Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Mange virksomheder investerer allerede nu i en bred vifte af systemer, som ERP, kundeserviceplatforme, lagerstyring og regnskabssoftware.
I praksis indeholder alle de løsninger komponenter, som er baseret på kunstig intelligens og bliver dermed også en del af virksomhedens samlede indkøbsbeslutninger.
Spørgsmålet er derfor ikke længere, om AI bør indgå i indkøbsstrategien, men om organisationen er klar til at tage det ansvar, der følger med.
Alt for ofte bliver AI stadig betragtet som en rent teknisk komponent, der hører hjemme i it.
Det begrænser både udbyttet, udvikling og robustheden af løsningen. I virkeligheden er AI en forretningskritisk teknologi, der påvirker strategi, etik og forretningsmodel.
Et tydeligt eksempel er Amazons rekrutteringsværktøj, hvor algoritmen viste systematisk bias mod kvinder, med alvorlige konsekvenser for både omdømme og rekrutteringspraksis.
AI skal matche forretningsstrategien
Det handler derfor ikke kun om at vælge den billigste leverandør, når der skal indkøbes systemer og løsninger. Teknologien, og særligt teknologien bag den kunstige intelligens, skal matche virksomhedens behov, værdier og langsigtede mål.
Hvis kravspecifikationen ikke er præcis på det område, kan man som indkøber eller beslutningstager, risikere at stå med en løsning, hvor den kunstige intelligens ikke hænger sammen med resten af virksomheden.
I værste fald fører det til spredte, ineffektive implementeringer, der trækker virksomheden i modsatrettede retninger og underminerer forretningsstrategien.
Kontraktstyring er derfor afgørende i arbejdet med AI, fordi teknologien løbende udvikler sig og kræver tilpasning.
AI-løsninger skal hænge sammen med forretningsmæssige outcome-krav, så det bliver muligt at følge op på, om løsningen skaber den ønskede effekt, og hvem der har ansvaret, hvis den ikke gør, for eksempel hvis en chatbot skader kundeoplevelsen. Det vil også gøre bedre kontraktstyring mulig.
Etik og ansvarlighed i AI-indkøb
AI er ikke værdineutralt. Løsninger med bias, uigennemsigtighed eller manglende ansvarlighed kan få alvorlige konsekvenser, juridisk, omdømmemæssigt og økonomisk.
Etik og ansvarlighed skal indgå som en fast del af kravspecifikationen. Indkøb spiller en central rolle i at sætte standarden ved at stille klare krav til transparens, datasikkerhed og ansvarlig brug af AI.
Afdelingen skal samtidig sikre, at både leverandør og forretning løbende følger op på, hvordan løsningen fungerer i praksis, og at etiske hensyn bliver tænkt ind både ved anskaffelse og i den daglige drift.
Det kræver også, at virksomheden etablerer den nødvendige kontrol med AI’s databehandling.
Det kan ske gennem overvågning, stikprøver og andre former for systematisk opfølgning, der sikrer, at løsningen fortsat lever op til både interne standarder og eksterne krav.
Evaluer på AI og videreudvikling
Når virksomheder investerer i digitale løsninger, der indeholder AI, er det afgørende, at den kunstige intelligens ikke forsvinder ud af fokus efter implementeringen.
AI-komponenter skal man løbende evaluere og videreudvikle på, som en integreret del af den samlede løsning.
Det betyder, at evalueringen af leverandører og løsninger, som en del af et udbud skal inkludere, hvordan AI-delen faktisk fungerer: Understøtter den de ønskede forretningsmål, eller de outcome baserede krav fra forretningen, som er nødvendige som en del af kravspecifikationen? Er den tilpasningsdygtig? Og leverer leverandøren den nødvendige dokumentation, vedligeholdelse og udvikling?
Da AI i løsninger kan ændre adfærd og funktion over tid, som følge af data, brugsmønstre eller opdateringer, er det nødvendigt med faste procedurer for opfølgning.
Hvis AI-komponenten ikke indgår i det løbende evaluerings- og styringsarbejde, risikerer man at stå med en løsning, der ikke længere matcher virksomhedens behov eller værdier.
At inddrage AI aktivt i den videre udvikling og vurdering af løsninger er derfor afgørende for at sikre både driftssikkerhed, forretningsværdi og ansvarlig anvendelse. Der er derfor en god sammenhæng med kontraktstyringen.
Brug AI strategisk, ikke taktisk
AI er ikke blot en ny funktion i virksomhedens teknologiske infrastruktur, det er et fundament for fremtidens forretning.
At AI skal ses som en strategisk mulighed er et ufravigeligt faktum. De løsninger, der skal drive virksomheder fremad, skal ikke alene være implementeret godt, de skal være på forkant og løbende tilpasse virksomhedens udvikling og mål.
Kunstig intelligens er en langsigtet investering, der kræver strategisk forankring, ikke blot en isoleret teknologisk beslutning.
AI er ikke længere noget, der "sker i IT".
Det bliver købt, implementeret, og dermed formet, gennem indkøb. Og det starter med de beslutninger, indkøbsafdelingen træffer.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.