Artikel top billede

Publikum stormer scenen

Klumme: Konvergens er en kras syre, der ætser gamle normer og strukturer i medieverdenen bort. Selv om vi har været vant til at være publikum, bliver vi nu aktive deltagere.

I takt med digitaliseringen er medierne smeltet sammen, og gamle faggrænser og skel mellem industrier er opløst.

Næste runde handler om, at forskellen mellem producent og forbruger – eller måske snarere mellem sender og modtager – udviskes.

I stedet bliver vi alle deltagere.

Vi har fået grejet til det.

YouTube det arketypiske eksempel

Den samme laptop som kan bruges til at downloade og vise det, andre har produceret, kan bruges til selv at producere og uploade indhold som andre kan se.

Hvad enten det er mobiltelefonen eller hjemmets mediecenter, så vil vores digitale grej ikke kun blive brugt til at modtage input, men nok så meget til at sende svar, vurderinger, kommentarer og nyt indhold ud på nettet.

YouTube er det arketypiske eksempel.

I årtier har vi gået og set frem til den dag, hvor vi øjeblikkeligt kunne hente enhver film og ethvert tv-program hjem over nettet.

Med YouTube er det teknisk ved at være virkelighed, men vi kan dårligt genkende den gamle drøm, for i praksis har den fået en anden karakter.

Mediet er blevet kapret af brugerne.

Produceret af amatører

En meget stor del af trafikken er ikke lavet i Hollywood eller af professionelle producenter, men derimod af børn, studerende, hobbyfolk og alle mulige andre amatører.

Mange af de største hits på YouTube er optaget af folk, der nærmest tilfældigvis havde et kamera i hænderne, da noget enestående udspillede sig foran dem.

Kendetegnet ved de mange web 2.0 tjenester som Flickr, Del.icio.us, Ebay og så videre er, at den måde, man bruger mediet på, er med til at skabe resultatet.

Tydeligst er det i multiplayer online games, som Everquest eller SecondLife, hvor man er nødt til at træde ind på scenen for at kunne se, hvad der sker.

Det spiller simpelthen ikke, hvis man ikke selv foretager sig noget.

Publikum bliver deltager

De, der førhen var publikum, skal nu lære at påtage sig rollen som deltager.

Men de, der hidtil har været afsender skal tilsvarende lære at være modtager og medspiller.

Det betyder, at de traditionelle medieproducenter må åbne for input udefra.

Det er en generel trend herefter industrialiseringens og masseproduktionens tidsalder.

Fremover vil det ikke handle om at lave færdige produkter, men i stedet om at designe komponenter og værktøjer, der gør det muligt for kunderne at deltage i færdiggørelsen og tilpasningen, så den præcist rammer den situation, kunden står i lige nu.

I en mediesammenhæng har det den konsekvens, at der bliver en række nye faktorer – ud over de traditionelle journalistiske kriterier – som bestemmer værdien af information:

Den skal være:

- Modulær. Nemt at dele op i små enheder.

- Let at sende videre og re-kombinere.

- I et standardformat, der kan bruges af alle.

- Open code – med tilladelse og mulighed for at remikse.
Modtagelig for tags og metadata.

- Forankret i et community.

Peter Hesseldahl, journalist og videnskabsformidler ved Danfoss Universe.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

29. maj 2024 | Læs mere


Forbered dig effektivt på cyber katastrofen

Da det ikke længere er et spørgsmål om, om man bliver ramt men et spørgsmål om hvornår, er det essentielt at analysere angrebsflader og designe en effektiv sikkerhedsinfrastruktur, som afvejer sikring af centrale data og systemer mod hensynet til brugervenlighed og medarbejdernes produktivitet.

30. maj 2024 | Læs mere