Kan teknologiforståelse i skolen gøres os til mere end forbrugere af teknologi?

Klumme: Det er helt afgørende, at vi bliver skabere af teknologiske forandringer og ikke kun forbrugere. Derfor er jeg positiv over for ideen om teknologiforståelse som et fag i folkeskolen.   

Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Jeg tror, at vi er i gang med to meget store og langsigtede forandringer i disse år(-tier).

Den ene er den digitale- og den anden er den grønne omstilling.

Derfor er det interessant at læse den dugfriske digitaliseringsstrategi, som er udklækket af det unge digitaliserings- og ligestillingsministerium.

Et af de punkter, som jeg hæfter mig ved i strategien, er, at den lægger op til faget teknologiforståelse i folkeskolen.

Ganske vist som et valgfag, men heldigvis med en opkvalificering af lærerne som en del af pakken.

Det er på tide og helt rigtigt. Digitaliseringen er jo ikke noget nyt, men en langsigtet og væsentlig forandring, og vi får brug for nye generationer med bedst mulig digital dannelse.

Det handler indledningsvis om at kunne vælge til og fra og have kritisk sans over for de digitale nyskabelser, der mere og mere overtager dagsorden for børn, unge og voksne. For digitalisering er jo også showbusiness (big time!).

I anden omgang handler det om, at vi for alvor skaber noget med teknologien. Altså at vi spænder hele den digitale motor foran vores egne ønskede forandringsprojekter.

Sådan arbejder vi ude i virksomhederne, og det er langt mere business og værditilførelse end showbusiness og påvirkning.

Brætspil og digitalt kernesystem

Forleden dag havde jeg besøg af en gymnasieklasse fra Svendborg på vores ny SAP kontor.

Vi spillede et brætspil, som handler om at få en virksomhed til at optimere it-udnyttelsen med henblik på at skabe mest mulig forretningsværdi.

Under behørig hensyntagen til bæredygtighed og datasikkerhed. De 25 unge og deres lærer var godt engagerede.

De var opdelt i tre teams, som havde hver deres bræt, og de konkurrerede mod de andre grupper. Diskussionerne kørte livligt, og alle var aktive.

Det kommer næppe som en overraskelse for læsere her på Computerworld, at spillet (som er udviklet af SAP) belønner et robust digitalt forretningssystem med styr på datagrundlaget.

ERP-verdenen har nok ikke ry for at være det mest eksotiske og innovative sted i tech-industrien.

Vi arbejder meget ”behind the scenes”, og derfor er det fint, at vi trækker på lidt gaming og oplevelse for at formidle den kompleksitet som ligger omme bag brugeroplevelsen.

AI som showbusiness?

Danmark har efter min mening gode kort på hånden for at bruge digitaliseringen aktivt og offensivt til at fremme vores demokratiske samfundsmodel.

Men det kræver først og fremmest, at mange danskere får et aktivt og kreativt forhold til at bruge data og software til at forme arbejdsprocesser, virksomheder og produkter.

Jeg håber, at de unge fra Svendborg fik lidt blod på tanden forleden.

Der er en verden til forskel på at være en dygtig forbruger af digital showbusiness og en digital forandringsagent.

Teknologiforståelse i uddannelsessystemet og ud til alle faggrupper er helt sikkert en god start.

Når man kigger videre i digitaliseringsstrategien, så kan jeg desværre ikke lade være med at ryste lidt på hovedet.

”Danmark skal gå forrest med at udnytte mulighederne, der følger af kunstig intelligens”, står der i strategien.

Og det skal foregå, ansvarligt, etisk og med respekt for individ og demokrati. Derfor er der afsat 100 millioner kroner til forskning og udvikling i 2024.

AI tiltrækker enorme mængder af ressourcer og globale investeringer i disse år. Milliarder og atter milliarder.

At positionere Danmark som ”helt fremme” og så ville tages alvorligt for at investere 100 mio. kr er helt på månen. Det er ikke business. Det er showbusiness.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Nordjylland

    Jyske Bank

    Senior Informationsarkitekt

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S