Artikel top billede

DR kan umuligt levere kvalitet på alle sine platforme

Klumme: Ønsker licenbetalerne sig et DR, som sender på ALLE platforme, eller vil vi hellere have unikt indhold i høj kvalitet og smalle programmer? Det er på tide at vælge.

I disse dage svinges sparekniven over DR. Det har udløst ramaskrig i samtlige medier og på Christiansborg, at der skæres i sporten, at B&U flyttes til Århus, og at der nu ikke skal sendes underholdning lørdag aften.

Jeg synes, med man med rette kan spørge, hvor blev strategien af, og hvad forstår DR selv med public service?

Strategi handler jo nemlig både om tilvalg og fravalg – også selv om man befinder sig i en sparerunde. Hvis man skærer i sporten og underholdningen for dermed at være mere public service-agtig, så er det et strategisk valg.

Men så virker det absurd, at man i samme øksehug også fjerner undervisning, jazz-programmer og sender børnefladen til Århus, hvilket traditionelt er klassiske public service-områder.

Samtidig ruster DR sig på sine 37 DAB kanaler, podcaster, styrker Danmarks største hjemmeside, har tre orkestre og kor og har planer om at lave endnu flere tv-kanaler.

Kvantitet eller kvalitet

Er kvantitet ikke efterhånden blevet det parameter, som der styres efter, snarere end kvalitet – både i forhold til tilstedeværelse og seertal?

Og hvor stopper udviklingen, når det gælder tilstedeværelse på platforme – DR har valgt platforme til siden radioens fødsel; måske er det tid til at vælge platforme fra?

Er det tilstedeværelse på alle platforme, som gør, at vi som danskere gladeligt betaler vores licens – er det tilstedeværelsen, der er DR’s unikke public service-opgave?

Eller skal DR lave unikt indhold og sikre en høj kvalitet i sin programflade og lave de programmer, som ikke varetages af de kommercielle kanaler og så lade andre om at sikre distributionen?

Kvantitet - et uendeligt parameter

Spørgsmålet må naturligvis stilles til alle os licensbetalere, der i dag også er påvirket af alt det andet, som også sker i mediemarkedet.

Kvantitet er nemlig i dag blevet et uendeligt parameter, og der kommer hele tiden nye platforme til og steder, hvor man kan finde og distribuere indhold.

Der er Joost, YouTube, et utal af magasiner og aviser – både på print og nettet, radiokanaler i lange baner på net, DAB og FM-båndet, tv på kabel, net, satellit og luftbårent.

Tilstedeværelses-definitionen har i mange medievirksomheder været båret frem af troen på, at cross media – at kunne distribuere det samme indhold på tværs af platforme – kunne sikre et rationale, der gjorde, at antallet af platforme var af mindre betydning, men at det var de redaktionelle kompetencer (content is king) der skulle udnyttes bedre.

Målet har derfor været at høste de rationaler, man kunne, ved at bruge og genbruge det samme indhold på så mange platforme som muligt.

Umulig opgave bare at være til stede

Virkeligheden er dog, at der i dag kun findes få formater som i dag er distributionsafhængig.

Jo, vi kan se tv eller høre radio på nettet og på iPod, men det kræver stadig en ny indpakning, en anden versionering og digitalisering.

Det sidste var f.eks. derfor man så sig nødsaget til at bygge et nyt hus på Amager …

Det er en umulig opgave som public service institution med et lille budget på kun 3,5 milliarder kroner at kunne være til stede på alle disse platforme – hvis man vel at mærke alene ser det som sin opgave at være til stede.

Måske er det derfor tid til at gøre op med paradigmet om, at man som public service-institution skal være til stede med alle former for indhold på alle platforme – ja nu selv også i S-togene, for at legitimere licensbetalingen.

Derfor mener jeg, at det må være tid til at tage en debat om, hvad det er, der for danskerne er vigtigt at definere som public service.

Hvad er det der legitimerer licensbetalingen? Er det tilstedeværelse eller er det kvalitet? Eller sagt på en anden måde; Hvad skal DR være til stede med?

Trine Nielsen er direktør i KonceptFactor.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere