Tabuer om innovation og nye medier III

Klumme: Telereguleringen bremser innovationen på det danske telemarked.

Der er en række forhold, som har stor betydning for, om det lykkes Danmark at skabe sig en stærk position på fremtidens telemarked.

I øjeblikket sætter jeg her fokus på disse områder.

I sidste klumme handlede det om, hvordan chefens forståelse for nye muligheder er en organisations største flaskehals for at klare sig på nye markeder.

I denne klumme vil jeg komme med nogle eksempler på, hvordan telereguleringen ikke mindst med de seneste tiltag bremser innovationen på det danske telemarked.

Direktiv kan være på vej

Tænk sig at nå bommen til Storebæltsbroen og opdage at man har glemt sit Dankort. Hjem igen – med mindre man kunne bruge et andet betalingsmiddel som for eksempel sin mobiltelefon.

Det kan blive virkelighed, hvis regeringen benytter mulighederne i EU’s kommende direktiv om betalingstjenester og hæver grænsen for tilladte betalinger over mobilen fra 75 kroner til 220 kroner.

Hvis man begrænser bankernes monopol på betalingsmidler, vil det åbne et marked for nye innovative it-løsninger for betalinger, hvor it-virksomheder vil konkurrere om at levere de bedste applikationer og softwareløsninger.

Et andet konkret eksempel på innovationshæmmende regulering er dele af forsyningspligten på teleområdet.

Forsyningspligten dækker blandt andet handikapområdet, hvor der er god ræson i at sikre, at handikappede får adgang til særlige eller tilpassede teletjenester.

Det forbedrer deres muligheder for at begå sig ligeværdigt i det danske samfund. Desværre har staten valgt en model for facilitering af forsyningspligten, der modvirker innovation.

Forsyningspligt

Handikaptjenester er indtil nu blevet pålagt som en forsyningspligt for teleudbyderen, som teleudbyderen selv skal betale – altså en ren underskudsforretning.

En sådan pligt animerer ikke til innovation.

Hvorfor skal teleselskaber finde på nye innovative handikaptjenester, hvis prisen for innovationen bliver, at politikerne kræver, at det nye innovative produkt skal stilles gratis til rådighed for kunderne?

Konsekvensen er til skade for de handikappede, der ikke får glæde af nye innovative teletjenester.

De Samvirkende Invalideorganisationers holdning er da også, at dette skal ændres til en model baseret på, at små og store televirksomheder konkurrerer om at levere de mest innovative løsninger for at få opgaven.

Embedsmandsudvalgets rapport om udbud af digitalt tv (DTT) lægger op til at afskære alle væsentlige danske aktører på det danske distributionsmarked, tv-marked eller markeder direkte beslægtet hermed.

Det gælder for eksempel TDC, DR, TV2 og Viasat – kort sagt alle de virksomheder, der har ekspertise på området.

Store må godt byde ind

Til gengæld må store udenlandske virksomheder som for eksempel Deutsche Telekom og svenske Boxer gerne byde ind.

Boxer driver DTT-nettet i Sverige, og er 70 procent ejet af den svenske stat.

Hvorfor forhindrer man innovation udført af danske virksomheder og giver vores nabolandes virksomheder rigtig gode innovationsvilkår?

Og hvad forestiller man sig skulle være incitamentet for danske virksomheder til at lave innovative tiltag om for eksempel digital-tv på mobilen, når man fra embedsværkets side forsøger at udelukke de danske virksomheder fra markedet?

Derudover forekommer embedsmandsrapporten uambitiøs, hvad angår inkorporering af innovativ teknologi i det nye DTT-net.

Eksempelvis stilles der hverken krav om HD-TV eller mobil-tv (via DVB-H og/eller DMB) i udbuddet. Igen forsvinder incitamenter for innovation for danske virksomheder.

Det kunne være interessant at vide, hvad succeskriterierne for sådanne prioriteringer er. Og hvordan hænger det sammen med de høje it-ambitioner, regeringen har for Danmark?

Pouline Middleton er direktør i Crossroads Copenhagen.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

PensionDanmark

Scrum Master

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Cyberdivisionen søger chef for Lokal It - Region Øst

Københavnsområdet

TV2

iOS udvikler til TV 2 Teknologi

Københavnsområdet

KMD A/S

SAP Solution Specialist

Nordjylland

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird