Giv en fordel, og du kan sælge alt

Klumme: Alt kan sælges på nettet, men det er nødvendigt at give kunderne en grund til det. Hvis du ikke kan give dem noget ekstra, så sænk dine priser.

Artikel top billede

Du vil måske mene, at der er varer, man ikke kan sælge på nettet, og det er jeg generelt uenig i.

Jeg har endnu ikke hørt om varer, der ikke kan sælges på nettet, men bevares, der er nogen, der ligger mere til højrebenet end andre.

Der kan være varer, der er svære eller dyre at sende, varer der er let fordærvelig, varer der er meget dyre, og derfor næsten kræver, at folk ser dem.

Fisk sælger da

Men når Skagen Food, via nettet, kan få flere tusinde danskere til at abonnere på frisk fisk og skaldyr, så er der ikke nogen der skal fortælle mig, at noget er umuligt at sælge på nettet.

Hvilke varer du skal sælge i din butik, er derfor ikke noget, der er nemt at bestemme sig for.

Men jeg vil anbefale, at du følger dit hjerte og sælger noget, du selv er vild med.

Det vil give din hverdag mere indhold, og din glæde ved produkterne vil helt sikkert smitte kraftigt af på dine tekster og de billeder, du vælger og generelt på hele butikkens udformning og din efterfølgende succes.

Hus, bil, feriet og alt andet

Selv køber jeg næsten alt på nettet.

Jeg købte mit hus og min bil, mine ferier, meget af min mad, hundefoder og akvarium, computerudstyr, stereoanlæg, mobiltelefon, ja selv mit bryllup i Las Vegas for seks år siden blev købt og betalt med Mastercard på nettet.

Mit hundefoder bliver ikke købt på nettet, fordi det er billigere.

Det er, fordi det bliver båret hjem og stillet i vores carport.

Så slipper jeg for at slæbe 3 X 10 kg hundefoder hjem.

Grunden til, at jeg køber grøntsager hos Aarstiderne.dk, er, at det bliver leveret, vi får opskrifter med, og vi bliver inspirerede til at lave nye spændende ting, i stedet for at stå nede i supermarkedet og ikke rigtig vide, hvad vi skal lave.

Derfor skal du huske at, i en e-butik skal der være en fordel.

Det nytter ikke noget at sælge almindelige varer til almindelige priser med almindelig service.

Du skal ikke lave den fejl, jeg ser af og til, hvor e-butikker sælger luksusvarer som Kloss-radioer, parfume, tasker og tøj til normalpris.

Hvis en Kloss-radio koster 1.395 kroner hos Fona, nytter det ikke, at sælge den til 1.395 kroner på nettet, med mindre man tilbyder en eller anden fordel.

Når folk køber luksusvarer, så har de en stor fornøjelse ved at gøre det om lørdagen.

De går stille og roligt ned i butikken, kigger, bliver ekspederet, bliver rost af ekspedienten og bliver bekræftet i, at de har valgt den helt rigtige vare.

Folk skal kompenseres

De får den pakket ned i en fin pose og spadserer op og ned af det lokale strøg og hygger sig med, at andre mennesker kan se, at de har handlet i den fine forretning.

Det er for de fleste mennesker en meget stor del af at købe luksusvarer.

Hvis folk skal købe luksusvarer på nettet, så bliver de berøvet den oplevelse, der er en del af den pris, de betaler for varen.

De skal derfor kompenseres på en eller anden måde.
Hvis du ikke kan tilbyde en ekstraordinær service, skal kunderne som minimum kunne købe varen til en lavere pris end i butikkerne.

Sparer de for eksempel 200 kroner på en Kloss radio, så skal de vurdere om de 200 kroner er værd at spare i forhold til den oplevelse, de bliver berøvet for. Det vil nogle gerne, og andre vil ikke.

Men en ting er helt sikkert: Giver du dem ikke noget, så bliver dit salg uendeligt småt.

Martin Thorborg er direktør for Spamfighter og forfatter af bogen www.e-pusher.dk om effektiv e-handel.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S