Artikel top billede

Specialister sætter sig tungt på magten i it-branchen

Klumme: Magtbalancen rykkes, når outsourcing går fra at være en taktisk besparelse til at blive en strategisk, forretningsmæssig beslutning.

BPO-specialisterne (business process outsourcing) kan sætte sig tungt på magten i it-branchen.

Det må være den logiske følge af, at outsourcingydelser bliver mere strategiske, og at beslutningstagerne i stigende grad er topledelsen – uanset hvad der outsources.

Når man vælger at outsource sin lønadministration, sin regnskabsfunktion, sin kundeservice eller sin indkøbsfunktion – som er de områder, der står først for, når virksomheder tænker på outsourcing af forretningsprocesserne – betyder det jo, at man ofte samtidig overlader beslutningen om, hvilken applikation der skal anvendes, og hvor den skal driftes.

Det vil altså sige, at BPO-leverandøren kommer til at spille en meget central rolle i værdikæden: Kundens partner og kontraktholder.

Den rene it-leverandør ser altså umiddelbart ud til at skulle spille andenviolin i den koncert.

Firtrinsraket

På en skala fra "taktisk" til "strategisk" kan man inddele it-relaterede outsourcingtyper i fire trin:

Første trin er den grundlæggende infrastrukturdriftsopgave, IS Outsourcing, de store altomfattende væg til væg-driftsaftaler, der ofte også omfatter overtagelse af medarbejdere.

Andet trin er de mere specialiserede infrastrukturdriftsopgaver inden for eksempelvis sikkerhed, netværk og desktops.

Tredje trin, der kræver større indsigt i kundens forretning end de to foregående, er applikation management, der handler om overtagelse af ansvaret for selve applikationen, og som meget ofte går hånd i hånd med udviklingsopgaven.

Fjerde og sidste trin er så business process outsourcing, hvor man ikke kun outsourcer it-systemet, men også den daglige arbejdsopgave relateret til anvendelsen af systemet.

Ny rolle

I Norden har det længe været udbredt at outsource kundeserviceopgaven, mens væksten i øjeblikket især sker på lønområdet.

Lige uden for døren på spring til at komme i gang på markedet ser vi både HR og regnskab.

Beslutningen om outsourcing bliver i dag truffet af topledelsen.

Det hænger sammen med, at outsourcing i dag spiller en anden rolle end for bare nogle få år siden:

I dag er outsourcing et strategisk værktøj, hvor det tidligere primært var en metode til at spare på driften.

Det betyder også, at alle opgaver er i spil, og at den leverandør, der forstår at tale med på det strategiske niveau, har langt større chance for at få outsourcingopgaven.

De store bliver større

Efterhånden som BPO bliver mere udbredt, betyder det også, at det, man outsourcer, er en proces, der tilfældigvis er understøttet af it – snarere end en it-opgave.

Kunden kan i princippet være ligeglad med, hvilket it-system og hvilket driftscenter, der klarer opgaven, bare den bliver klaret.

Konsekvensen er, at BPO-leverandøren får meget stor indflydelse på it-markedet.

Umiddelbart vil det være til fordel for de største software- og outsourcingleverandører.

Der er en tendens til, at BPO-husene foretrækker SAP og Oracle, og det stiller store krav til kapacitet at være outsourcingpartner for en BPO-leverandør med mange kunder.

Vinderne kunne godt se ud til at være de virksomheder, der mestrer både BPO og it.

Globalt ser vi allerede både Accenture og IBM spille en stor rolle i BPO-markedet, og i Danmark er KMD og Visma eksempler på BPO-leverandører, der kommer fra it-siden.

Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere