Artikel top billede

Offline-generationen er på vej

Klumme: Vor tids opdagelsesrejsende skal lære, at ophævelsen af tid og rum skal tilføres en tredje dimension; nemlig fravalg for, at vi rigtig er på opdagelse.

I påsken havde jeg den fornøjelse at rejse over på den anden side af jorden og besøge min familie og tidligere studiekammerater i Australien, og det blev ikke bare en tidsrejse men også en førstehåndsbekræftelse i, hvor “flad” jorden egentlig er blevet.

Jeg var i Australien første gang i 1986, hvor jeg ud over at være til Americas Cup i Perth, også så det meste af det australske kontinent.

Når jeg skulle kommunikere med mine kære her i Danmark, foregik det på millimeter tyndt luftpostpapir, hvor jeg ud over mine lange rejsebeskrivelser også oplyste min familie, hvilken dato og klokkeslæt de kunne forvente, at jeg ville ringe til dem på.

Og 14 dage efter ringede jeg så i fire minutter, og det kostede den nette sum af 120 kroner, hvilket var en formue, da man som rejsende den gang havde et maxbudget til mad og overnatning på 100 kroner om dagen.

Sådan er det ikke længere.

Tid og rum er blevet ophævet

I dag er tid og rum blevet ophævet, man er nemlig altid på, hvor som helst og når som helst.

Således kunne jeg her i påsken sende og modtage mails alle steder.

På min rejse kunne jeg lige opdatere familien om flyveturen i Frankfurt, Singapore og Sydney på de opstillede computere, der var i alle lufthavne.

Da jeg så ankom, kunne jeg ringe hjem og lige vende ugens begivenheder – det koster jo ingenting at ringe i dag, så vi talte en halv time om vejr og vind.

Efter et par dage gik vi lige på iphone – og alle lignede stadig sig selv, men så kunne de også se, hvordan det så ud, der hvor jeg var.

Billederne, jeg tog fra turen, blev selvfølgelig dagligt uploaded og sendt hjem.

På nettet kunne jeg finde nyheder fra Danmark og vise sjove klip fra DR til familien i Australien.

Svært at være langt væk

Så hvis det ikke var for den 26 timers lange rejse, ja så kunne jeg lige så godt være i byen ved siden af.

Min konklusion blev, at det er rigtig svært at være langt væk i dag.

Det at være væk er ikke længere afhængigt af en fysisk tilstand, det er blevet et individuelt valg. Og hvor min generation har lært at være always on, bliver udfordringen virkeligt at være sometimes off.

Min nabos datter rejser også rundt i Australien i disse dage, og da hun havde været væk i et par måneder smed hun sit SIM-kort væk selv.

Hun var træt af opringninger og sms’er fra veninderne og følte simpelthen ikke, hun kunne være til stede på sin rejse og få fornemmelsen af at være væk.

Offline-generationen er på vej

Hun er således forløber for det nye som nødvendigvis må komme – offline-generationen.

Og her menes der ikke den generation, som man normalt betegner som offline-generationen; nemlig dem på mine forældres eller bedsteforældres alder. Den nye offline-generation er dem, som tager et bevidst valg og siger fra for at komme væk.

Fordi det, der skal til for at komme rigtig væk i dag, er:

- Fravalg af always on kommunikation

- Fravalg af nyhedsstrømmen

- Fravalg af kendte shopping-strøg

Vor tids opdagelsesrejsende skal således lære at ophævelsen af tid og rum skal tilføres en tredje dimension nemlig fravalg for, at vi rigtig er på opdagelse.

Det må nødvendigvis give et boom for rejsedestinationer uden mobildækning eller internetopkobling, udvikling af mobiltelefoner med bevidste fravalg af opkald eller for store off-knapper.

Trine Nielsen er direktør i KonceptFactor.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere