Specialister sætter sig tungt på magten i it-branchen

Klumme: Magtbalancen rykkes, når outsourcing går fra at være en taktisk besparelse til at blive en strategisk, forretningsmæssig beslutning.

Artikel top billede

BPO-specialisterne (business process outsourcing) kan sætte sig tungt på magten i it-branchen.

Det må være den logiske følge af, at outsourcingydelser bliver mere strategiske, og at beslutningstagerne i stigende grad er topledelsen – uanset hvad der outsources.

Når man vælger at outsource sin lønadministration, sin regnskabsfunktion, sin kundeservice eller sin indkøbsfunktion – som er de områder, der står først for, når virksomheder tænker på outsourcing af forretningsprocesserne – betyder det jo, at man ofte samtidig overlader beslutningen om, hvilken applikation der skal anvendes, og hvor den skal driftes.

Det vil altså sige, at BPO-leverandøren kommer til at spille en meget central rolle i værdikæden: Kundens partner og kontraktholder.

Den rene it-leverandør ser altså umiddelbart ud til at skulle spille andenviolin i den koncert.

Firtrinsraket

På en skala fra "taktisk" til "strategisk" kan man inddele it-relaterede outsourcingtyper i fire trin:

Første trin er den grundlæggende infrastrukturdriftsopgave, IS Outsourcing, de store altomfattende væg til væg-driftsaftaler, der ofte også omfatter overtagelse af medarbejdere.

Andet trin er de mere specialiserede infrastrukturdriftsopgaver inden for eksempelvis sikkerhed, netværk og desktops.

Tredje trin, der kræver større indsigt i kundens forretning end de to foregående, er applikation management, der handler om overtagelse af ansvaret for selve applikationen, og som meget ofte går hånd i hånd med udviklingsopgaven.

Fjerde og sidste trin er så business process outsourcing, hvor man ikke kun outsourcer it-systemet, men også den daglige arbejdsopgave relateret til anvendelsen af systemet.

Ny rolle

I Norden har det længe været udbredt at outsource kundeserviceopgaven, mens væksten i øjeblikket især sker på lønområdet.

Lige uden for døren på spring til at komme i gang på markedet ser vi både HR og regnskab.

Beslutningen om outsourcing bliver i dag truffet af topledelsen.

Det hænger sammen med, at outsourcing i dag spiller en anden rolle end for bare nogle få år siden:

I dag er outsourcing et strategisk værktøj, hvor det tidligere primært var en metode til at spare på driften.

Det betyder også, at alle opgaver er i spil, og at den leverandør, der forstår at tale med på det strategiske niveau, har langt større chance for at få outsourcingopgaven.

De store bliver større

Efterhånden som BPO bliver mere udbredt, betyder det også, at det, man outsourcer, er en proces, der tilfældigvis er understøttet af it – snarere end en it-opgave.

Kunden kan i princippet være ligeglad med, hvilket it-system og hvilket driftscenter, der klarer opgaven, bare den bliver klaret.

Konsekvensen er, at BPO-leverandøren får meget stor indflydelse på it-markedet.

Umiddelbart vil det være til fordel for de største software- og outsourcingleverandører.

Der er en tendens til, at BPO-husene foretrækker SAP og Oracle, og det stiller store krav til kapacitet at være outsourcingpartner for en BPO-leverandør med mange kunder.

Vinderne kunne godt se ud til at være de virksomheder, der mestrer både BPO og it.

Globalt ser vi allerede både Accenture og IBM spille en stor rolle i BPO-markedet, og i Danmark er KMD og Visma eksempler på BPO-leverandører, der kommer fra it-siden.

Karsten Fogh Ho-Lanng er analysedirektør i IDC Nordic.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.

Læses lige nu

    KMD A/S

    AI Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S