Dansk spilfirma vil skyde janteloven i sænk

Spilfirmaet Zero Point Software sigter efter det internationale marked med spillet Interstellar Marines. Selvom lignende drømme er brast for en række danske spilfirmaer, tror Zero Point Software fuldt ud på projektet til omkring 80 millioner kroner.

Artikel top billede

Det vil koste omkring 80 millioner kroner at producere Interstellar Marines til PC og Xbox 360.

Reportage: Formiddagssolen har allerede godt fat i den slidte københavner-baggård. Selvom lyset giver bygningerne en ansigtsløfting, kan det ikke skjules, at de har set bedre dage.

Den ydmyge dør med navnet Zero Point Software afslører heller ikke, at der på den anden side er gang i et hæsblæsende science fiction-drama, der foregår i det 23. århundrede.

Men det er det, der er visionen for de 12 ansatte i spilfirmaet: Et vildt first person shooter-spil, der foregår langt fra jorden - med aliens, rumskibe og hårdtslående våben.

For virksomheden Zero Point Software er det dog nogle helt andre udfordringer, der præger dagligdagen anno 2007.

Spillet Interstellar Marine vil koste i omegnen af 80 millioner kroner at producere til PC og Xbox 360, og når der samtidig skal bruges 40-45 ansatte, siger det sig selv, at der skal penge til, for at drømmen kan realiseres.

Trailer gav bonus

Det mener de to virksomhedsstiftere, Nicolai F. Grønborg og Kim Haar Jørgensen, nu ikke bliver noget problem.

"Vi har jo snakket med mange folk, der maler fanden på væggen og mener, at det er umuligt at slå igennem. Men i vores tilfælde har oplevelserne kun været positive," fortæller Game Director Kim Haar Jørgensen.

I 2006 udgav Zero Point Software, der på det tidspunkt kun havde fire ansatte, en trailer til spillet.

Traileren er indtil videre blevet downloadet mere end en million gange på nettet, og det er et langt stykke hen ad vejen den, der får firmaet til at tro på den fremtidige finansiering.

"Traileren gjorde, at vi blev kontaktet af 12 af de store publishere (spilforlag, red.), som gerne ville vide, hvem i alverden vi var," fortæller Kim Haar Jørgensen.

Har penge til at leve for

Selvom det endnu ikke har ført til nogen konkret kontrakt med et spilforlag, betød interessen, at investorerne fik lyst til at skyde flere penge i Zero Point Software.

En engelsk investor har derfor indtil videre pumpet 3-4 millioner i spilfirmaet, og derfor kunne Zero Point Software for nylig øge bemandingen til 12 personer, der nu er i fuld gang med at producere de første dele af det egentlige spil.

Hvor lang tid kan I overleve uden et egentlig spilforlag?

"Vi er ikke i panik, for vi er super privilegerede i og med, at de investorer, vi har, er så forstående," siger administrerende direktør Nicolai F. Grønborg.

Han forklarer, at de igangværende møder med forskellige interesserede spilforlag også er med til at fastholde de hidtidige investorers interesse.

For nylig fik Zero Point Software også en ny bestyrelsesformand i form af David T. Hansen, der er administrerende direktør i Novo Nordisk Scandinavia AB.

Janteloven kan ikke bruges

Zero Point Software satser på enten at få en kontrakt med et egentlig spilforlag eller også at finde en investor, der ikke stammer fra selve spilbranchen – men som alligevel vil finansiere produktionen af spillet.

En række danske spilprojekter er i årenes løs kuldsejlede på grund af manglende investorer og spilforlag.

Alligevel Zero Point Software fuldt ud på, at spillet Interstellar Marines vil finde vej til butikkerne.

"Det første, vi gjorde, var at sige, at vi ikke kan bruge janteloven til noget. Vi må tænke out-of-the-box," siger Kim Haar Jørgensen og peger på alternative forretningsmodeller som en del af den strategi.

Lejer sig til udviklingsplatform

Et afgørende økonomisk fordel for Zero Point Software er, at virksomheden ikke – som mange spilvirksomheder ellers gør – laver sin egen platform til udvikling af spillet.

I stedet har Zero Point Software en licens til en såkaldt game engine, der er produceret af en anden virksomhed. Der er tale om en evaluerings-licens, der gør, at Zero Point Software kan prøve teknologien af. På et senere tidspunkt skal virksomheden så investere i den egentlige licens.

"Det betyder, at vi ikke er nødt til at hyre et hav af programmører, som skal opfinde den dybe tallerken fra bunden," forklarer administrerende direktør Nicolai F. Grønborg.

Gammel idé

Ideen til Interstellar Marines er langt fra ny. Allerede i 1993 havde Kim Haar Jørgensen og Nicolai Grønborg løse tanker om et science fiction-spil, inspireret af Amiga-spillet Hired Guns.

Også film-universer som Starship Troopers, Robocop og Aliens er inspirationskilder, men selvom ingen af disse er nye, var det først efter årtusindeskiftet, at de to iværksættere for alvor satte skub i spil-planerne.

"Det tog lidt tid, men nu er vi i gang med at lave det spil, som vi allerhelst selv kunne tænke os at spille" siger Kim Haar Jørgensen.

Interstellar Marine vil kunne være ude i butikkerne omkring julen 2009.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S