Publikum stormer scenen

Klumme: Konvergens er en kras syre, der ætser gamle normer og strukturer i medieverdenen bort. Selv om vi har været vant til at være publikum, bliver vi nu aktive deltagere.

Artikel top billede

I takt med digitaliseringen er medierne smeltet sammen, og gamle faggrænser og skel mellem industrier er opløst.

Næste runde handler om, at forskellen mellem producent og forbruger – eller måske snarere mellem sender og modtager – udviskes.

I stedet bliver vi alle deltagere.

Vi har fået grejet til det.

YouTube det arketypiske eksempel

Den samme laptop som kan bruges til at downloade og vise det, andre har produceret, kan bruges til selv at producere og uploade indhold som andre kan se.

Hvad enten det er mobiltelefonen eller hjemmets mediecenter, så vil vores digitale grej ikke kun blive brugt til at modtage input, men nok så meget til at sende svar, vurderinger, kommentarer og nyt indhold ud på nettet.

YouTube er det arketypiske eksempel.

I årtier har vi gået og set frem til den dag, hvor vi øjeblikkeligt kunne hente enhver film og ethvert tv-program hjem over nettet.

Med YouTube er det teknisk ved at være virkelighed, men vi kan dårligt genkende den gamle drøm, for i praksis har den fået en anden karakter.

Mediet er blevet kapret af brugerne.

Produceret af amatører

En meget stor del af trafikken er ikke lavet i Hollywood eller af professionelle producenter, men derimod af børn, studerende, hobbyfolk og alle mulige andre amatører.

Mange af de største hits på YouTube er optaget af folk, der nærmest tilfældigvis havde et kamera i hænderne, da noget enestående udspillede sig foran dem.

Kendetegnet ved de mange web 2.0 tjenester som Flickr, Del.icio.us, Ebay og så videre er, at den måde, man bruger mediet på, er med til at skabe resultatet.

Tydeligst er det i multiplayer online games, som Everquest eller SecondLife, hvor man er nødt til at træde ind på scenen for at kunne se, hvad der sker.

Det spiller simpelthen ikke, hvis man ikke selv foretager sig noget.

Publikum bliver deltager

De, der førhen var publikum, skal nu lære at påtage sig rollen som deltager.

Men de, der hidtil har været afsender skal tilsvarende lære at være modtager og medspiller.

Det betyder, at de traditionelle medieproducenter må åbne for input udefra.

Det er en generel trend herefter industrialiseringens og masseproduktionens tidsalder.

Fremover vil det ikke handle om at lave færdige produkter, men i stedet om at designe komponenter og værktøjer, der gør det muligt for kunderne at deltage i færdiggørelsen og tilpasningen, så den præcist rammer den situation, kunden står i lige nu.

I en mediesammenhæng har det den konsekvens, at der bliver en række nye faktorer – ud over de traditionelle journalistiske kriterier – som bestemmer værdien af information:

Den skal være:

- Modulær. Nemt at dele op i små enheder.

- Let at sende videre og re-kombinere.

- I et standardformat, der kan bruges af alle.

- Open code – med tilladelse og mulighed for at remikse.
Modtagelig for tags og metadata.

- Forankret i et community.

Peter Hesseldahl, journalist og videnskabsformidler ved Danfoss Universe.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S