Open source CRM

Udbuddet er ikke stort, når man kigger efter open source enterprise-klasse applikationssoftware. Vi kigger på to webbaserede CRM-løsninger, og de giver ikke indtryk af at være plukkemodne endnu.

Open Source CRM

Når vinklen er desktop-programmer, så er udbuddet af open source programmer stort og varieret, og mange applikationer kan leve op til deres dyre, kommercielle forbilleder. Men når man kigger på enterprise-applikationer som CRM (Customer Relations Management, kundestyring) og ERP (Enterprise Resource Planning, virksomhedsstyring og -planlægning), så er der ikke den samme mængde kvalitetssoftware at tage af.

PC World Online har været på udkig efter open source CRM-software, og udbuddet var ikke imponerende. Efter en grovsortering stod vi med to webbaserede kandidater på hånden. Relata fra firmaet Stratabase, og Anteil fra firmaet af samme navn. Begge applikationer bygger på PHP, Apache og MySQL, og begge er udsendt under licensen GPL (GNU Public License), som også Linux er udsendt under.

Relata
Relata er et modul-baseret CRM-system, som i øjeblikket består af et salgsstøtte-modul, og Relatamail, som er et system til håndtering af markedsføring via e-mail. Relata kan downloades fra projektets hjemmeside.

Versionsnummeret er blot 0.2.4, og der også en del mangler ved systemet. Installationen krævede en del krumspring, og det lykkedes ikke at få det op at køre under Windows 2000. Under Mandrake Linux 8.0 gik det dog bedre, men der skulle stadig lidt håndkraft til, udover hvad den medfølgende dokumentation kunne fortælle os.

Relata

Installationsfilen downloades og udpakkes, og dernæst skal der oprettes en database ved navn "relata" i MySQL. En tabelstruktur til denne database sættes op i MySQL via scriptet mysql.relata.sql, som ligger i mappen relata-0.2.4\scripts. Dette gøres nemt via phpMyAdmin. Derefter flyttes mappen relata-0.2.4\wwwroot til et sted i Apaches web-rodmappe. Så skal der ændres et par linier i filen config.inc.php. Det drejer sig om linierne

$_PHPLIB["basedir"] = "/usr/www/apache/htdocs/relata-0.2.4/wwwroot/";

$_PHPLIB["webdir"] = "http://www.hostname.tld/relata-0.2.4/wwwroot/";

- hvor den første line skal sættes til stien, hvor Relata-filerne befinder sig (samme mappe som config.inc.php), og den anden linie skal indeholde webadressen til samme mappe. Hostname er obligatorisk i den anden linie, og til testformål kan man benytte testmaskinens IP-nummer.

Vi omdøbte mappen relata-0.2.4 til relata, og placerede den i roden af Apaches web-hierarki, så adressen i anden linie blev til

http://172.1.1.1/relata/wwwroot/

Så langt så godt. Men som sagt skulle der lidt mere til, for at få programmet til at virke. For det første skal der slettes to blanke linier i bunden af config.inc.php efter det afsluttende "?>"-php-mærke, og dernæst skal der indsættes en enkelt dummy-række i tabellen "accounts". Men så fik vi også Relata til at køre.

Til at starte med skal brugerne oprettes, og det gøres via et adminstrationsgrænseflade, som åbnes via adressen http://172.1.1.1/relata/wwwroot/admin/ i vores tilfælde.

Relata består af en række skærme, Contacts, Accounts, Opportunities, Activities, Settings og Group Email. Anvendelsen er lige ud af landevejen, og webgrænsefladen virker egentlig ganske udmærket, men systemet har en del minusser.

For eksempel kan forskellige brugere ikke dele information, hvilket omvendt betyder, at alle brugere enten må logge ind under samme brugernavn, eller manuelt dele kontakter. Det er ganske upraktisk, og udviklerne bag Relata lover da også, at dette forhold vil blive udbedret snarligt. Et andet problem er, at man skal have skærmen op i en temmelig høj opløsning for at kunne tilgå alle felter uden at scrolle.

Brugergrænsefladen benytter JavaScript til at implementere funktionerne, og der er rapporteret problemer ved brug på for eksempel Internet Explorer 5 på Macintosh. Dermed ryger der lidt af pointen ved at benytte en webgrænseflade.

Alt i alt kan Relata få vurderingen "lovende", men der skal redes et par tråde ud inden programmet er anbefalelsesværdigt.

Anteil

Anteil
Anteil er en anden kandidat til open source, webbaseret CRM-software. Installationen af Anteil, ud fra de filer som findes på firmaets hjemmeside, er en temmelig kompliceret affære, og det kræver specielt tilrettede versioner af Apache, MySQL og PHP. Det kan dog være, at installationen er nemmere, hvis man køber og betaler firmaets cd.

Vi kunne ikke få installationen til at virke under Mandrake, og efter lidt kratluskeri i de installerede mapper lod vi rønnebær være rønnebær og kiggede i stedet på den funktionelle demo, som man kan afprøve på Anteils hjemmeside.

Der er masser af funktionalitet i Anteil, men webgrænsefladen virker umiddelbart lidt klodset, og slet ikke så intuitiv som Relata. Aktivitetskalenderen fyldte eksempelvis mere end hele skærmen, og det var ikke særligt overskueligt.

Ikke modent endnu
Helhedsindtrykket af Anteil gav ikke noget at råbe hurra for. Relata virker dog som et produkt, det kan være værd at holde øje med i fremtiden, men den nuværende version virker ikke moden som pakkeløsning betragtet. Open source verdenen har dog tidligere disket op med det ene professionelle produkt efter det andet, så mon ikke fremtiden også kan byde på noget i denne arena. Men indtil videre kan Siebel og Oracle altså godt sove trygt om natten.

Læses lige nu

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    LB Forsikring

    Digital delivery manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S