En nylig dom i en retssat om ophavsret kan meget vel komme til at føre til et forbud mod anvendelsen af ad-blockere i Tyskland.
Sådan lyder bekymringen fra Mozilla, der er selskabet bag den udbredte Firefox-browser.
I retssagen har online-selskabet Axel Springer sagsøgt selskabet bag browser-udvidelsen AdBlock Plus, Eyeo, for brud på sin copyright.
Axel Springer står bag en række store medie-sites som Politico. Bild, Business Insider og Welt og henter en del af sin omsætning på annonce-visninger.
Selskabet mener, at ad-blockere - der blokerer for netop visning af annoncer - er brud på den copyright, som man som udgiver har på et websites HTML/CSS-kode.
Ad-blockeren installeres nemlig som en browser-udvidelse og ligger dermed inde i selve koden. Axel Springer kalder det for ‘ulovlig gengivelse og modifikation’ af en beskyttet kode.
Sagen har bølget frem og tilbage i det tyske retssystem i årevis og følges med stor spænding i den tyske mediebranche.
Og konsekvenserne kan blive store, mener Mozilla, for ikke bare mediebranchen, men for alle, der anvender og udbyder browser-udvidelser.
Hos Mozilla advarer Senior IP & Product Counsel, Daniel Nazer, om, at en dom på grund af den tekniske struktur bag browser-udvidelser meget vel vil kunne få følger for alle andre udvidelser - og dermed begrænse brugernes frie valg, som han skriver.
Det kan eksempelvis være at beskytte deres privacy eller forbedre tilgængeligheden.
“Vi håber inderligt, at Tyskland ikke bliver det andet land i verden efter Kina, der forbyder ad-blockere,” skriver han bekymret i denne blogpost.
Bleepingcomputer skriver, at en endelig afgørelse i sagen mellem Axel Springer og Eyeo kan ligge flere år ude i fremtiden.