at nogle moduler er blevet bygget og implementeret.

Det er dog kun et af elementerne i at bygge et ERP-system, forklarer han.

For mange virksomheder gælder det nemlig, at de har en masse gamle versioner af forskellige ERP-systemer, der skal opgraderes. Opgraderingen bliver dog i virkeligheden en fuld implementering af en ny ERP-løsning, fordi virksomhedens standard-ERP-system er blevet skævvredet, forklarer Skovmand.

"Ved at gøre det her, skaber vi i virkeligheden organisatorisk rum til, at den digitale agenda, som ikke kun drejer sig om ERP-systemer, handler om andre og endnu mere værdiskabende ting. Vi kan tage det modul for modul og dermed også forretningsmæssigt have en væsentlig lavere risiko end et stort ERP-system, hvor hele organisationen stort set bliver opslugt i ERP og efterlader yderst begrænset rum til den digitale transformation," lyder det.

Bliver det dyrere eller billigere at bygge jeres eget ERP-system i forhold til at købe et færdigt?

"Det bliver betydeligt billigere," siger han og fortsætter:

"De to gange, det er gjort før i Bestellers historie, var TCO'en nok den laveste i verden på en ERP-løsning," lyder meldingen.

Angriber digitale løsninger, som man ville angribe by

"At angribe ind i en by eller implementere en digital løsning, har visse former for ligheder," lyder det fra Nicolas Skovmand, der har en baggrund i militæret.

Han forklarer, at begge dele er superkomplekse. Hvor det i militæret er et spørgsmål om, hvorvidt fly, kampvogne, artilleri, ingeniørtropper og diverse andre enheder kan arbejde sammen, så gør det samme sig gældende i en forretningsmæssig kontekst, siger han.

"Kan sourcing arbejde sammen med indkøb, som kan arbejde sammen med logistik, som kan arbejde sammen med finans og med med en tech-organisation, som er sådan relativt komplekst. De mekanismer er mere eller mindre det samme," lyder det.

Derfor handler det for ham om, at han skal kunne kommunikere ting, der er meget komplekse, på en meget tydelig og forståelig måde.

Samtidig gælder det også om at kunne motivere folk til at have de samme mål, forklarer Skovmand.

"Mange af elementerne er de samme. Du skal bare lige kunne tage det grønne tøj væk, og så tage dit almindelige tøj på," lyder det.

CIO'en vil dog ikke sætte tal på, hvor meget billigere det bliver. Kun at det bliver signifikant billigere.

"Det kan jeg godt skrive under på," lyder løftet.

Men selvom Skovmand regner med, at denne løsning kommer til at være succesfuld i Bestseller, så er det ikke en anbefaling til samtlig it-chefer i Danmark, siger han.

"Det afhænger af virkeligheden. Det handler om typen og størrelsen af virksomheden og hvad du selv har kompetencer og kapacitet. Vi har en størrelse, hvor vi godt kan retfærdiggøre, at vi gør det selv," siger han.

"Det giver os en uafhængighed fra software-leverandører, som nogle gange lige skruer 15 procent op på prisen, fordi dollarkursen er lidt lav, eller hvad det nu kan være."

"If you build it, you own it"

Når der bygges digitale løsninger hos Bestseller, er det de digitale produktteams, der bygger løsningerne, som efterfølgende også har det fulde end to end-ansvar for, at løsningerne kører, kan skalere, er sikre og løbende optimeres, forklarer Nicolas Skovmand.

Kan du forklare mig, hvad det betyder, at I arbejder med digitale produktteams og ikke projekter?

"If you build it, you own it. Det betyder, at når vi har en forretningsmæssig idé, så bliver det enten embeddet i det eksisterende digitale produktteam, eller også er vi nødt til at etablere et nyt produktteam omkring den digitale løsning," lyder det.

Skovmand forklarer, at man derfor arbejder med en bestemt metode for ansvar.

"Det team, som designer og udvikler løsningen, har selv ansvaret for den fulde implementering og den efterfølgende operations. Vi kører et agilt product management setup og udvikler digitale produkter. Der betyder også, at det er produktteamet, som står på mål for løsningen 24-7 og selv har det fulde ansvar for operations," lyder det videre.

Ifølge ham er det afgørende, at disse teams er fuldstændig optaget af at understøtte brugerne af det produkt, de leverer.

"Jeg ved, at alle vil sige, at det gør vi også. Men ikke alle rammer den rent hver gang. Og du kan kigge på nogle af de offentlige it-projekter, sygehusløsninger og lignende, der har fejlet på mange parametre," siger han og fortsætter:

"Det er, fordi man ikke har haft godt nok fat i de forskellige led i værdikæden og ikke har været tilstrækkelig fokuseret på den enkelte brugers reelle behov. Så jeg vil sige, at det vigtigste at tage med herfra er, at 'if you build it, you own it'."

Refererer direkte til CEO og ejer af Bestseller

Nicolas Skovmand forklarer, at en stor del af Bestseller succes med Tech løsninger skyldes, at Danmarks rigeste mand, Anders Holch Povlsen, der ejer Bestseller og er CEO, har understøttet visionen om, at virksomheden udover at være et fashion-firma også er et tech-firma.

Det sker blandt andet ved, at Skovmand refererer direkte til Holch Povlsen. Det er en smule anderledes end andre steder, forklarer han.

"Den helt store forskel er, at man sidder med ved bordet, hvor de forretningsmæssige beslutninger bliver truffet," siger han og fortsætter:

"Det vil sige, at det giver mig en væsentlig bedre indsigt i virksomhedens styrker og udfordringer, så jeg derved både får solide mulighed for at være digital rådgiver for Bestsellers ledelse, men i virkeligheden også for at drive min egen organisation væsentligt mere kommercielt fokuseret.”

Skovmand forklarer, at det giver ham en mere præcis og bedre indsigt i, hvordan han også skal tænke, og hvordan andre dele af forretningen tænker og handler.

"Jeg tænker på samme måde som dem, men altid med fokus på, hvordan vi så får understøttet forretningen fra en digital synsvinkel til at kunne indfri vores mål."

Derfor anbefaler Bestseller CIO'en også øvrige virksomheder, som ikke har den konstellation, at genoverveje, hvilken rolle deres tech- og it-afdeling skal spille i forhold til, om de sidder med ved bordet eller ej.