Snørklet vej mod åbenlyse gevinster

Modningsprocessen i forbindelse med e-indkøb har været lang og besværlig, men nu begynder virksomhederne at hive gevinsterne hjem.

Modningsprocessen i forbindelse med e-indkøb har været lang og besværlig, men nu begynder virksomhederne at hive gevinsterne hjem.

Det lyder enkelt, men det har været et meget langt og sejt træk at sætte strøm på indkøbsprocesserne i danske virksomheder.

Teknologien, som grundlæggende bygger på udveksling af data via internettet, har i mange år været til både leverandørerne og indkøbernes rådighed.

Spåede gevinster udeblev

Det har heller ikke skortet på rapporter og beregninger, der har spået store gevinster ved at skabe overblik over indkøbsprocesserne ved hjælp af redskaber som e-procurementsystemer, e-auktioner og indkøbsportaler.

Set med en udenforståendes briller kan det vel kun være forbundet med fordele at foretage indkøb af metervarer som kuglepenne, planter og kaffe til hele organisationen hos en leverandør frem for 20.

Priserne kan presses, fakturaerne behandles elektronisk og der skal bruges færre ressourcer på indhentning af tilbud. For blot at nævne nogle af de mest åbenlyse gevinster.

Mange fejlslagne projekter

Alligevel har mange virksomheder været udsat for fejlslagne e-procurementprojekter, for i de tidligere projekter glemte man en helt afgørende faktor, der havde meget lidt med elektronik og processer at gøre: brugerne og ledelsen.

Morten Munkgaard Møller arbejder i dag hos Lego med udvikling af indkøbsprocesserne. Indtil for tre måneder siden var han knyttet til Aarhus Universitet som forsker og underviser i e-procurement:

– Der er nødt til at være en organisatorisk opbakning. Mange steder er der blevet sagt, “nu håber vi, I vil bruge det nye system”. Erfaringerne har vist, at det ikke er nok. I stedet bør det lyde: ”Hvis du ikke bruger systemet, så vil virksomheden ikke betale for varen”, siger Morten Munkgaard Møller.

Tidligere ingen interesse

Samme betragtning har Søren Vammen, direktør hos DILF, Dansk Indkøbs og Logistik Forum.

– Det har tit undret mig, hvor meget administrerende direktører kan gå op i små detaljer som farven på tæppet i receptionen, men bekymrer sig så lidt om indkøb. Mange gange har det lydt fra toplederen til indkøbsafdelingen: Gør noget ved de indkøb, men forstyr ikke forretningen, siger Søren Vammen, som peger på, at det slet ikke kan undgås at forstyrre forretningen – det er jo her, brugerne af de nye systemer og processer sidder.

Læs hele historien i juni-udgaven af magasinet CIO

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cloud

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse