Artikel top billede

Tag dog jeres egen SOA-medicin, it-leverandører

Klumme: Hvorfor er der ikke flere it-leverandører, der er gået i gang med at indføre SOA i deres egne virksomheder, hvis SOA virkelig giver så store forretnings­fordele, som vi bliver lovet ?

For en del år tilbage var jeg ansat i en forlagsvirksomhed, der udgav managementlitteratur.

Uden at fornærme nogen kan jeg vist roligt sige, at ledelsen her satsede på en noget mere traditionel ledelsesstil, end den der blev prædiket i de bøger, vi markedsførte.

Det samme gør sig vist gældende i it-branchen i dag.

I flere år har leverandørerne solgt visionen om service­orienteret arkitektur (SOA) til deres kunder, men det er reelt de færreste af dem, der har taget skridtet selv.

Desværre, for det er jo en verden af store visioner, der bliver lovet.

Meget store gevinster

Men sagen er faktisk den, at der kan være meget store gevinster at hente for it-virksomheder ved at arbejde med serviceorienteret arkitektur i deres forretning.

For det første: Tænk ikke på SOA som en ny it-løsning, men som en måde at designe løsninger og virksomheder på.

En af nøglefordelene ved SOA er muligheden for at genbruge dele af en løsning i andre sammenhænge uden at skulle udvikle fra grunden hver eneste gang.

Og når vi samtidig oplever pres på margin på konsulenttimer på grund af stigende lønomkostninger og prispres fra Indien og andre lavtlønslande, er der alt mulig grund til at se sig om efter måder, vi kan “genbruge” konsulent­timerne på.

Vi kalder det også for SaaS, der i denne forbindelse ikke står for Software-as-a-Service, som det plejer, men der­imod Service-as-a-Software, og handler om, hvordan man gør de gode løsninger til produktkomponenter, der kan genbruges i det næste projekt.

Fleksible arbejdsgange

For det andet: Flere og flere løsninger er baseret på, at førnævnte indiske leverandører tager en del af arbejdet, så prisen kan holdes på et konkurrencedygtigt niveau.

For at kunne dele arbejdet mest hensigtsmæssigt med dem kræver det nogle ganske fleksible arbejdsgange, hvor hele eller dele af opgaven kan håndteres af en underleverandør.

Samtidig er det blevet sværere at skaffe de rigtige ressourcer – en IDC-analyse fra december sidste år viste, at der på det tidspunkt manglede cirka 2.000 kvalificerede it-folk i branchen alene – så også it-virksomhedernes arbejdsgange har brug for at blive set efter i sømmene med henblik på at blive gjort mere effektive.

Og når nu et af kernebudskaberne i SOA-visionen er, at det giver mulighed for fleksible og effektive forretningsgange...

Sidst men ikke mindst vil jeg minde om, at det bedste salgsargument faktisk er, når man bruger det selv (og det virker, selvfølgelig...)

Prøv bare at gå ind i en elektronik­butik og spørg, hvilken mobiltelefon du skal vælge.

De bedste salgsargumenter er altid dem, der er baseret på egne erfaringer og ikke bare på højtlæsning fra salgsbrochuren.

Så der mangler ikke gode argumenter for at gå i gang: Tag nu jeres egen SOA-medicin.

Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere